StoryEditor

Dizajnové papuče? Mladí Slováci vymysleli originálny koncept

12.03.2018, 11:00
Autor:
apeape
Premýšali ste niekedy nad tým, aké nosíte doma papuče?

Dvaja Slováci, ktorí sa presťahovali do Česka, o tom rozmýšľali tak intenzívne, že si ich začali vyrábať sami, píšu Lidovky. 

"Zistili sme, že vlastne nepoznáme žiadnu inú značku, ktorá by vyrábala dizajnové papuče, a tak sme si povedali, že to budeme robiť my. Od tohoto momentu sa začalo všetko odvíjať," hovorí spoluzakladateľ značky Slippsy Tomáš Kaliarik. 

Vyrábate dizajnové papuče. Ako tento nápad vznikol? 
S mojou veľmi dobrou kamarátkou Mirkou sme založili firmu. Zoznámili sme sa v Spojených štátoch, tam sme spoločne trávili prázdniny. Obidvaja pochádzame zo Slovenska, ale Mirka sa do Prahy presťahovala už skôr.

Pracovali sme pre veľké firmy, ale veľmi nás to nenapĺňalo. Ja som sa do Prahy presťahoval pred tromi rokmi. S myšlienkou, že by sme mohli pracovať na niečom svojom, čo nás baví, sme sa pohrávali už dlhšie.

Začali sme vymýšľať, čo by sme mohli robiť. A ako sme sa dostali k papučiam? Bolo to u sestry mojej kamarátky, ktorá má krásny nový byt. Keď sme prišli, dostali sme papuče, boli šedivé a škaredé a vôbec sa do toho priestoru nehodili.

Tak ste si povedali, budeme vyrábať papuče?

No, vlastne áno. Zistili sme, že nepoznáme žiadnu značku, ktorá by vyrábala dizajnové papuče. Povedali sme si, že to budeme robiť my. Od toho sa začalo všetko odvíjať. 

Kde ste hľadali inšpiráciu?

Určitú víziu sme mali, ale od nej sa začal odvíjať štýl, ktorým sme sa chceli uberať. Inšpiráciu sme nachádzali všade okolo, ale aj v úspešných svetových značkách. Ich príbehy a úspech je pre nás príkladom a inšpiráciou.

Keď sme vymýšľali názov, chceli sme, aby vychádzal z anglického slova "slippers" (v preklade papuče), dve písmená p sa nám ponúkali k znázorneniu páru papúč. Na základe našej predstavy prišiel grafik s týmto logom a hneď sme vedeli, že je to presne to, čo sme si predstavovali.

Slippsy

​S rovnakým názorom sa stretávame u všetkých ľudí. Konečný návrh produktu, konštrukciu a materiálové zloženie sme si navrhli a vymysleli sami. 

Ako dlho vám trvalo, kým ste sa od myšlienky dostali k hotovému produktu?

Bola to dlhá cesta.  Obidvaja sme ešte pracovali pre medzinárodné firmy a všetko sme rozbiehali za behu. Predovšetkým sme na začiatku nevedeli nájsť nikoho, kto by nám ich vyrábal a pomohol nám vyvinúť papuče po technickej a materiálovej stránke. 

Čo podľa vás musí mať správna papuča? 
Musí byť mäkká, pohodlná, musí mať protišmykovú podrážku a hlavne sme chceli, aby bola originálna.

A mali vymyslenú aj konštrukciu? 
Aby som povedal pravdu, tak až dnes vidím, akí sme boli naivní. Mysleli sme si, že vymyslíme vzory a to, ako budú papuče vyzerať, a niekto nám to vyrobí. Také jednoduché to rozhodne nebolo.

A ako sa vám to nakoniec podarilo?

Najskôr sme napríklad museli zmeniť látky, zistili sme, že krajčírske dielne to z nich nevedia ušiť, pretože papuče boli tučné a na to nemali stroje. Pre obuvníkov to zase bolo moc textilné a nebola to topánka.

Papuče sú na pomedzí medzi textilným a obuvníckym výrobkom. V Česku sa nám nepodarilo nájsť nikoho, začali sme teda hľadať na Slovensku.

Pol roka náš návrh ležal vo veľkej továrni, pre ktorú to nebolo príliš lukratívne, nebola to objednávka na tisíce kusov. A my sme potrebovali, aby nám niekto pomohol.

Ako ste to vyriešili?
Nezostávalo nám nič iné, ako si otvoriť vlastnú dielňu, síce improvizovanú, ale našu. Nakúpili sme z Prostějova staršie stroje, lemovače a všetko potrebné. Niečo sme zaplatili z ušetrených peňazí, niečo sme si požičali.

Na inzerát sme si našli krajčírku, ale ešte predtým sme tam strávili celú Veľkú noc. Vytvorili sme prezentačné video a rozhodli sme sa, že akonáhle budú papuče hotové, skúsime  crowdfundingovú kampaň.

Ako kampaň dopadla?
Boli sme úplne neznámou značkou, ktorá ešte ani nezačala fungovať. Ale dopadla, musím povedať, vlastne dobre, aj keď to nebolo jednoduché. Nestačí pekné video, ľudia sa musia o vás dozvedieť viac. Z peňazí, ktoré sa nám podarilo vybrať, sme zaplatili lemovací stroj a mohli sme sa pustiť do výroby.

Takže konečne boli papuče na svete. Boli podľa vašich predstáv?

To úplne nie. Ani čo sa materiálov týka. Neskontrolovali sme napríklad oderuvzdornosť, čo sa ukázalo ako celkom podstatný problém. Takže sme museli vymeniť látku.

A dajú sa prať?
Áno, dajú, to bola jedna z našich podmienok, keď sme ich vymýšľali. 

Koľko typov vôbec predávate?
Pred Vianocami sme predávali 12 typov, mali sme aj limitované odície. Chceli by sme to posunúť ďalej. Teraz máme hlavne geometrické vzory. Novú kolekciu na rok 2018 plánujeme oživiť originálnymi, viac kresleným dizajnmi. Spolupracujeme so skvelou umelkyňou Elisé Jurkovič. Zatiaľ to vyzerá tak, že tento rok príde osem nových dizajnov, vrátane limitovaných edícií.

K papučiam ste pridali aj trenky, pánske aj dámske. Máte ambície sortiment ešte viac rozširovať?

Slippsy

​Určite áno. Trenky boli najskôr doplnkovým produktom k papučiam. Záujem o ne však bol obrovský, preto sme sa rozhodli trenky rozbehnúť vo väčšom. Tieto sety by čoskoro mali doplniť aj ponožky. Skvelo totiž zapadajú do nášho konceptu. 

01 - Modified: 2018-01-22 06:29:59 - Feat.: 0 - Title: Mladí Slováci očarili Čechov. Priniesli im poctivé jedlo, ktoré vyrábajú podľa starého rodinného receptu
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 10:30