Hospodárske noviny sú mediálnym partnerom Ceny za architektúru CE-ZA-AR. O Cenu verejnosti môžete hlasovať TU.
Neologickú synagógu navrhol Peter Behrens a postavili ju v roku 1931. Postupom rokov však budova, ktorá patrí medzi dominanty Žiliny, chátrala.
"Prvý krát som vstúpil do bývalej neologickej synagógy, niekedy v novembri 2011. Rozpoznať ju nebolo vôbec ľahké. Zatiaľ čo vonkajšok budovy zotrval vo viac-menej pôvodnej podobe, vnútro bolo viackrát prestavané a zásadne zmenené," hovorí architekt Martin Jančok.
Aula, kino alebo sklad?
"Na mieste niekdajšej južnej empory bolo pódium. Celý priestor bol smerovaný týmto smerom, čo nezodpovedalo originálnej orientácii synagógy smerom na východ. Jadro budovy bolo obalené akustickým obkladom, kupola bola skrytá za zaveseným podhľadom. Bolo si treba veľa predstavovať."
Pozrite si fotografie, ako prebiehala obnova Novej synagógy:
Napriek tomu, že že budovu navrhol významný architekt a je národnou kultúrnou pamiatkou, akoby upadla do zabudnutia. Podľa architekta väčšina Žilinčanov ani netušila, že kedysi bola synagógou a ešte menej bolo tých, ktorí by len vedeli o význame jej pôvodného tvorcu.
"Pamätali si ju ako aulu Žilinskej univerzity, alebo kino. Význam tohoto objektu bol známy najmä úzkemu kruhu historikov a architektov. Vedomie, že ide o tak dôležitú architektúru nás samozrejme držalo v strehu.
Na druhej strane, pre úspešné prispôsobenie objektu jeho novému využitiu, bolo nevyhnutné nenechať sa tým paralyzovať a pristúpiť k obnove s patričnou mierou veľkorysosti a odvahy."
Od začiatku patrilo medzi hlavné ciele dobrovoľníkov aj odborníkov, ktorí sa podieľali na obnove, transformovať synagógu na priestory pre súčasné výtvarné umenie, nastaviť vzťah medzi budovou synagógy a jej novou náplňou.
"Išlo nám o to, aby obidve tieto zložky dokázali vzájomne koexistovať, nekonkurovali si, nerušili sa navzájom." Práce trvali sedem rokov. Všetko zastrešilo občianske združenie Truc sphérique. Martin Jančok tvrdí, že práca bola úplne iná ako to býva pri bežných zákazkách.
" Množstvo zainteresovaných, nehierarchická štruktúra profesionálnych vzťahov, neistota, provizórium. Často zvyknem o tejto skúsenosti hovoriť ako o lekcii z kontroly. Po čase sme si uvedomili, že bude nevyhnutné ju uvoľniť. My architekti to nerobíme radi. Nakoniec sme sa však naučili odlišovať to, čo je pre nás podstatné, od toho, kde sme ochotní nechať priestor ostatným aktérom obnovy."
Bude to mať zmysel? Ukáže čas
Dnes je synagóga živým miestom, kde sa konajú rôzne workshopy, kultúrne podujatia. Čo sa skutočne podarilo, ukáže až čas, zatiaľ je podľa Jančoka veľmi skoro hodnotiť.
"Zbíjačky odozneli a teraz začína tá náročnejšia úloha. Vytvoriť a udržať kvalitný program. Pri tomto druhu inštitúcie a na tomto mieste to bude extrémne náročné. Páčilo by sa mi, keby sa naša idea architektúry v permanentnej zmene uchytila.
Bola by prirodzeným pokračovaním, síce pohnutej, ale veľmi bohatej histórie tejto budovy. Rovnako som si však užil všetky medzištádiá procesu obnovy. Značná miera surovosti a diskomfortu dodávala výstavám, koncertom a ďalším sprievodným podujatiam atmosféru."
Ak chcete podporiť Novú synagógu v Žiline a hlasovať za toto dielo v súťaži Hospodárskych novín o Cenu verejnosti, môžete tak urobiť TU:
Nová synagóga
autori: Martin Jančok, Michal Janák, Eva Štrocholcová
fotografie: Kathrine Thude, Daniela Dostálková