Prečo sú ľudia takí zúfalo prízemní? Pýtali sa mladí návrhári, ktorí prezentovali svoje kolekcie na nasledujúcu sezónu jar/leto 2019. Odštartoval Mercedes-Benz Prague Fashion Week, v Česku módna udalosť roku, ktorá predstavuje práce domácich aj zahraničných dizajnérov, píšu Lidovky.
Clam-Gallasov palác, ktorý sa tento rok stal centrom módneho týždňa, sa rozžiaril ukážkami študentských kolekcií. Popri pražskom UMPRUM sa predstavili mladí odevní návrhári z umeleckých škôl v Japonsku a v Holandsku. Organizátori tak divákom okrem študentských prác naservírovali aj blok prehliadok, pri ktorých sa nedá vyhnúť porovnávaniu. A Česi z neho nevychádzajú najlepšie.
Z pražskej umelecko-priemyselnej školy vyčnievala predovšetkým práca študentiek Michaely Čapkovej, Antoniny Zablockej a Natálie Dufkovej. Spája ich mladistvá drzosť, bez strachu používajú opulentné tvary a napriek tomu myslia aj na súčasné trendy a tiež na zákazníka, ktorý chce nielen pekný ale aj nositeľný odev.
Tieto mená si vyhľadajte na Instagrame
Kolekcia japonských študentov z tokijskej Bunka Fashion Graduate University, ktorá bola založená iba v roku 2006, bola ale o poznanie prepracovanejšia. Jednotlivé modely nepôsobili ako rozpracovaná kalika, ale skôr ako ucelené odevy dotiahnuté do detailu.
Japonci tak ukázali experimentálne a zároveň trendy práca, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani už osvedčené značky. Vyhľadajte si na Instagrame mená ako Zhenchuan Zhang, Tong Zhang a Nicola Thiele, oplatí sa to.
Predstavila sa aj holandská škola ArtEZ, ktorá sa môže pochváliť slávnymi absolventmi, ako je Iris van Herpen alebo Viktor & Rolf. Na Mercedes-Benz Prague Fashion Week prišiel aj Peet Dullaert či značka Martan, ktorí predstavili veľmi svieže, odvážne a vyzreté a nositeľné mini kolekcie.
Boli tak jasnou ukážkou toho, že študentská práca nemusí znamenať iba opatrné hľadanie smeru, kam sa v budúcnosti vybrať a že aj študent módy dokáže dať dohromady jasný a ucelený štýl.
Nosiť oblek neznamená byť "kravaťák"
Druhý blok prehliadok zahájil Adam Kost, študent pražského UMPRUM, ktorý sa už stal synonymom módy pre mužov, ktorí si chcú obliekať klasickú pánsku módu, ale netúžia podobať sa "kravaťákom" z open space-u.
V kolekcii jar/leto 2019, ktorú nazval Revízia maskulinity, Kost ukázal pánske siluety v pastelovo ružovej, oranžovej a červenej. Spoločenské nohavice skombinoval s dlhým pleteným svetrom a vlečkou, marhuľové kraťasy s priehľadným topom. Adamovi sa tak darí držať nastavený rukopis a zároveň upútať s každou novou prehliadkou.
Slováci bodovali
Dominika Kozáková je študentkou scénografie na brnenskej JAMU. Na móle predviedla svoju typickú inšpiráciu gýčom, detstvom a LGBT komunitou. Kolekcia tak mohla pôsobiť ako keby ju predvádzala pestúnka Fran a zároveň bola oblečená v najdivokejšom štýle od Gianniho Versaceho, niekto ju polial farbou, posypal trblietkami a presunul do videoklipu Aqua.
Nemusí sa vám to páčiť, môže vás to urážať, ale nemyslím si, že Dominiku by to vôbec zaujímalo. Prosto nie ste jej cieľová skupina. Bude zaujímavé sledovať, ako dokáže táto dizajnérka ďalej rozvíjať svoju prácu.
Vrcholom sobotňajších prehliadok bola prezentácia slovenskej značky Nehera. Tá sa v novej kolekcii inšpirovala výletmi do hôr, horolezectvom, cestami a turistikou.
Zachovala si prvorepublikovú inšpiráciu spojenú s moderným minimalizmom. Pôvabným detailom boli nášivky na rukávoch a kabelkách s reliéfom Vysokých Tatier spolu s typickým plesnivcom.
Je veľká škoda, že sa český módny priemysel nemôže pochváliť podobnou značkou, ktorá by dokázala reprezentovať lokálnu módu vo svete v podobnom rozsahu s takou gráciou, ako sa to darí práve módnemu domu Nehera.
Podnikateľovi Ladislavovi Zdútovi, ktorý značku vzkriesil, treba iba popriať, aby v nastavenom trende pokračoval čo najdlhšie.
Drzá a rafinovaná
Ženský odev, krivky, priesvitné látky a odhaľovanie. Ďalší slovenský návrhár Michael Kováčik opäť stavil na siluetu presýpacích hodín, kombináciu krátkych šiat s vysokými kozačkami a hlboké výstrihy.
Kováčikove kolekcie tak väčšinou neprekvapia, no treba dodať, že mu toto vedenie značky zrejme u zákazníčok vychádza. Prekvapením večera bola prehliadka dizajnérky Terezy Vu, ktorej práca sa za pomerne krátku dobu stala synonymom pre rafinovanú spodnú bielizeň.
Negližé boli spracované kvalitnou ručnou prácou, bielizeň bola nežná, až romanticky dievčenská. Stačilo, aby sa modelka otočila a z jemných materiálov v smotanových odtieňoch sa stala veľkmi zvodná až erotická bielizeň.
Dúfajme, že Vu vydrží. Budeme jej prácu sledovať, ako dokáže naďalej pracovať so svojou značkou, pretože český trh je na podobne kvalitný tovar naozaj chudobný.