Viera Gergeľová, ©Slovenská národná galéria
StoryEditor

Čin-čin alebo Puf a Muf. Tieto kresby nášho detstva spoznajú mileniáli aj Husákove deti

11.11.2020, 23:00
Prečítajte si článok publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.

Jasné farby, vtipné situácie a akoby detská naivita či prvky insitného umenia. Keď sa zahľadíte do ilustrácií Viery Gergeľovej, dýchne na vás optimizmus a závan nostalgie.

​Hoci kresby pre detské knihy neboli tým jediným, čomu sa vo svojej tvorbe venovala, práve ony sú médiom, ktoré bude oslovovať ešte niekoľko generácií najmenších.

Veď napríklad príbeh statočného vrabčiaka Čima Čimčaru a jeho lásky vrabčice Činky z pera Ľudmily Podjavorinskej bude v mysliach mnohých zosobnený práve ilustráciami strapatého vtáčaťa, ktoré sme vnímali ešte skôr, ako sme poznali význam písmenkových „chrobáčikov“, ktorými sú napísané verše tejto rozprávky.

Viera Gergeľová sa narodila 3. novembra 1930 v Nových Zámkoch a výtvarný talent rozvíjala či už u významného českého ilustrátora Petra Dilingera na Vyššej škole umeleckého priemyslu a v grafickom oddelení Vysokej školy výtvarných umení v Prahe, ale aj neskôr počas štúdia na rovnomennej inštitúcii v Bratislave.

Ako píše na portáli Bibiana.sk historička umenia Barbara Brathová, výtvarné videnie Gergeľovej je založené na fantázii a imaginatívnosti, ktorá „ústi k lyrickým výjavom často so známkami poetickej dekoratívnosti v maliarskom výraze“.

V galérii si pozrite čarovné a prepracované ilustrácie talentovanej Viery Gergeľovej:

​Okrem ilustrácií sa Viera Gergeľová venovala aj drevorezu, leptu a litografii, tieto techniky používa napríklad pri obrazovom stvárnení Puškinovho Eugena Onegina či snových obrazoch sprevádzajúcich zbierku básní Miroslava Válka Dotyky.

Významnú inšpiráciu pre ňu predstavovala záhrada obklopujúca dom a ateliér, ktorú projektoval ešte koncom 19. storočia taliansky kamenár Brumisso.

V jej zákutiach sa symbolicky odohrávali mnohé príbehy, ktoré Viera Gergeľová vo svojej tvorbe stvárnila. Maliarom, ilustrátorom a výtvarným pedagógom bol aj jej manžel Ján Lebiš a VŠVU navštevovala aj ich dcéra Lucia.

Dielo Viery Gergeľovej sa okrem kníh objavilo na mnohých domácich i zahraničných výstavách a dočkalo sa viac ako dvoch desiatok rôznych ocenení. Tým najväčším však určite zostane skutočnosť, že aj po jej odchode sa ilustráciami kochajú stále nové a nové generácie detí.

01 - Modified: 2020-09-04 12:21:12 - Feat.: 0 - Title: Stvorené pre hranie: prejdite sa s nami dejinami a súčasnosťou preliezok 02 - Modified: 2020-10-27 12:48:21 - Feat.: 0 - Title: So šialeným a naivným nápadom našli dieru na trhu. Iní prepúšťajú, oni počet zamestnacov zdvojnásobili 03 - Modified: 2020-10-26 12:30:32 - Feat.: 0 - Title: Uznávaný slovenský dizajnér: Stolička je zaujímavejšia ako auto
01 - Modified: 2024-11-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Domov prešporských múz. Divadelnú budovu postavilo mesto za rok, kvôli tragédii museli najprv upraviť projekt 02 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Obnova bratislavskej kalvárie: To, čo sa komunisti snažili zlikvidovať, sa dočkalo úchvatného vzkriesenia 03 - Modified: 2024-11-20 10:17:44 - Feat.: - Title: Riaditeľka Filmového festivalu inakosti: Ministerstvo nám neposkytlo žiadne dotácie, naposledy sa to udialo počas Laššákovej 04 - Modified: 2024-11-19 08:43:58 - Feat.: - Title: Európske historické hotely získali významné ocenenie, bodovali aj tie zo Slovenska 05 - Modified: 2024-11-17 19:14:27 - Feat.: - Title: Obec Bátovce spustila rozsiahlu rekonštrukciu budovy kultúrneho centra
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. november 2024 16:15