Hlavne sa nikam neponáhľať, sústrediť sa na precíznosť, dbať na detaily a pracovať pomaly, podľa aktuálneho dopytu, tvrdí Mirka Botková.
V roku 2017 založila značku Biela. Minimalistickú, čistú, jednoduchú.
„Verím, že jednoduchý, no zároveň kvalitný produkt nám dokáže priniesť všetko, čo potrebujeme na to, aby sme sa vo svojom oblečení cítili sebavedomo.
Nekomplikovanosť, obklopovanie sa menším množstvom vecí poskytuje voľnosť, vzdušnosť a pocit čistoty. Je to tak podľa mňa v každom aspekte života, nielen pri oblečení.“
Hlavnou filozofiou značky je stávka na jednoduchosť, v ktorej sa skrýva všetko podstatné a krásne. Minimalizmus dodáva pokoj a sústredenosť.
„Biela v sebe skrýva všetko spomenuté, veď čo môže byť čistejšie a jednoduchšie ako prostá biela farba.
Jej odtiene zároveň zvýrazňujú prevedenie a materiál, na ktorom nám tak veľmi záleží, biela nič neskrýva, nepretvaruje sa, práve naopak, odhaľuje všetky detaily i nedokonalosti,“ hovorí dizajnérka.
Syntetika nie je úplne tabu
Všetko sa začína pri materiáloch. Botková si ich vyberá od talianskeho distribútora, ktorý má v ponuke aj zostatkové látky, takzvaný deadstock.
Ide o zbytky, ktoré nespotrebovali veľké módne domy. „Ide o limitovanú ponuku, ktorá je cielená aj na menšie značky a dizajnérov, ako sme my.
V zásade nám táto forma spolupráce vyhovuje. Látky sú totiž veľmi kvalitné, vyhovuje nám, že máme možnosť zaobstarať si materiály aj v menšom množstve a zároveň tak máme príležitosť znížiť množstvo odpadu spôsobeného módnym priemyslom.“
Z ponuky si vyberajú čo najviac prírodných materiálov, prevažne bavlnu. V poslednej kolekcii sa však objavili aj hodváb a vlna. No a najbližšia bude zase vyrobená z tencelu.
„Často je samotný materiál inšpiráciou k danému produktu. Ja osobne obľubujem tuhšie materiály, ktoré krásne držia tvar, siluetu a formujú postavu, zároveň sú mimoriadne odolné.“
Aby bol odev funkčný a ľahko udržateľný, nevyhýbajú sa ani syntetickým prímesiam. „Radi by sme však zvýšili pomer certifikovaných materiálov, pretože nie je v našich silách mať dohľad nad ich samotnou produkciou. Neustále sme teda v procese hľadania.“
Modely sa vyrábajú výhradne na Slovensku, ideálne priamo v dielni značky.
„Práve výroba je dôvodom, prečo sa považujeme za udržateľnú značku. Máme ju celú v našich rukách, vieme ovplyvniť kvantitu, kvalitu, redukovať odpad, zabezpečiť férové podmienky všetkým zúčastneným.
Stojíme si za celým výrobným procesom a za ľuďmi, ktorí sa na ňom podieľajú svojou šikovnosťou.
Predpoklad je však taký, že z hľadiska množstva budeme musieť čoraz viac využívať služby krajčírskej dielne. Zatiaľ neplánujeme výrobu orientovať mimo Slovenska, i keď by nám to znížilo náklady,“ priznáva Botková.
Materiál, ktorý nakúpia, sa snažia spotrebovať v čo najväčšej miere, ideálne až na 99 percent a tak tvoriť bezodpadovo. Vyžaduje si to poctivú prípravu a precíznosť pri tvorbe strihov.
Aj starší materiál sa dá pridať do novej kolekcie, prípadne z neho vedia ušiť vrecká alebo prototypy.
Trendy udržateľnosť
„O udržateľnej móde sa podľa mňa v súčasnosti hovorí skutočne veľa. Absolútne to podporujem, je dôležité, aby sa o poctivých značkách a produktoch vedelo,“ zdôrazňuje zakladateľka Bielej.
Udržateľnosť sa jednoducho stáva trendom. Podľa Botkovej by však mala prerásť až do životného štýlu, ktorý nepodlieha zbytočnému materializmu.
„V rámci našej značky sa snažíme hlavne vytvoriť férové produkty, čo znamená, že sú vyrobené zodpovedne a sú kvalitné, určené na dlhodobé používanie.
Nepodliehame sezónnym trendom, náš dizajn by mal byť nadčasový, vhodný do kapsulového šatníka, v ktorom viete veľmi ľahko navzájom kombinovať jednotlivé kúsky.“
Ich zákazníci sú vraj čoraz uvedomelejší a proaktívne kladú otázky o pôvode materiálov, o výrobe, dokonca ju chcú vidieť na vlastné oči.
„Samozrejme, občas natrafíme aj na ľudí, ktorí nechápu, prečo máme také vysoké ceny, keď niekde vo fast fashion reťazci nájdu podľa nich rovnakú vec za polovicu alebo aj menej.
My sa vždy snažíme trpezlivo vysvetliť, v čom spočíva rozdiel a aké hodnoty do našich produktov vkladáme. Myslím však, že ľudia sú čoraz otvorenejší prijať celkovú myšlienku udržateľnosti za svoju.“
Najčastejšie u nich nakupujú ženy od 25 do 35 rokov. Pracujúce, sebavedomé, zrelé, so záujmom o dizajn či umenie.
„Vedia presne, čo hľadajú, nakupujú sporadicky, avšak kvalitne. Často majú naše produkty dlhodobo vyhliadnuté, ich nákup je teda premyslený.“
Zloženie ich zákazníkov sa postupne mení. Kedysi ponúkali aj pánsku módu, dnes sa špecializujú iba na dámsku, prípadne unisex. „
Je to spôsobené dopytom. Dámske kolekcie sa nám predávajú rýchlejšie a ľahšie. Radi by sme sa však vrátili aj k pánskej ponuke, aspoň čiastočne.“