Začínajúce firmy ako sú napríklad Zume Pizza či Misso Robotic by chceli zautomatizovať technológie a celý americký reštauračný priemysel. Ich snom je zmeniť spôsob ako reštaurácie podnikajú. Navrhujú preto nové formy varenia a roznášania jedla zákazníkom.
Narozdiel od často spomínaných samoriaditeľných vozidiel je väčšina z inovácií reštauračného priemyslu už v prevádzke alebo sa čoskoro do prevádzky dostane. "Chceme to priblížiť zážitku v reštaurácii do takej miery, ako bude možné," povedal výkonný riaditeľ Zumme Pizza Aaron Butkus o technológii vo výhradne donáškovom podniku v Mountain View v Kalifornii.
Butkus, ktorý svojho času pripravoval v Brooklyne pizzu ručne, teraz riadi špeciálny kuchynský personál. Skladá sa z 18 ľudí a štyroch robotov. Celý podnik Zume má 130 zamestnancov a dokáže vychŕliť viac ako 370 porcií pizze za hodinu.
Hneď ako z mixéra a stroja, ktorý vaľká, vypadne cesto, roboty naň rozotrie omáčku a dá ho do rúry. Ľudia musia dávkovať cesto na jednotlivé porcie pizze, pridávať rôzne druhy náplne, vytiahnuť hotovú pizzu z rúry a rozvážať ju zákazníkom.
Objem americkej výroby poklesol, no sektor služieb zaznamenal nárast a stal sa z neho pilier ekonomiky. Zamestnáva zhruba 12 miliónov šéfkuchárov, kuchárov, čašníkov a ďalších zamestancov, ktorí sa podieľajú na príprave jedla a obsluhe.
Automatizácia stravovacích služieb by mohla už čoskoro tieto váhy v ekonomike vychýliť na opačnú stranu. V pohostinstvách bude zrejme menej zamestnancov. Jednoduchšie úlohy musia zvládnuť stroje a pokročilý software.
Priaznivci tohto trendu hovoria, že má samé výhody, od úspor nákladov až po minimalizáciu chorôb z jedla, rovnako aj zlepšenie bezpečnosti na pracovisku.
"Ak za kuchára v kuchyni reštaurácie platíte 100 tisíc dolárov a prevádzka robotov vás stojí polovicu, potom je všetkých firmám, aj tým zo starej školy, hneď jasné, že ide o radikálny rozdiel," povedal Vishal Harpalani, zakladateľ spoločnosti Automation Ventures, ktorá investovala do startupu Otto Robotics. Táto firma pracuje na automatizácii reštauračného priemyslu.
S pomocou robotov, ktoré nakupujú a programujú, Zume Pizza a ďalšie začínajúce firmy vybudovali spotrebiteľské značky alebo reštaurácie, ktoré predávajú priamo zákazníkom.
Ďalšie firmy, ako je Momentum Machines, stavajú robotov - momentálne napríklad plne automatizovaného robota, ktorý je schopný pripraviť celý hamburger.
Dishcraft Robotics Inc. automatizuje umývanie riadov v komerčných kuchyniach. Fiema Cafe X má robota-baristu, ktorý servíruje kapučíno v nákupnom stredisku v San Francisku.
Podľa expertov môže automatizácia nakoniec prospieť aj zákazníkom. A to v podobe zníženia cien. "Momentálne stojí celé jedlo 20 doloárov, ale cena môže klesnúť iba na päť dolárov, samozrejme, ak bude všetko zautomatizované," povedal Harpalani.
A reštaurácie, ktoré momentálne robotov odmietajú, budú nakoniec možno prinútené uviesť ich tiež do prevádzky. Musia totiž držať cenový krok s konkurenciou, ktorá využije robotickú kuchyňu.