vínoReuters
StoryEditor

Prečo chutí drahé víno lepšie? Dokáže oklamať náš mozog

01.01.2018, 07:00
Autor:
ČTKČTK
Je drahé? Tak potom musí byť aj dobré.

Takto uvažuje veľa ľudí pri nákupe vína. A to platí nielen počas sviatkov. 

Prečo nám víno chutí viac, keď pri jeho nákupe vytiahneme z peňaženky vyššiu čiastku? Na tento problém sa pozreli francúzski vedci z Insead Business School vo Fontainebleau a z univerzity v Bonne. 

Podľa štúdie, ktorú zverejnil časopis Scientific Reports nás klame vlastný mozog. Konkrétne jeho oblasť, ktorá je zodpovedná za odmenu. 

"Systém odmien je v prípade vyššej ceny aktivovaný výrazne silnejšie a posilňuje tak zjavne aj chuťový zážitok," uviedol profesor Bern Weber z univerzity v bývalej západonemeckej metropole. Zaujímavou otázkou podľa neho teda je, či sa dá systém odmien vytrénovať tak, aby bol na takzvaný marketingový placebo efekt menej citlivý. 

Vedci skúmali dopady pitia drahého vína na 15 ženách a rovnakom počte mužov. Všetci mali okolo 30 rokov. Víno ochutnávali v ľahu v prístroji na magnetickú rezonanciu. 

Najskôr sa im na obrazovke objavila cena vína, potom im plastovou trubičkou priamo do úst putoval asi mililiter nápoja. 

Pomocou tlačidiel na stupnici od jednej až po deväť hodnotili, ako im víno chutí. Vo všetkých prípadoch dostávali rovnaké víno - červené francúzske víno za 12 eur.

Účastníci testu ale vedcom tvrdili, že ide o rôzne nápoje, ich cena sa pohybovala od troch až do osemnásť eur.

"Podľa očakávania ľudia uvádzali, že im drahšie víno chutí viac ako to lacnejšie," uviedla výskumníčka z Insead Business School profesorka Hilke Plassmannová.

Snímky z magnetickej rezonancie následne odhalili, že pri ochutnávaní údajne drahších vín sa aktivuje predný mozog a ventrálna časť striata, teda hlboké oblasti šedej hmoty vo vnútri hemisfér koncového mozgu.

Predný mozog sa pritom podieľa predovšetkým na porovnávaní cien a zapája sa aj do očakávaní, ventrálny striatum je súčasťou systému motivácie a odmien. 

"Systém motivácie a odmien si z nás vlastne robí srandu," vysvetľuje doktorka  Liane Schmidtová, ktorá sa zúčastnila štúdie. 

Podľa Webera má ale marketingový placebo efekt svoje hranice: "Keď sme napríklad dali ochutnať tekutinu mdlej chuti, ktorá údajne stála sto eur, efekt sa nedostavil."

01 - Modified: 2017-12-22 08:02:54 - Feat.: 0 - Title: Desať tipov na exkluzívne slovenské vína. O niektorých vinárstvach ste ešte možno nepočuli
01 - Modified: 2024-04-20 10:30:00 - Feat.: - Title: Ak pri vstupe odovzdáš mobil, dostaneš fľašu vína zadarmo. Talianska reštaurácia chce prinútiť ľudí viac komunikovať 02 - Modified: 2024-03-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Keď slovenské vína bodujú vo svete 03 - Modified: 2024-03-13 11:33:53 - Feat.: - Title: Na Veľkú noc slovenské víno! Pozrite si tipy slovenských vinárov 04 - Modified: 2024-02-29 13:52:36 - Feat.: - Title: Vinárka Katarína Kuropková: Naturálni vinári sa nepotrebujú vymedzovať voči konvenčnej výrobe 05 - Modified: 2024-02-11 14:30:00 - Feat.: - Title: Nealkoholické vína majú pred sebou veľkú budúcnosť. Začínajú ich vyhľadávať aj mladí, ktorí nechcú piť alkohol
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 13:46