"Milá cukráreň pána Fromma, tvoje zákusky sú nechutné!" - napísala v piatok nemecká autorka stĺpčekov Jasmina Kuhnkeová na svoj twitterový profil. A rozhodne nenarážala na ich chuť, skôr na ich tvar. K príspevku pripojila aj obrázok zákuskov v tvare hlavičiek s plnými pery a plstenými klobúkmi alebo fezy so strapcom - pokrývky hláv obľúbené predovšetkým v islamských krajinách, uvádza portál iDnes.cz.
Habe gerade von einem guten Freund ein Foto aus einem Kölner Tradions-Café zugesendet bekommen (nein, die weißen sollen kein Ausgewogenheit abbilden, sie stellen Nordarfrikaner dar): Liebe Café Konfiserie Fromme, ihr Backwerk widert mich an! pic.twitter.com/ZaxFqeUmhy
— Quattromilf ???️? (@ebonyplusirony) February 14, 2020
Sporné čokoládové pusinky
Snehová pusinka na oblátke, ktorá je poliata čokoládou, v originále Schokokuss, je medzi Nemcami populárna práve počas februárových karnevalov. Predtým sa zákusku hovorilo Mohrenkopf (maurská hlava), ale od tohto názvu sa v rámci politickej korektnosti upustilo práve kvôli možnému rasistickému podtextu.
Pekáreň v Kolíne nad Rýnom ich teraz predáva pod názvom "smiešne karnevalové hlavy". Majiteľ podniku Gregor Fromme svoje produkty bráni a na kritiku pochádzajúcu zo sociálnych sietí odpovedal v rozhovore pre denník Kölner Stadt-Anzeiger.
"Chceli sme zákusky štylizovať takým spôsobom, akým boli navrhované karnevalové kostýmy v minulosti," vysvetľuje Fromme. "Nehľadajte v tom žiadny rasistický podtext. Navštevuje nás veľa Afroameričanov aj Ázijcov, zatiaľ sa na výrobky nikto nesťažoval," argumentoval podnikateľ.
Majiteľ okrem iného uviedol, že kontroverzný zákusok je tradičnou karnevalovou pochutinou už od 60. rokov. Aj napriek tomu však po vlne odporu, ktorá sa zdvihla predovšetkým na sociálnych sieťach, bude premýšľať o tom, či karnevalové hlavy z predaja predsa len nestiahne.
Frommova pekáreň a cukráreň v Kolíne nad Rýnom je otvorená už od roku 1893, okrem karnevalovej sezóny predáva inkriminovaný zákusok bez klobúkov a ďalších štylizácií.
Rasistické prešľapy
Do nemilosti zákazníkov a používateľov sociálnych sietí však neupadol len zákusok cukrárne Gregora Fromma. Obvineniam z rasistickej paródie černochov (ktorej sa hovorí blackface) čelil v minulosti napríklad aj sveter značky Gucci alebo kľúčenka od značky Prada.
Takzvaný blackface (v preklade "čierna tvár") je druh parodického vystúpenia, pri ktorom sa belošskí komici prezliekali za černochov. Mnohí Američania ho považujú za jeden z veľkých symbolov rasizmu v USA. Medzi jeho hlavné črty patria prevažne veľké červené pery na čiernej postave.
Aj belgické mesto Aalst nedávno čelilo nevôli organizácie UNESCO kvôli karnevalu, ktorý sa už dlhé roky organizuje v ich meste. Hoci bol relatívne nedávno zapísaný na zoznam svetového kultúrneho dedičstva, vlani ho z neho organizácia vyškrtla. Podľa UNESCO sa podpora takejto akcie nezlučuje s jej princípmi.
Starosta mesta Aalst kritiku odmieta. Bráni sa, že obvinenie z antisemitizmu a xenofóbie je absurdné a že príslušní kritici nemajú zmysel pre humor. Preto radšej sám požiadal o vyradenie udalosti zo zoznamu UNESCO. Podľa neho len tak môže mesto ďalej pokračovať v dlhoročnej tradícii, ktorá je známa satirickými maskami a nekorektným humorom.