StoryEditor

11 trikov, ktorými vás reštaurácie nútia míňať viac

19.07.2014, 00:00
Autor:
aszasz

Večera v reštaurácií je dnes, hlavne v mestách, už celkom bežná aktivita. Zamýšľali ste sa však už nad alchýmiou toho, ako sa tvorí jedálny lístok? Verte, že majitelia podnikov určite áno. Niektoré značky si dokonca dávajú veľmi záležať na tom, ako jedálny lístok zostavia. Zoznam psychologických trikov, ktorými z nás chcú gastronómovia vytiahnuť čo najviac peňazí, pripravil portál Business Insider.

1. Nepoznajú znak eura ani dolára
Zásadne nepoužívajú piktogramy meny, pretože hneď pripomínajú, že vlastne míňate peniaze.
Podľa výskumu z americkej Cornell University School of Hotel Administration si hostia, ktorí mali jedálny lístok bez symbolu dolára, vybrali jedlá vo vyššej hodnote ako tí, ktorí symbol v menu mali. A aj keď sa čísla rozpísali slovom - "desať dolárov," hostia minuli menej, pretože to v nich stále vyvolávalo negatívne pocity spájané s míňaním.

2. Hrajú sa s číslami
V Amerike takzvaný "menu dizajnéri" prišli na to, že ak sa končia ceny na "baťovský" spôsob - teda napríklad 4,99 - ľuďom to evokuje skôr peňažnú hodnotu, nie kvalitu. Účinnejšie sú ceny, ktoré končia napríklad päťkou - 4,95, pretože vyvolávajú pocit, že sú priateľskejšie k zákazníkom. Väčšina reštaurácií však necháva okrúhlu cenu - teda 5, pretože sú vďaka tomu lístky čistejšie a jednoduchšie.

3. Popisný jazyk vyhráva
Rovnaký výskum z Cornell University ukázal, že položky, ktoré majú príťažlivejšie názvy, viac bodujú u ľudí. Potvrdzuje to aj štúdia z University of Illinois, ktorá hovorí o tom, že takéto menu zvýšilo tržby oproti tým exaktnejším až o 27 percent.

Americký expert na tvorbu jedálneho lístka Greg Rapp to ilustruje na príklade - Krabí koláč na Marylandský spôsob: Ručne vyrábaný koláčik so sladkým krabím mäsom, okorenený našou tajnou zmesou korením a so štipkou majonézy. Všetko toto nájdete v dozlata jemne upečenej custe.

Už samotný opis prináša pre čitateľa zmyslový zážitok a vyvolá pocit, že jeho očakávania budú splnené.

Pomáhajú aj overené značky ako ingrediencie. Napríklad obľúbená americká sieť T.G.I. Friday´s používa Jack Daniels omáčku. Zlaté pravidlo? Čím viac sexi prídavných mien, tým lepšie.

4. Spájajú jedlo s rodinou
Zákazníci milujú spojenie rodiny a jedla. A preto sú ochotnejší zaplatiť si za koláč starej mamy, či slávnu limonádu strýka Luka.

5. Pôvod jedlu pomáha
Je lepšie, ak viete, odkiaľ je jedlo na vašom tanieri. Podľa psychológa Charlesa Spencera z Oxfordskej univerzity etnický alebo geografický prívlastok urobí pokrm zaujímavejším. Napríklad taliansky názov posúva predstavivosť klienta ďalej a dokáže vyvolať už v mysli viac chutí.

6. Zvýrazňujú niektoré položky
Hrajú sa s obsahom aj vizuálne. Niektoré sú zvýraznené, niektoré vytiahnuté v boxe alebo napríklad doplnené fotografiami. Vďaka tomu sa niektorým jedlám dodá na zaujímavosti a priťahujú zákazníkov viac. Avšak, tie top reštaurácie sa tejto stratégii vyhýbajú, pretože môže pôsobiť lacno.

7. Drahé jedlá majú naviesť na tie lacnejšie
Drahé pokrmy vás majú doviesť k lacnejším položkám. Americký expert na tvorbu jedálneho lístka Greg Rapp potvrdzuje, že extrémne drahé potraviny fungujú ako návnada. "Asi si ich nekúpite, ale vďaka tomu nájdete niečo lacnejšie, čo bude vyzerať v ponuke vďaka tomuto triku výhodnejšie."

William Poundstone, autor bestselleru o cenotvorbe (Priceless: The Myth of Fair Value (and How to Take Advantage of It)) v rozhovore pre New York Magazine vyhlásil, že 115 dolárový špeciál je tam hlavne preto, aby všetko okolo neho vyzeralo dostupne.

8. Dve veľkosti porcií
Ak máte v ponuke dve veľkosti, aplikuje sa na vás stratégia zvaná bracketing. Zákazník nemá tušenie, o koľko je menšia malá porcia, ale je lacnejšia a na pohľad aj cenovo výhodnejšia. Čo si však neuvedomujú, je, že reštaurácia chce predať menšiu porciu za nižšiu cenu po celú dobu a jednoducho použiť tú väčšiu a drahšiu len ako porovnanie.

9. Analyzujú ako čítame
Venujú sa tomu, ako jedálny lístok čítame a analyzujú tieto vzorce. Teda sledujú a vyvodzujú dôsledky toho, ako si oči prechádzajú ponuku a ktoré plochy sú pre vnemy najpríťažlivejšie.

Podľa mnohých štúdii je pri tretine účastníkov pravdepodobné, že si objednajú prvú položku, ktorá zaujme ich pozornosť. Aj preto dávajú pre nich najvýhodnejšie položky do pravého horného rohu. To je najpríťažlivejšie miesto pre ľudský zrak. A ľudia si pamätajú najviac položky, ktoré videli ako prvé. A ak je to prvé drahé, ostatné bude vyzerať prijateľnejšie.

10. Dajú vám limity
Vyskúšajte si všetko - toto nie je dobrá stratégia (ak nejde napríklad o tapas bar). Zákazník sa tak zbavuje zodpovednosti, ktorú pri procese výberu prežíva. Je účinnejšie obmedziť výber. Podľa odborníkov je najvhodnejší počet položiek v kategórii šesť. Sedem až desať položiek je ideálny počet pre fast foody.

11. Nálada na míňanie je dôležitá
Nálada míňať je dôležitá. Podľa výskumu z University of Leicester klasická hudba v reštaurácii zvyšuje chuť míňať, pretože ľudia sa pri tejto hudbe cítia bohatší. Narozdiel od toho menej sofistikovaná pop music spôsobí, že ľudia minú pri jedle až o desať percent menej.

01 - Modified: 2006-08-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nemecko ovládol Klose
01 - Modified: 2024-12-20 11:15:09 - Feat.: - Title: Potrpíš si na perfektné jedlo, ktoré je aj vizuálne lahodné? Tieto reštaurácie v Bratislave sú umením na tanieri 02 - Modified: 2024-12-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Máte pizzeriu či cukráreň? Od nového roka sa pripravte na tieto zmeny v DPH 03 - Modified: 2024-12-18 10:58:47 - Feat.: - Title: FOTO Miluješ gastro a chceš ohúriť frajerku či obchodného partnera? Toto sú najkrajšie reštaurácie na Slovensku 04 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: Peniaze ich nikdy netrápili. Tieto celebrity sa narodili do luxusu a bohatstva 05 - Modified: 2024-12-13 14:00:00 - Feat.: - Title: TRINÁSŤ tipov, ako po vianočných nákupoch NEZBANKROTOVAŤ
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. december 2024 04:52