Peter Szabó, zakladateľ firmy a pražiarne kávy Coffeein, ktorá dnes už patrí k etablovaným značkám na trhu, začal svoju kariéru pomerne nezvyčajne. Pri masérskom stole. Prečítajte si ďalší z príbehov v spolupráci s portálom kávičkári.sk.
So svojou priateľkou, dnes už manželkou, sa začali venovať podnikaniu v pomerne mladom veku - v devätnástich rokoch. Obaja boli vyštudovaní maséri, absolventi strednej zdravotníckej školy v Bratislave. Po praxi si otvorili salón v centre Bratislavy a začali sa venovať masážam. Klientela dvoch šikovných mladých ľudí narastala a začalo sa im dariť. „A práve to bol ten moment, kedy som si povedal, že sa chcem pohnúť niekam ďalej. Mám rád masírovanie, pretože odovzdávam ľuďom dobrú energiu, avšak nedá sa to robiť neustále, človek musí aj veľa odpočívať. Chcel som tú energiu nabrať niekde inde, v inej forme podnikania a začal som premýšľať nad kaviarňou,“ tvrdí Peter.
Písal sa rok 2011 a Peter našiel jednu kaviareň, ktorá bola celkom schopná a bola na odstúpenie. „Mali tam nejakú kávu, úprimne ani sa nepamätám akú. To ma však prinútilo sa nad tým celým zamyslieť. Veď ja vlastne o káve nič neviem a chcem v tejto oblasti podnikať,“ úprimne sa vyznáva Peter. „Nevedel som čo je arabika a robusta, nemal som potuchy ako a kde káva rastie, ako sa pestuje a ako sa praží. Povedal som si, že je na čase to zmeniť a vrhol som sa na štúdium. V tom čase bolo na internete oveľa menej článkov, blogov a diskusií, ako dnes. Väčšina informácií teda pochádzala z anglických web stránok alebo z návštev rôznych pražiarní a kaviarní hlavne v zahraničí. Kaviareň nechcem robiť polovičato, ale na 100 percent. Asi preto do dnešného dňa tú kaviareň nemám,“ smeje sa.
„Veľmi rýchlo som pochopil, že na prevádzkovanie kaviarne nemám skúsenosti a ani financie. Káva ma ale extrémne zaujala a štúdiu o nej som venoval všetok svoj voľný čas.“ Nakoľko bol Peter pomerne mladý, 22-ročný a zaujímali ho aj moderné možnosti podnikania, otvoril si e-shop s kávou, kde mohol realizovať svoju záľubu v káve. Na začiatku ponúkal známe značky talianskych káv. Sortiment upravoval podľa obľúbenosti. „Jednoducho som vedel, že káva s modrým obalom ide viac, tak som ju tlačil dopredu. Bolo to zaujímavé obdobie, všetci mali pocit akí sú kávičkári, vrátane mňa. Avšak čím viac som študoval, tým viac som zisťoval, že „viem, že nič neviem”.“
„Neskôr, po približne roku fungovania e-shopu, som začal chápať viacero súvislosti. Pochopil som, že talianske a iné značkové kávy sú veľmi anonymné a chcel som sa posunúť o ďalší level. O stupeň vyššie boli odrodové, jednodruhové kávy.“ Našiel si pražiara v Prahe a začal od neho odkupovať čerstvú odrodovú kávu. „Keďže to bola spolupráca na diaľku, tak to nebolo úplne ideálne. Občas sme mali výpadky dodávok kávy, občas kolísala kvalita praženia aj čerstvosť. Bolo to lepšie, ale nebolo to „ono“.“
Až po presune praženia na Slovensko, kedy si za hlavného dodávateľa služieb vybral známe meno v gastrobiznise, pána Oldřicha Holíša, sa začali diať veci. „Ako skúsený pražiar ma naučil veľa vecí, za ktoré som mu vďačný. Najmä konečne som mohol začať kreovať a nemusel som kupovať niečo, čo sa len upražilo podľa chuti nejakého pražiara. Začal vznikať ten naozajstný Coffeein, ktorý už mal nejakú identitu. Zmes i jednodruhovky boli upražené prevažne podľa mojich predstáv a preferencií.“
Počas tejto spolupráce Peter znovu nabral ďalšie skúsenosti. Naučil sa kávu vnímať inak, spoznával do hĺbky jej chute a vône a naberal skúsenosti aj ako podnikateľ. E-shop začal narastať a bolo treba riešiť aj skladové priestory a výdajňu. Napriek tomu, že je zo Šiah a salón mal v Bratislave, voľba padla na Nitru. „Bolo to také milé, osudové rozhodnutie. Mama kolegyne, ktorá sa nám o e-shop čiastočne starala a robila nám reklamu, mala nevyužitý priestor v centre Nitry. Dohodli sme sa, že nám bude baliť objednávky prijaté cez e-shop a takto vznikla nová spolupráca.“
Práve v Nitre začal Peter testovať prvé praženie. Kúpil si mini pražičku a spustil na nej svoje prvé pokusy. „Asi po roku spolupráce nám už pôvodné priestory v Nitre nestačili a tak sme sa museli presťahovať do väčších. Nový priestor bol aj obchod a zároveň aj mini-pražiareň kávy, kde som pražil a veľa sa učil. Bolo to v štýle pokus – omyl. Samozrejme prvá káva mi zhorela, no predtým nám ešte skoro vybuchla pražička,“ smeje sa.
Nový obchod v Nitre posilnil značku Coffeein a zrýchlil vybavovanie objednávok. Taktiež sa otvoril priestor na poriadny branding a odrazu vedeli lepšie pracovať aj na marketingu. Ako jeden z mála predajcov kávy sa Peter venoval intenzívne aj budovaniu e-shopu a brandbuildingu, čo sa mu vyplatilo. Podľa svojich slov za to vďačí najmä ľuďom okolo seba a tiež tvrdí, že veľmi dobre mu funguje blog, kde píše o káve, príprave kávy a iných zaujímavostiach o káve.
Asi po ďalšom pol roku testovania a praženia v Nitre sa Peter rozhodol odobrať sa spod „ochranných krídiel“ svojho učiteľa. Rozhodnutie mať veľkú pražiareň teraz padlo na mesto Šahy a tak v marci 2015 otvoril svoju vlastnú pražiareň kávy. „Spolupráca s pánom Holišom bola perfektná, ale cítil som, že potrebujem firmu posunúť na vyšší level a to som dokázal len s vlastnou pražiarňou. Chcel som robiť aj výberové kávy a chcel som pražiť podľa seba a podľa svojich predstáv. Taktiež som chcel mať lepšiu logistiku a tak presunúť praženie a balenie pod jednu strechu.“ Úlohu pražiara v novej pražiarni vyfasoval bratranec. „Rodinkárstvo ako má byť,“ vtipkuje Peter. „Najradšej by som pražil ja osobne, ale potom by nemal kto robiť biznis. Preto som si vyhliadol bratranca, s ktorým máme skvelé vzťahy a vždy sme niečo spolu vymýšľali. Dovtedy kávu ani nepil, takže začalo pre neho veľmi intenzívne obdobie učenia sa. Od momentu kedy padlo rozhodnutie, že bude pražiť až dodnes, už napražil vyše 5 ton kávy.“
Peter nechce zaspať na vavrínoch a intenzívne premýšľa aj nad budúcnosťou. „Vždy je čo zlepšovať a vždy sa dá posúvať ďalej. Neustále sa učíme nové veci o káve, o pražení, ale aj o podnikaní. Jedna vec je mať skvelý produkt a druhá je ho vedieť predať. Momentálne intenzívne pracujem na vylepšovaní logistiky a na čo možno najrýchlejšom doručení našich káv zákazníkom. Taktiež začíname rozbiehať maďarský trh. No ten najväčší cieľ na rok 2016 je kúpiť si novú pražičku značky Diedrich z USA a posunúť sa tak o ďalší veľký krok vpred v kvalite praženia,“ dodáva na záver.
Pripravené v spolupráci s: