Slováci jedia čoraz viac čipsov. Dosvedčujú to údaje spoločnosti Niesen, podľa ktorých trh so slanými snackmi v uplynulom roku u nás mierne rástol. Spotrebitelia vyhľadávali najmä zemiakové lupienky, ktoré tvorili takmer tretinu predajov v celkovej kategórii slaných snackov. K novembru 2015 sa ich v medziročnom porovnaní predalo o 3,4 percenta viac. Z údajov spoločnosti Nielsen tiež vyplynulo, že Slováci v tomto období minuli za čipsy v obchodoch takmer 26,5 milióna eur.
Na rozdiel od čipsov, ktoré sa čoraz viac tešia obľube spotrebiteľov, mierny medziročný pokles sa zaznamenal v kategórii krekrov, dokonca až o 4,6 percenta. Klesla aj konzumácia slaných tyčiniek a praclíkov – o takmer štyri percentá. Spolu s nárastom obľúbenosti zemiakových lupienkov stúpol aj dopyt po extrudovaných snackoch – o dva a pol percenta.
Vyšľachtené zemiaky
A teraz pár slov o príchutiach. Zrejme neprekvapí, že medzi slovenskými zákazníkmi stále vedie tradičná slaná príchuť. Zároveň sa to však výrobcovia snažia „nabúrať“ tým, že oslovujú zákazníkov aj novými druhmi chutí či tvarmi čipsov. Napríklad sú výrobcovia, ktorí sa v posledných rokoch dokonca zamerali na vyšľachtenie špecifických odrôd zemiakov. Ide im o to, aby sa vyznačovali oblým tvarom, minimálnym počtom defektov a tvrdou konzistenciou.
Vďaka tomu si zákazník môže dopriať čipsy s chuťou a kvalitou, aké by pred rokmi hľadal len ťažko. Je známe, že na takéto atraktívne produktové inovácie reagujú predovšetkým mladšie generácie spotrebiteľov.
Prvenstvo Britov
Zo skúseností niektorých výrobcov vyplýva, že Slováci patria v rámci strednej a východnej Európy k nadpriemerným konzumentom lupienkov. No ani s takouto charakteristikou nemôžeme konkurovať západoeurópskym krajinám, kde má táto kategória pochutín predsa len dlhšiu tradíciu. Najviac slaných „maškŕt“ sa spotrebuje vo Veľkej Británii. Každý Brit skonzumuje ročne až okolo troch kíl čipsov.
StoryEditor