S olivami, s čajom, s čiernou bazou alebo s liči - likéry podľa receptov našich dedov si získavajú stále väčšiu obľubu a vydávajú sa na cestu do sveta. Prispieva tomu aj súčasná móda koktailov a miešaných nápojov, píšu lidovky.cz.
Starodávne tradičné receptúry, tajomstvo kláštorov s exotickými bylinami, modré curacao, červené sherry alebo zelená chartreuska, ktoré sa popíjajú kvôli lepšiemu tráveniu, si získavajú popularitu. „V zahraničí je likér predovšetkým aromatickou ingredienciou pre koktaily, je to synonymum kvality,“ hovorí Edith Giffardová-Jouanneauová, ktorá je predstaviteľkou už štvrtej generácie na čele firmy Giffard v Avrillé na západe Francúzska.
Jej pradedo Emile firmu založil v roku 1885 a vyrábal likér Menthe-Pastilla na báze mäty piepornej. K likérom Cherry-Select a Parfait Triple-sec s pomarančom, ktoré sa produkovali v počiatkoch, sa teraz pripojili likéry z ruží a liči, ktoré sa nakupujú v Ázii, v Japonsku a v Malajzii, alebo likéry so zázvorom, vanilkou a s kvetmi bazy čiernej. Posledné výrobky sa už podávajú v baroch v New Yorku a v severnej Európe.
Tradícia a rodinné tajomstvá
Firma sa drží tradície, ale spolieha sa na inováciu. „Čím sú naše likéry staršie, tým viac sú módne,“ uvádza Edith Giffardová-Jouanneauová. Nedávno odkúpila firmu Bigallet vo francúzskych Alpách, založenú v roku 1872 a špecializujúcu sa na výrobu likérov z miestnych bylín, ako je palina. „Keď sme Bigallet kupovali, práve prestal vyrábať likér China-China z pomarančovej kôry a chinínovníka. Dnes sme jeho výrobu obnovili a vyvážame ho do Spojených štátov, kde si barmani pochvaľujú jeho horkosť,“ vysvetľuje. „Tradičné recepty a rodinné tajomstvá vzbudzujú veľký záujem. A samozrejme ide o to, že likér bol vyrobený vo Francúzsku,“ zdôrazňuje. Obrat firmy vzrástol v posledných piatich rokoch o 40 percent a bolo treba súčasné kapacity rozšíriť, aby bolo možné odpovedať na dopyt Spojených štátov, vlasti koktailov.
Krajina likérov
Francúzsko je krajinou likérov. "Je tu päťdesiatka čisto rodinných podnikov, ktoré vyrobia ročne 89 miliónov fliaš a ktorých celkový obrat je 500 miliónov eur. Z toho sa 53 percent vyváža," uvádza Jean-Dominique Caseau, predseda francúzskej komory výrobcov likérov. „Likéry sú ako veľvyslanci francúzskej kvality do celého sveta. Celosvetový vývoj v móde spotreby nás vedie k tomu, aby sme degustovali likéry inak,“ hovorí. V Japonsku sa napríklad likér z čiernych ríbezlí pije s čajom. V Nuits-Saint-Georges v srdci Burgundska si Judith Cartronová, ktorá vedie rovnomennú firmu už v piatej generácii, zvolila čaj za hlavnú ingredienciu svojich posledných kreácií.
„Móda koktailov a mixovanie nápojov vyvoláva zvýšený dopyt po našich výrobkoch, je to úplný motor,“ priznáva mladá žena, ktorá spolupracuje s expertmi na čaj, aby vybrala tie najlepšie lístočky, ktoré sa potom len niekoľko minút macerujú v alkohole.
Firma Cartron, ktorá vyváža až do Dubaja či Austrálie, sa snaží prísť každý rok alebo rok a pol s nejakou novinkou. „Barmani ale radi používajú naše staré pálenky, dokonca aj absint,“ hovorí Judith Cartronová. „Ľudia dnes požadujú pôvodné a kvalitné výrobky,“ zdôrazňuje Emmanuel Hanquiez, ktorý prevzal rodinnú Manguin pri Avignone na juhovýchode krajiny. Tá vyrába likér Elissir de Farigoule na báze tymiánu a 65 rastlín stredozemnej lesostepi. Jej novinkou sú likéry z mandarínky klementínky a z bergamotu, ktoré sú málo sladené, iba 100 gramov cukru na liter alkoholu, aby bolo možné zachovať názov likér. V historickom destilačnom prístroji sa Emmanuel Hanquiez dokonca pokúša vyrábať likér z olív. „To zaujíma barmanov, ktorí ho podávajú s ginom,“ hovorí.