S gorilami, paviánmi, ale aj so žirafami či levmi porovnávalo afrických černochov múzeum vo východočínskom Wuhane, píše iDnes. Spárované fotografie ľudí a zvierat prezentovala kultúrna inštitúcia ako poctu Afrike. Namiesto chvály si však usporiadatelia vyslúžili obvinenia z rasizmu a sťažnosti Afričanov žijúcich v Číne i mimo nej. Múzeum výstavu nakoniec zavrelo.
Toto je Afrika (?)
Expozíciu nazvanú Toto je Afrika tvoria fotografie cestovateľov a stavebného magnáta Yua Huipinga a od jej otvorenia ju videlo viac ako 141 tisíc ľudí, píše britský Guardian. Tí mohli obdivovať kričiaceho černošského chlapca vedľa záberu na rozzúrenú gorilu alebo obraz porovnávajúci ľudskú a opičiu ruku.
Niektorí ľudia sa podľa kurátorov výstavy podobajú žirafe alebo gepardovi. Ako prvý si rasisticky pôsobiacu výstavu všimol instagramový užívateľ Edward E Duke z Nigérie a vo verejnom príspevku sa múzea spýtal, prečo "dáva fotografie ľudí jednej konkrétnej rasy vedľa divokých zvierat".
Po tomto sa sťažnosti Afričanov žijúcich v Číne i mimo nej začali množiť. Múzeum výstavu po záplave kritiky zavrelo, ale obvineniam z rasizmu sa bráni. Podľa neho sa porovnávanie ľudí so zvieratami v čínskej kultúre považuje za kompliment.
Jeden z kurátorov expozície Wang Yuejun v tomto zmysle spomenul tradíciu horoskopov, v ktorých si ľudia bežne podľa dátumu svojho narodenia hľadajú, čo sú za znamenie - tie v Číne tvoria zvieratá ako kôň, had alebo opica.
"Cieľovou skupinou boli hlavne Číňania. Múzeum však chápe, že obrazy urazili našich afrických priateľov, a preto boli odstránené z rešpektu k ich obavám," uviedol kurátor vo vyhlásení.
Rasizmus na výstave nie je v Číne výnimkou
Len za tento týždeň bol už druhý. Tamojšia populárna chatovacia aplikácia Wech sa totiž musela ospravedlniť potom, čo jej softvér použili pri preklade čínskeho výrazu "čierny cudzinec" do angličtiny slovo "neger".
To je pritom v angličtine úplne neprijateľné. K tomuto prekladu navyše dochádzalo predovšetkým vo vetách, ktoré "čiernych cudzincov" spomínalo v negatívnom kontexte. Priam transoceánske spory vlani vyvolala reklama, v ktorej sa černoch po vypraní zmení na vyumývaného Aziata.
Výrobca prášku obvinenia z rasizmu odmietol s tým, že sú zahraničné médiá precitlivené. Tieto príklady tak podľa denníka The Washington Post ukazujú, ako pomaly sa medzi Číňanmi menia zažité stereotypy a predsudky aj napriek tomu, že s africkými krajinami v posledných rokoch masívne obchodujú.