StoryEditor

Islandský gejzír v krajine vychádzajúceho slnka

19.08.2005, 00:00
Uhrančivá islandská speváčka Björk si svojím hlasom podmanila nemalú časť hudobného sveta. Jej prejav reálie severského ostrova nielen zdanlivo pripomína. Navonok chlad a nespútanosť, pod povrchom ukrytá krehkosť a rozpálenosť nespočetného množstva islandských gejzírov. Po vlaňajšom albume Medulla, "stvorenom" výlučne za pomoci ľudského hlasu, sa takmer zdalo, že svojich obdivovateľov už nedokáže prekvapiť.

Uhrančivá islandská speváčka Björk si svojím hlasom podmanila nemalú časť hudobného sveta. Jej prejav reálie severského ostrova nielen zdanlivo pripomína. Navonok chlad a nespútanosť, pod povrchom ukrytá krehkosť a rozpálenosť nespočetného množstva islandských gejzírov. Po vlaňajšom albume Medulla, "stvorenom" výlučne za pomoci ľudského hlasu, sa takmer zdalo, že svojich obdivovateľov už nedokáže prekvapiť.
Nezvyčajnosti však dáva za pravdu aktuálny soundtrack k filmu Drawing Restraint 9 (Polydor / Universal) režiséra Matthewa Barneyho. Barney je ospevovanou, ale i zatracovanou postavou newyorskej avantgardnej scény. Užšiemu diváckemu okruhu môže byť známa jeho päťdielna surrealistická séria The Cremaster Cycle. Dnes sa zdá, že v Björk našiel nielen novú životnú partnerku, ale najmä umeleckú inšpiráciu. Filmové skúsenosti Björk pritom siahajú do polovice osemdesiatych rokov, keď herecky debutovala v islandskom filme The Juniper Tree. Domácemu divákovi sa priblížila postavou slepej českej emigrantky vo filme Larsa von Triera Tanečnica v tme. Na jeho soundtracku nazvanom SelmaSongs vtedy miešaním industriálnych a klasických zvukov dosiahla pôsobivý, hoci depresívne pôsobiaci účinok. Stvárnenie Selmy ocenil aj Filmový festival v Cannes, kde Björk získala cenu za najlepší herecký výkon.
Hudbu k filmu Drawing Restraint 9 môže poslucháč vnímať ako imaginatívny svet pretavený do zvukov. Podstatou je farebnosť tradičných japonských hudobných nástrojov. Dej založený na abstraktnom príbehu predstavuje posádku japonskej veľrybárskej lode. Kvôli vernosti japonským reáliám napísala Björk väčšinu hudby pre tradičný ľudový nástroj sho. Ten pozostáva z mnohých trubicových píšťal a autorka jeho ostrý zvuk podobný harmonike spojila s nehybnosťou starého japonského divadla No. Výsledok je pre netušiaceho poslucháča doslova šokujúci. Ako napríklad v skladbe Holographic Entrypoint, kde sledujeme duet japonských starcov so sprievodom perkusií. Album však ukrýva viacero prekvapení. Trebárs spievaný list generálovi MacArthurovi Gratitude alebo sférický vokál Björk nad rozbúreným morom v dramatickej Storm.
Ťažko v danej situácii odhadnúť, či pozretie filmu Drawing Restraint 9 poslucháčovi objasní aj množstvo hudobných súvislostí. Samotná snímka bude v Európe predstavená koncom augusta na 62. ročníku Filmového festivalu v Benátkach. Taliansko sa tak po Japonsku a Islande stane treťou premiérovou krajinou. Čakanie na komplexný vizuálny zážitok môže zatiaľ spríjemniť exotická poetika japonských nástrojov s krehkým vokálom islandskej divy.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
06. máj 2024 08:45