StoryEditor

Párty sa skončila. Piaty element ostal neprekonaný

19.05.2006, 00:00

Najprestížnejšia filmová udalosť sveta si dáva tradične záležať na výbere úvodného filmu a veľkolepej párty, ktorá vzápätí nasleduje. Povestný červený koberec na schodoch Festivalového paláca víta pozvaných prominentných hostí, grupujúcich sa z medzinárodnej a domácej smotánky.

Návnada
Inak to nebolo ani v stredajší neskorý večer. Mimoriadnym lákadlom mal byť najočakávanejší film od čias Cameronovho Titanicu, ktorého knižnú predlohu si doteraz prečítalo viac ako 40 miliónov ľudí na celom svete. História "úvodnej canneskej noci" má svoje svetlé i temnejšie odtiene. V septembri 1939 sa festival inauguroval historickým Zvonárom z Notre Dame od Williama Dieterleho, aby bol vzápätí zrušený Hitlerovou inváziou do Poľska a na svoju oficiálnu prvú kapitolu si musel počkať dlhých sedem rokov. Otvárací film má svoje logické pokračovanie v nasledujúcej nočnej párty. Príkladmi úspešných canneských promo-večierkov sú napríklad Magická hlbočina Luca Bessona v roku 1988, Moulin Rouge Baza Luhrmanna (2001) alebo Zlá výchova Pedra Almodovara (2004).

Miliónová párty
Opačných prípadov je v dejinách najpopulárnejšieho festivalu ešte viac. Pozvaní návštevníci ceremoniálov, ktoré obstarali zhodou okolností neobjavné francúzske snímky -- dobový Vatel (2000) a triler Lemming (2005) -- príliš neocenili ani vybrané menu počas nasledujúcich recepcií. Jednou z mála výnimiek, ktorá túto teóriu vyvrátila, predstavuje uletené akčné sci-fi Piaty element (1997), ktorý ponúkol najextravagantnejšiu i najdrahšiu párty v histórii festivalu. S oficiálne priznaným rozpočtom viac ako dva milióny dolárov. Film Luca Bessona prekonal dovtedajšie No. 1 v klasifikácii top cannes žúrov, ktorý v roku 1992 usporiadal producent Mario Kassar na exkluzívnej lodi po uvedení Základného inštinktu Paula Verhoevena.

Pyramída sprisahancov
Voľba Da Vinciho kódu za otvárací film 59. canneského festivalu (festival potrvá od 17. do 28. mája) mala prepísať aj históriu práve v spomínanom plebiscite úvodných večierkov. Svetový distribútor kontroverznej snímky Sony Pictures označilo spôsob uvedenia svetovej premiéry na Cote d'Azur za "nepredstaviteľný mix hollywoodskej zábavy, festivalovej slávy a celosvetovej hystérie". A tak sa s maximálnou tajnosťou pripravovala kulisa konšpiračnej párty pre vyvolených.
"Zvládnuť takúto udalosť bez toho, aby sa niečo prezradilo, bolo neuveriteľne ťažké," uviedol viceprezident Sony Jeff Blake. "Chceli sme zanechať v Cannes niečo, na čo sa bude spomínať aj po rokoch. Ide predsa o film, ktorý je už dopredu aplaudovaný a rovnako aj odmietaný, ale v podstate o ňom hovorí každý. Preto sme zvolili stratégiu premiéry prakticky v jeden deň po celom svete a v Cannes pripravili niečo špeciálne."
A tak doslova z večera do rána vyrástla v starom prístave obrovská pyramídová konštrukcia so svietiacim logom Da Vinciho kódu, ukrývajúca všetky potrebné priestory pre okázalý event. Večer pred otvorením festivalu priviezol rýchlovlak Eurostar (nazvaný pre túto príležitosť Da Vinciho kódom) z Londýna do Cannes hviezdnu ekipu filmu -- hercov Toma Hanksa, Audrey Tautou, Jeana Rena, Iana McKellena a režiséra Rona Howarda.

Chybička krásy
Neplánovaným škrtom cez rozpočet monštruóznej otváracej party sa však stal rozvrh novinárskych projekcií. Dosiaľ platilo pravidlo, že večerný film vidia novinári síce v predstihu, ale iba niekoľkohodinovom (spravidla okolo obeda). Tentoraz prvá projekcia pre početnú obec kritikov a publicistov sa odpremietala už v utorok večer. Bol to vraj zámer bez najmenšieho rizika. Organizátori festivalu v koordinácii s distribútorom kalkulovali s tým, že deň pred otvorením ešte nebude na Croisette veľa prítomných novinárov. A ak aj prídu, treba počítať s únavou, u zámorských novinárov navyše s časovým posunom. Iste, dá sa všeličo precízne naplánovať, s hocičím kalkulovať..., ale najmä vtedy, ak by Da Vinciho kód bol jednoznačne dobrý film. A to pri najväčšej zhovievavosti povedať nemožno. A tak sa logicky stalo, že prvé nie príliš nadšené reakcie a pískanie po zhliadnutí dvaapolhodinového blockbusteru sa okamžite rozleteli po Cannes. A odtiaľ do ďalšieho sveta.

...and show must go on!
Samozrejme, veľkolepú párty v starom prístave s približne troma tisíckami pozvaných to neohrozilo. Zábava v hermeticky uzavretých a chránených priestoroch sa končila v čase, keď sa novinári už ponáhľali na svoju prvú dennú projekciu. Presné číslo nákladov tejto zábavnej časti otváracieho ceremoniálu sa zatiaľ nezverejnilo, ale podľa kuloárnych hlasov rekord Piateho elementu prekonaný nebol. Americkí promotéri sa teraz musia opäť raz spoliehať, že ostatný svet prijme ich ponúkaný tovar lepšie ako domáce teritórium (tvorcovia Tróje, Armagedonu či Gladiátora vedia svoje). Festivalový program sa už medzitým rozbehol naplno. Paralelne bežia štyri hlavné sekcie, v každej je zastúpená dvadsiatka titulov. A rovnako sa odvíjajú spoločenské akcie všakovakého druhu, kde každá má svoje obletované celebrity, kde je stredobodom pozornosti vždy niekto iný a vďačným objektom bleskov, fotoaparátov a kamier. Dnes večer napríklad uvedie svoj najnovší film Volver španielsky enfant terrible Pedro Almodovar a krásna Penelope Cruz. A zajtra bude na červených schodoch pózovať Ethan Hawke a Greg Kinnear (protagonisti filmu Fast Food Nation) a v nedeľu Sarah Michelle Gellar (Southland Tales).

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 03:31