Štartu festivalu však dominoval škandál okolo sexuálneho obťažovania, známy ako MeToo, napísala agentúra AFP.
Podobne ako pri odovzdávaní Zlatých glóbusov v januári sa niekoľko hviezd na červený koberec pred prvým festivalom európskej sezóny dostavilo v čiernom na znak odporu proti zaobchádzaniu so ženami vo filmovom priemysle.
Festival Berlinale bol vždy braný ako politicky angažovaný, pravdepodobne najviac zo všetkých svetových prehliadok filmu, píše web televízie Deutsche Welle.
Riaditeľ filmovej prehliadky Dieter Kosslick už dopredu avizoval, že hnutie #MeToo v tomto ročníku zohrá veľkú úlohu. Rovnako ako vlani sa však objaví aj mnoho filmov o utečeneckej tematike.
"Červený koberec sme rozvinuli pre #MeToo, pre ženy, ktoré sa bránia, a pre mužov, ktorí sú dostatočnými mužmi na to, aby presadzovali rovnosť pohlaví," uviedla poverenkyňa nemeckej vlády pre kultúru Monika Grüttersová.
Nemecká herečka a komička Anna Brüggemannová potom vo svojej iniciatíve "bábika nikoho" (#nobodysdoll) vyzvala účastníčky festivalu, aby vymenili "sexy oblečenie v prospech pohodlnejšieho odevu".
Podľa AFP sa však veľa hostí k výzve nepripojilo. Len slávnostné večery v čiernej farbe ale problémy filmového priemyslu so sexuálnym obťažovaním nevyriešia, píše Deutsche Welle.
Berlinale téme zasvätilo panelovú diskusiu s názvom "Kultúra chce zmenu - konverzácie o sexuálnom obťažovaní vo filme, televízii a divadle", ktorá sa bude v pondelok.
Počas festivalu spustia webovú stránku s cieľom dodať obetiam obťažovania odvahu, aby o svojich problémoch prehovorili. Organizátori tiež vyradili z programu festivalu diela režisérov obvinených zo sexuálneho napadnutia.
V tomto ohľade sa však ihneď proti organizátorom ohradila nemenovaná juhokórejská herečka, ktorú údajne bil a nútil do nedohodnutých sexuálnych scén režisér Kim Ki-duk.
Ten pritom na Berlinale uvedie svoj najnovší počin "Human, Space, Time and Human". Súd obvinenia zo sexuálneho zneužívania proti umelcovi odložil pre nedostatok dôkazov.
Berlínsku filmovú prehliadku dnes prvýkrát v histórii zahájila animovaný snímka - Psí ostrov (Isle of Dogs) režiséra Wesa Andersona, ktorý Deutsche Welle označila za "najpolitickejší" vo filmografii režiséra z Texasu.
Príbeh o psoch deportovaných z fiktívneho japonského mesta Megasaki kvôli prepuknutiu psej chrípky ale vraj pôvodne politickú zápletku vôbec nemal.
Tá vyvstala v priebehu tvorivého procesu a podľa Andersona "tak nejako zapadala do aktuálneho diania". "Ale nezačali sme nastavovaním zrkadla politike. Začali sme so psami," povedal režisér.