StoryEditor

Viedeň holduje renesančným telám

23.07.2004, 00:00

Urastené, šľachovité telá plné dynamiky alebo neobyčajne precízne prekreslené portréty a štúdie ľudských tvárí. Viedenská galéria Albertina prichystala výstavu venovanú vrcholnej ére renesančnej kresby. Výstavu nazvanú Michelangelo a jeho doba (Michelangelo und seine Zeit) otvorili v centre Viedne. Zbierka kresieb a grafík rakúskej Albertiny patrí k najobsiahlejším a tiež najcennejším na svete. Napriek tomu, aktuálna výstava, ktorá ukazuje sedemdesiat renesančných prác, môže niektorých návštevníkov sklamať. Niežeby výber nebol dostatočne kvalitný, ale názov vzbudzuje väčšie očakávanie, než aké môže nová expozícia na prvý pohľad naplniť.
Albertina napriek bohatosti svojich zbierok nevlastní viac ako iba osem prác slávneho Michelangela Buonarrotiho (1475 -- 1564). Zdá sa, že notoricky známe meno talianskeho majstra poslúžilo skôr ako marketingový trik. "Témou našej výstavy je obdivuhodný vplyv Michelangela na jeho súčasníkov a mladších tvorcov," obhajuje poňatie expozície tlačový hovorca Albertiny Klaus Albrecht Schröder, ako ho citovalo na svojom webovom portáli DeutschlandRadio.
Množstvo kresieb Michelangela dopĺňajú práce Rafaela, Leonarda da Vinci, Parmigianiniho či Giulia Romana. Výstava, ktorá si vystačila bez požičania z iných múzeí alebo súkromných zbierok, tak skladá vierohodný obrázok obdobia, v ktorom sa kresba prvýkrát presadila ako svojbytný maliarsky žáner a v ktorom kresliari dosiahli maximálnu virtuozitu.
Pozorný návštevník nakoniec musí dať za pravdu organizátorom, podľa ktorých je Michelangelov vplyv motívom celej expozície. Aj keď mohli kurátori z depozitárov Albertiny vytiahnuť ešte niekoľko ďalších atraktívnych prác nemenej známeho Raffaela, držali sa témy a siahli iba po tých kresbách, ktoré sú námetovo alebo technicky spriaznené s rukopisom Michalengela. To isté platí aj o ďalších vystavených autoroch.
Sály výstavnej, novo zrekonštruovanej budovy Alberetiny tak oživujú telá, ktoré zosobňujú ľudské cnosti aj neresti, silu hrdinov a úbohosť slabochov. Množstvo nedokončených skíc tiež odkrýva kompozičné metódy renesančných maliarov a ich nasledovníkov z obdobia manierizmu (Domenico Beccafumi, Giorgio Vasari). Viedenská výstava po svojom skončení poputuje do benátskeho Múzea Peggy Guggenheimovej, potom sa predstaví v rovnomennom múzeu v baskickom Bilbau.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 20:55