StoryEditor

Exkluzívne z Puly: Bezdomovec v 3D v mieste gladiátorov

31.07.2012, 00:00
V chorvátskej Pule prebehol 59. festival hraných filmov. Prečítajte si s HN, aká tam bola atmosféra.

Za sprievodu ohňostrojov, hudobných produkcií a davov prúdiacich po uliciach mesta do skorých ranných hodín prebehol v chorvátskej Pule 59. festival hraných filmov. Zrejme najväčším paradoxom tohto historicky najstaršieho festivalu v bývalej Juhoslávii je to, že diváci v 40–tisícovom istrijskom meste počas ôsmich dní festivalu každý večer naplnia do posledného miesta hlavné festivalové open–air kino–- rímsku Arénu so siedmimi tisíckami miest. Celková návštevnosť festivalu sa každoročne pohybuje okolo neuveriteľných 80–tisíc divákov.

Amfiteáter s kruhovým hľadiskom z 1. storočia nášho letopočtu z doby cisára Vespasiána je najnavštevovanejšou pamiatkou Puly a piatym najzachovalejším amfiteátrom na území Európy. Hovorí sa, že krásu Arény predbehne len Koloseum v Ríme. Aréna z čias gladiátorských zápasov sa počas festivalu stáva miestom, kde sa stretáva história s najmodernejšou audiovizuálnou technikou, ktorá umožňuje film sledovať na obrovskom reflexnom plátne i tým, čo sedia extrémne vľavo alebo vpravo od neho. Staré murivo je nasvietené zdola aj zhora farebnými reflektormi.

V čase, keď Pula bola skutočne Cannes východnej Európy, sem pozýval niekdajší kovorobotník, partizánsky revolucionár, milovník filmu a prezident socialistickej Juhoslávie Josip Broz Tito filmové hviezdy veľkosti Sophie Loren, Elisabeth Taylor alebo Richarda Burtona a potom ich svojou 118 metrov dlhou jachtou vozil do svojich súkromných rezidencií na opulentné bankety na neďalekom ostrove Brioni. Dnes je na Brioni národný park, súkromné ​​rezidencie sú sčasti uzavreté, sčasti v nich fungujú exkluzívne hotely s cenami okolo 3–tisíc dolárov za noc. Titovým súkromným Cadillacom sa možno na ostrove zviezť na pol hodinu za 500 dolárov.

Festival v Pule bol vždy hlavne národným festivalom, pretože maršal Tito (inak než ako o maršalovi o ňom nikto v Pule nehovorí) zamýšľal postaviť juhoslovanský film na úroveň Hollywoodu, a to počtom zazmluvnených západných hviezd aj veľkosťou rozpočtov. Dnes je národná súťaž stále chrbticou festivalu. Skladá sa ale len z chorvátskych filmov alebo z chorvátskych koprodukcií. Srbské, slovinské alebo bosnianske filmy tu nebežia.

Zaujímavý zážitok poskytol prvý chorvátsky 3D film Náhodný okoloidúci (Slučajni prolaznik) v réžii bosnianskeho rodáka Joza Patljaka. Patljak študoval a pracuje v Chorvátsku. S pomocou 3D okuliarov vo filme nesledujeme fascinujúce krajiny, priepasti a hory, ale ulice Záhrebu, po ktorých chodí, prípadne bezdomovca, ktorý tlačí pred sebou vozík zo samoobsluhy. Doň ukladá fľaše, staré handry a papiere. Vie šikovne vyberať kontajnery. Jeho pološialená partnerka, ktorá miluje tanec v rockových kluboch, o ňom hovorí, že študoval „fľaškológiu“. Odpadky, graffiti a špinavé ulice sú natočené ako objekty plné krásy a fantázie takmer s takou láskou, s akou James Cameron točil planétu Pandora na Novom Zélande. Záhrebský bezdomovec sa nakoniec dostane do konfliktu s inými bezdomovcami, pretože im vyberá kontajnery. Náhodný okoloidúci je svojim spôsobom charakteristický „európsky“ film postavený na pocite z dnešnej Európy, kde je čoraz viac ľudí na okraji spoločnosti, živia sa odpadkami všetkého druhu a kde proces rozpadávania zrejme ešte neskončil.

Najviac festivalových cien pozbieral chorvátsko–slovinsko–bosniansky film Halimina cesta (Halimin put) v réžii Arsena Antona Ostojiča. Film sa vracia do roku 1977 v západnej Bosne, keď vedľa seba žili kresťania a moslimovia v mieri a náboženské rozdiely nehrali výraznú úlohu. Moslimka Halima si berie kresťana Salka a narodí sa im syn Mirza. O šestnásť rokov neskôr srbské jednotky zastrelia muža i syna, strieľať musia aj bývalí susedia a priatelia. V roku 2000 sa pod ochranou jednotiek Spojených národov vykonávajú rekonštrukcie vojnových zločinov a Halima sa prvýkrát dozvedá, ako skončil jej muž a syn. Film je natočený podľa skutočnej udalosti. Je to snímka o tom, že dôsledky vojny trvajú. Vo filme hovorí Halima charakteristickú vetu: „Domy sa tu búrajú a stavajú pravidelne každých päťdesiat rokov.“ Tým de facto odpovedá na to, či vojna v Juhoslávii skutočne skončila rokom 1995.

Druhý najúspešnejší film festivalu bol triler Kanibal vegetarián (Ljudožer vegetarijanac) v réži známeho chorvátskeho filmára Branka Schmidta. Film hovorí o úspešnom lekári na prestížnej záhrebskej klinike, ktorý sa dá najať na ilegálne potraty rumunských, ukrajinských a bulharských prostitútok. Vďaka mafii je krytý najlepšími právnikmi i políciou, stáva sa dokonca šéfom gynekologickej kliniky, ale posledný obraz s injekciou zapichnutou do plodu ženy v siedmom mesiaci tehotenstva napovedá, že lekár je už úplne mimo bežného meradla etiky a ľudskosti a že ho čaká boží súd.

Radovan Holub (autor je publicista a programový spolupracovník MMF Bratislava), Pula

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. november 2024 15:00