Najsilnejší moment filmu Rivali nastane , keď Niki Lauda a James Hunt zaklapnú očné kryty svojich prilieb a vyrazia do pretekov formuly. Ten pohyb zápästím oboch presne charakterizuje: Lauda je rázny a presný, Hunt naopak ležérny. V jedinom geste je tak vymedzené odveké súperenie, jedno z tém novej snímky oscarového režiséra Rona Howarda, ktorá je už aj v našich kinách. Aj tak sa ale Howard v Rivaloch vysporiadal s prekliatím športových filmov len napoly - málokomu sa totiž podarí zachytiť nezameniteľnú vnútornú športovú drámu.
Rovnako ako Rivali rozprával aj zrejme najznámejší Howardov film Čistá duša z roku 2001 skutočný príbeh. Ale zobraziť kamerou vnútorný svet paranoidného geniálneho matematika je úlohou jednoduchšou než filmársky vystihnúť vonkajší svet automobilových pretekov. Vlastne akýchkoľvek pretekov či akéhokoľvek športu. Veľmi dobre to vedia tvorcovia série filmov so športovou tematikou, ktorým sa látka začala vzpierať . Námatkovo - Ron Shelton sa Zeleným svetom o golfe či Danny Cannon s Mexickou vlnou o futbale. Dráma je podstatou športu a robiť z neho drámu umeleckými prostriedkami je práca "na druhú".
Dejový zmätok
Howard sa najviac sústredí na rok 1976 , ktorý bol vo formule 1 zamotaný. Haváriu Nikiho Laudu na okruhu v Nürburgringu si zasvätený divák pamätá a ten nepoučený nemá problém pochopiť, že keď niekto zostane minútu v horiacom aut , asi to bude chcieť odvoz do nemocnice. Laudova túžba vrátiť sa na pretekárske okruhy, kde medzitým veľký súper Hunt exceluje, je jasná a ženie príbeh dopredu. Je to ale len jedno z mnohých prekrývajúcich sa a ubližujúci si tém.
Howardovi nestačia autentické televízne zábery. Do sveta formuly 1 vyráža sám. Zábery z tratí i depa sú zručné, páčivé, až šmrncovné, bez extrémnych efektov. Keby bol film postavený len na nich, mal by režisér v rukách možná ďalšia Čistú dušu. Ale nie je.
Dejový zmätok začína diskvalifikáciou Huntovho McLarenu vo Veľkej cene Španielska. Diskvalifikácia je napokon odvolaná, ale stornovať už nejde fakt, že sa divák - laik začína v technických detailoch strácať. Niť príbehu mizne v zákrutách detailnej histórie špecifického športu, ktorú Howard a jeho scenárista tvrdošijne servírujú ďalej, a pritom pozabudnú na ďalšiu Huntovu diskvalifikáciu po Grand Prix Veľkej Británie. Pre boj o titul majstra sveta mala väčší význam než španielska epizóda a je doložen , že padla na protest Laudovej stajne Ferrari. Akokoľvek boli machinácie stajní, taktizovanie a politikárčenie pre oboch aktérov určite obrovskou drámou, na plátno tieto udalosti nejdú preniesť.
Podobné je to aj s témou rivalstva. Znovu, aká dráma? Kolízií, akú mali Lauda s Huntom vo formule 3, sa odohrajú desiatky týždenne. Nie je jasné, prečo sa práve vyostrila situácia medzi oboma jazdcami. Model "pudovo konajúci playboy proti nesmelému racionálnemu obchodníkovi" je veľké filmové klišé. Kam zmizol štýl, ktorým v Čistej duši dokázal rovnaký režisér diváka jemnou kresbou charakteru matematika Johna Nasha uchvátiť aj uzemniť?
Autá a ženy
Možno je problém v tom, čo sa na prvý pohľad zdá ako výhoda. Kým v Čistej duši mal Howard na starosti len jednu postavu, v Rivaloch musí dohliadať na dve. Daniela Brühla museli ako Laudu viac nalíčiť, hlavne kvôli predkusu. Chrisovi Hemsworthovi stačili dlhé blond vlasy. Lenže s nimi môže bez líčenia hrať aj Thora.
Obaja sú v roliach presní, ale Brühl - Lauda je postavou zo životopisnej ságy, pričom Hemsworth - Hunt zostáva chlapcom od vedľa. Až keď začne rásť vzájomný rešpekt jazdcov, spájajú sa paralelné príbehy v jeden o rivalite. Vtedy mu rozumie milovník rýchlych áut i vyznávač dramatických filmových zápletiek. Lenže v tej chvíli režisér presúva pozornosť do súkromia a pridáva rovinu milostnú. Pre Zelený svet je postava osudovej ženy úľavou od mávania Kevina Costnera golfovou palicou. V Rivaloch je ale treba priviesť na scénu hneď tri femme fatale: spoločnú pre oboch pretekárov, tú pravú pre rodinného Laudu a sexy pre záletníka Hunta.
Dva rôzne druhy zoznámenia, dva rozdielne svadobné obrad , náznak rozprestretia dominancie a podriadenosti - skvelé. Ale plytké. Rýchlo späť na preteky. Takmer akoby scenárista nasadil ženský element iba ako návnadu, ktorá mu umožnila vpísať do dialógov klasickú repliku o tom, že muži síce ženy milujú, ale autá milujú via ...
Vo výsledku je film najsilnejší v detailoch. Nielen v zaklapnutých prilbách, ale napríklad aj pri Laudovej zmienke, že chod motora a vozidla spozná zadkom. Alebo keď Hunt so zavretými očami prechádza okruh v Monte Carle či vo výrazoch tvárí na stupňoch víťazov. Na týchto miestach sa skrýva klasický humanistický film, ktorý ide Howardovi najlepšie. Hlavnou témou je totiž nakoniec nie súperenie, ale neodbytná túžba mať svoj svet, zabydliť ho a byť v ňom "ako doma". Pretože svety ponúkané rodinou a spoločnosťou sú cudzie.
Uzavretý ostrov automobilových pretekov Howard zobrazuje spôsobom tak krásne vzdialeným bežnému životu, že musí povzbudiť každého, kto si svoj ideál vysníval podobne ako šampióni Lauda s Huntom, ktorí došli až do cieľa. Stačí prísť na štart a vyraziť.
Josef Káninský, ihned.cz
