Keď americký režisér a grafik Tim Burton vyrastal v kalifornskom Burbanku, videl dokumentárny film o Karlovi Zemanovi. "Bol to jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa začal zaujímať o ručne vyrábané bábky a trochu kontaktnejší spôsob, ako robiť filmy," povedal Burton na štvrtkovom stretnutí s novinármi, keď v pražskom Dome U Kamenného zvonu zahajoval výstavu svojich diel. Pre verejnosť sa otvorila včera.
Výstava zahŕňa približne päťsto kresieb, ilustrácií, a dokonca aj Burtonových vlastných fotografií. Súčasťou expozície sú aj štyri bábky umiestnené v špeciálnych bublinách z krištáľového skla. Objemom je výstava síce menšia ako tá, ktorú v roku 2009 usporiadalo newyorské Múzeum moderného umenia, podľa kurátorky Jenny He je ale viac než tretinu predmetov v Prahe možné vidieť vôbec prvýkrát. "Keď som sa prehrabávala Burtonovým archívom, odhadujem, že mi rukami prešlo zhruba desať tisíc predmetov. Pre Prahu sme sa snažili vybrať tie, ktoré sa podľa nás k mestu najviac hodili," dodala kurátorka. Tá pražskú výstavu rozčlenila na desať tematických celkov.
Bez Olgoja Chorchoja by to nefungovalo
Burton si zvlášť pochvaľuje spoluprácu s architektmi českého štúdia Olgoj Chorchoj, ktorí sa na výstave podieľali. Čiernobielymi pruhmi napríklad prepracovali gotickú vstupnú halu Domu U Kamenného zvonu. "Ich vklad je snáď rovnako dôležitý ako to, čo sme priviezli, pretože vytvára prirodzené prostredie, bez ktorého by vystavené diela sami o sebe nefungovali," uviedol Burton. Režisér do Česka neprišiel prvýkrát. "Pred štrnástimi rokmi som v Prahe nakrúcal reklamy na hodinky Timex. Mali sme prechodne zariadenú kanceláriu, kde neustále posedávali nejaké dievčatá. Potom som zistil, že v tej budove sídli bordel," uviedol. V Burtonových vtedajších záberoch sa okrem ulíc hlavného mesta objavil aj Pražský hrad.
Hneď niekoľkokrát tiež Burton zmienil Karla Zemana, z ktorého filmov si vybavil Barona Prášila a Cestu do praveku. " iež Jan Švankmajer vytvára úchvatné veci. Keď idete po Prahe, vnímate umenie všade okolo seba. Celá tá bohatá história českého filmu a ručné stop motion animácie sú tu cítiť," dodal. Na to, aby hlbšie opísal svoju tvorbu, nemal Burton vo štvrtok dostatok priestoru. Vysvetlil však, že k svojim dielam má veľmi osobný vzťah a vraj je vždy nesvoj, keď má niektorú z nich ukázať na verejnosti. "Umenie je pre mňa terapiou, cestou, ako zo seba dostať pocity, ktoré by som inak vyjadriť nevedel. Keby som nemohol robiť to, čo robím, asi by som neprežil," vyhlásil režisér.
Deppovi nevadí, keď ho nalíčim
V detstve vraj Burton predovšetkým kreslil. "Veľký vplyv na mňa mali knihy Dr. Seussa, ale rovnako náruživo som sledoval filmy s príšerami. Na kalifornskej škole Calarts som potom mohol študovať film aj animáciu, a tak mi tie remeslá splynuli," povedal režisér. "Keď sa učíte kresliť animované postavy a komponovať zábery, vlastne sa zároveň učíte filmárčinu."
Novinári sa Burtona pýtali aj na jeho dvorného herca Johnnyho Deppa. "Na hercovi je vždy najlepšie, ak mu nevadí, že má vo filme vyzerať hlúpo," uviedol Burton, ktorý má zo svojich vlastných filmov vraj zvlášť rád Nožnicovorukého Edwarda. V ňom stvárnil hlavnú úlohu práve Depp. Táto snímka bol v poradí už štvrtá, na ktorej Burton spolupracoval so skladateľom Dannym Elfmanom. "Ešte pri štúdiách som v Los Angeles chodieval do klubov, kde Elfman hrával so svojou rockovou kapelou Oingo Boing. Už vtedy k hudbe pristupoval vyslovene filmovo," vysvetlil Burton. Keď neskôr roku 1985 nakrúcal svoj prvý celovečerný film Pee - Weeho veľké dobrodružstvo, obrátil sa práve na Elfmana. "Svojím spôsobom sme vtedy obaja začínali, a tak sme si na seba zvykli."
Výstavu nazvanú Tim Burton a jeho svet usporiadala Galéria hlavného mesta Prahy. Trvať bude až do 3. augusta, paralelne s tým budú verejnosti prístupné dve odborné prednášky či sobotňajšie výtvarné workshopy Tanečného štúdia Light a umeleckého združenia Mamapapa určené deťom. Z Prahy sa výstava presunie do Tokia.
ihned.cz