Recenzia: Film, ktorý je ako emocionálny tlakový hrniec

25.06.2013, 00:00
Nórsku snímku uvedli na festivale Art Film Fest v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach, do našich kín príde až na jeseň.

Bez čerstvého vzduchu, natlačení v špine a v teple, so zbraňou opretou o chrbát a pod neustálym stresom. Nórsky film Únos (A Hijacking) je ako emocionálny tlakový hrniec, ktorý síce nevybuchne, ale pod pokrievkou rozpúta poriadne peklo. Snímku teraz uvedli na festivale Art Film Fest v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach, do našich kín príde až na jeseň.

Mikkel Hartmann (Pilou Asbaek) je sympatický kuchár, ktorý slúži na nákladnej lodi plaviacej sa v Indickom oceáne. Jeho dlhoočakávaný návrat domov k žene a dcére však zrazu nemá dátum. Lode sa zmocnili somálski piráti a začínajú sa ich vyjednávania s lodnou spoločnosťou.

Prizvaný je odborný vyjednávač Connor Julian (hrá ho skutočný vyjednávač Gary Skjoldmose Porter). Jeho rada znie: nech s pirátmi rozpráva niekto mimo spoločnosti, kto v tom nie je osobne zainteresovaný, ale CEO firmy Peter Ludvigsen (Soren Malling) o tom nechce počuť. "Je to moja práca, aby som dostal späť mojich mužov," hovorí Ludvigsen. K telefónu si teda sadá on sám a začína svoje najťažšie finančné vyjednávanie v kariére. Z dní sú týdžne a z nich mesiace. Počas zajatia prechádza sedemčlenná posádka lode postupne o ilúzie, že sa dostane domov a hlavne si myslieť, že firma za nich nezaplatí výkupné, lebo jej na ich životoch nezáleží.

Režisér a autor scenára Tobias Lindholm vytvoril výbornú gradáciu filmu o únose, dokonca bez toho, aby diváci samotný akt únosu videli. Snímka začína odľahčenou scénou, keď Mikkel volá z lode žene a Ludvigsen uzavrel ďalší výhodný biznis. O chvíľu však do Dánska príde správa, že jej loď obsadili piráti. Postupne narastá napätie a vďaka výbornému scenáru i skvelým hereckým výkonom sa divák dostáva pod paľbu emócii, ktorá skončí až záverečnými titulkami. Tvorcovia vytvorili pozoruhodný kontrast medzi špinou na lodi a čistým minimalizmom dánskej firmy a pritom v oboch úplne rozdielnych prostrediach predostierajú náročný príbeh. Emócie sú o to intenzívnejšie, že film je inšpirovaný skutočnými únosmi z rokov 2007 a 2008.

Hodnotenie HN: 5 hviedičiek z 5
Réžia: Tobias Lindholm
Krajina: Dánsko