StoryEditor

Cieľom podniku je vytvorenie zákazníka

03.06.2003, 00:00
Pražské nakladateľstvo Management Press zobralo vydávanie kníh jedného z najväčších mužov svetového manažmentu vážne, nedávno vyšla v češtine už jeho trinásta kniha s výstižným názvom To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Výber z prakticky celoživotného písania na tému manažment spĺňa hneď dva ciele. Po prvé prináša logicky ucelený a úplný úvod do problematiky manažmentu a po druhé poskytuje prehľaď Druckerových kníh o riadení, čím rieši problém, odkiaľ začať Druckera čítať. Pri každej kapitole je uvedené, z ktorej pôvodnej publikácie bola prevzatá.
Kniha je rozdelená do troch častí: manažment, jednotlivec a spoločnosť. Prvá časť sa venuje manažmentu - jeho vzniku, vývoju, zdôrazňuje jeho sociálnu funkciu a objasňuje, čo to vlastne manažment je. Podstata manažmentu sa dá opísať pomocou niekoľkých základných princípov. Jeho úlohou je umožniť ľuďom dosiahnuť kolektívnu výkonnosť tak, aby sa ich prednosti efektívne využívali a ich slabé miesta boli bezvýznamné. Keďže sa manažment zaoberá integráciou ľudí do spoločných projektov, je hlboko zakorenený v kultúre. Manažéri v Nemecku, Británii, USA a Japonsku robia presne to isté, líši sa len spôsob, akým to robia. Ďalším princípom je angažovanosť za spoločné ciele a vnímané hodnoty a umožnenie rastu a rozvoja všetkých členov.
Drucker vo svojom diele vyvracia mnoho zaužívaných právd. Jednou z nich je napr. vyvrátenie zisku ako cieľ organizácie. Za jedinú prijateľnú definíciu účelu existencie podniku považuje vytvorenie zákazníka, pretože práve podniky sú tým, kto vyvoláva potrebu nejakého tovaru, a tak vytvárajú trhy.
Autor často poukazuje aj na rozdiel v ponímaní manažmentu a definuje tzv. nové paradigmy manažmentu. Pokiaľ sa dlho uvažovalo iba o podnikovom manažmente, v posledných rokoch sa oprávnene začalo uvažovať o problematike komplexnejšie - manažment je totiž takisto súčasťou nemocníc, univerzít a neziskových organizácií. Posledným spomenutým je venovaná celá kapitola, keďže Americké skautky, Červený kríž a rôzne pastoračné cirkvi získavajú v americkom manažmente vedúce postavenie. V stratégii a efektívnosti správnych rád dosahujú v praxi to, o čom môže väčšina podnikov iba snívať. Zaujímavá je, napríklad, premena dobrovoľníka z ochotného amatéra na vycvičeného a neplateného zamestnanca.
Druhá časť knihy - rozsahom oveľa menšia - je venovaná jednotlivcovi. Venuje sa efektívnosti pracovníka disponujúceho znalosťami (tzv. knowledge worker), skutočnému postaveniu vedúcich pracovníkov, orientácii na skutočný prínos, organizácii času a efektívnemu rozhodovaniu. Nechýbajú ani ostatné základné témy manažmentu ako fungujúca komunikácia, vodcovstvo ako práca alebo princípy inovácie. Celok zameraný na jednotlivca sa končí odpoveďou na otázku, čo robiť v druhej polovici života a postavením vzdelanej osobnosti.
Na záver prehľadu o tom, čo manažment je a s čím všetkým súvisel jeho vývoj, zaradil Drucker kapitolu venovanú spoločnosti. Dvadsiate storočie označil za storočie spoločenských transformácií, v ktorom vznikla spoločnosť znalostí. Táto časť knihy prináša zaujímavý pohľad na vývoj spoločnosti a tried v nej a je nesporne príťažlivá aj pre laikov. Doslov knihy je zároveň výzvou pre budúcnosť.
Peter F. Drucker, ktorý sa v roku 1909 narodil vo Viedni, je zakladateľom moderného manažmentu. Počas posledných šesťdesiatich rokov prepracoval alebo predznamenal väčšinu relevantných teórií manažmentu. Je jedným z najuznávanejších a najvyhľadávanejších poradcov vo svojom odbore a profesorom sociálnych vied a manažmentu. Výber z diela môže poslúžiť jednak ako spoľahlivý nástroj pre manažérov organizácií všetkých typov, ako aj úvod do štúdia manažmentu alebo štúdia Druckerovho diela.
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. november 2024 17:12