Hlavnou hrdinkou veľkofilmu z obdobia napoleonských vojen, ktorý má ambície stať sa "najveľkolepejším námorným spektáklom všetkých dôb", je britská fregata Surprise. Počas plavby pri juhoamerickom pobreží ju napadne francúzska loď Acheron a nasleduje divoká naháňačka okolo Hornovho mysu, najjužnejšieho výbežku americkej pevniny, ktorá vyvrcholí krvavým stretnutím. Slávny filmový veterán, režisér Peter Weir stavil na absolútny realizmus a s pomocou rozpočtu vo výške 135 miliónov dolárov sa rozhodol divákom sprostredkovať pocit, že sa osobne ocitli na palube dvesto rokov starej vojnovej lode. Podľa marketingových legiend sa všetko začalo pred desiatimi rokmi, keď si Tim Rothman, šéf produkcie štúdia Fox, prečítal prvú knihu z dvadsaťzväzkového románového cyklu Patricka O´Briana. Okamžite ho pohltil drsný svet námorných dôstojníkov a jednoduchých námorníkov, ktorým ako hlavní hrdinovia prechádzajú kapitán Aubrey a lodný felčiar Maturin. Po rokoch márnych pokusov previesť román do podoby scenára oslovil Rothman austrálskeho režiséra Petra Weira, ktorý prišiel s myšlienkou spojiť vo filmovom príbehu desiaty diel s prvým a začleniť doň aj postavy a udalosti z nasledujúcich pokračovaní. "Fanúšikovia Patricka O´Briana nech na môj film radšej nechodia," tvrdí Weir. O´Brianov románový svet sa totiž teší podobnému kultu ako Pán prsteňov; fanúšikov je síce možno menej, ale sú o to zaťatejší. Navyše im asi poriadne pohne žlčou politicky motivovaný zásah do príbehu: zatiaľ čo v knižnej predlohe pláva nepriateľská loď pod americkou vlajkou, vo filme sa z nepriateľov stali Francúzi. Producenti sa totiž obávali, že americké publikum by nezvládlo pohľad na to, ako "ich" loď trpí pod zásahmi nepriateľských diel. A tak sa ozvena rachotu padajúcich dvojičiek z 11. septembra 2001 preniesla až do napoleonských čias.
Film Master & Commander: Odvrátená strana sveta len potvrdzuje teóriu, že film je len taký dobrý ako charakter a stvárnenie jeho hlavného hrdinu. Kapitán fregaty Surprise "Šťastný Jack" Aubrey, v neobyčajne presvedčivom stvárnení oscarového Russella Crowa, je charizmatický, veľmi skúsený a inteligentný. Ale aj horkokrvný a tvrdohlavý ako buldog.
Ak väčšina recenzentov nazvala svoju kritiku filmu "Gladiátor na mori", dokazuje to iba, že rovnako ako v úlohe veliteľa rímskych légií Maxima Decima vo veľkolepom Gladiátorovi Ridleyho Scotta, aj teraz siaha novozélandský "Marlon Brando" -- Crowe nielen po obdivných vzdychoch svetového diváctva, ale aj po zaslúženom potlesku svetovej kritiky. Film samotný je jednoducho tým veľkolepým spektáklom, na aký sa rozhodne oplatí ísť do kina. Skúsený režisér Peter Weir totiž -- ako je jeho zvykom -- nenatočil len očakávaný žánrový veľkofilm (rovnako ako Svedok s Harrisonom Fordom nie je obyčajná detektívka a Gallipoli vojnová dráma). K povinne strhujúcim akčným scénam v námorných súbojoch, až dokumentárne presnému zachyteniu života na lodi a motívom chlapského priateľstva, ktoré divák od tohto typu filmov očakáva, pribúda ústredná téma: osamelosť kapitána. Muža, ktorý musí svoju posádku strhnúť, ovládať, chápať a nedávať to najavo. Kapitánska úloha dala Russellovi Crowovi zrejme najväčšiu príležitosť v jeho hereckej kariére. Nie je to jeho one-man show, okrem lekára je na palube množstvo výrazných postáv, ale jeho Jack Aubrey si podmaní publikum rovnako ako posádku. Dávkuje tvrdosť, šarm a láskavosť tak presne, že by mu človek prial ďalšieho Oscara. Nie preto, že by neboli lepší herci, ale preto, že práve takí ľudia víťazia.
StoryEditor