Pozícia v top trojke najdôležitejších filmových festivalov tomu benátskemu naďalej prináleží právom. Tento rok je naozaj silný. Festivalový šéf Alberto Barbera zaviedol koncept dvoch paralelných súťaží pred štyrmi rokmi, keď sa ujal vedenia festivalu. A kritické hlasy, ktoré prorokovali druhému výberu (Horizonty) skorý zánik alebo len menej dôstojne miesto pre nezaujímavé filmy, dnes už nepočuť. Naopak, skôr prevládajú slová uznania a prirovnania k úspešnému modelu z Cannes (hlavná súťaž, resp. Un certain regard). Barbera rovnako vyniká citom pre výber úvodného filmu, ktorý vždy naznačuje úroveň aktuálnej selekcie.
Prečítajte si aj:
V Benátkach je opäť rušno. Prišli modelky, celebrity a dobré filmy
Matadori sa pobijú o leva
Pred dvomi rokmi festival otvárala snímka Gravitácia so Sandrou Bullock či Georgeom Clooneym, minulý rok Birdman s Michaelom Keatonom – obe snímky, ako je známe, získali mnoho Oscarov. Pre 72. ročník, ktorý sa začal v stredu, padla voľba na „realisticko-spektakulárny 3D opus“ Everest v réžii známeho islandského tvorcu Baltasara Kormakura. Ide o hollywoodsku
produkciu s viacerými známymi hviezdami, ako napríklad Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Keira Knightley či Sam Worthington,
kde dominuje napínavý dej, a predovšetkým neobyčajne sugestívna autentická atmosféra, kde naozaj nie je problém uveriť, že ste vo výške nad 8-tisíc metrov.
V hlavnej súťaži sa o Zlatého leva uchádza 21 snímok matadorov, akými sú Alexandr Sokurov, Atom Egoyan, Jerzy Skolimowski, Marco Bellocchio a Tom Hooper, na druhej strane je zastúpená polovica filmárov, ktorí prezentujú svoje diela v Benátkach po prvý raz.
Netflix mení pravidlá
Diskutovanou udalosťou zatiaľ odpremietaných filmov bolo uvedenie silného a pôsobivého titulu Beštie bez národnosti amerického režiséra Caryho Fukunagu. Dôvodom na protichodné reakcie nebola ani tak téma otvorenosti a vrstvenia násilia v ohromujúcom príbehu premeny malého chlapca na nemysliacu zabijackú mašinu na pozadí občianskej vojny v západnej Afrike, ale skutočnosť, že film vznikol v produkcii Netflixu. Ide o premiérový vstup streamingového gigantu na festivalovú pôdu. Diskutovaným problémom je skutočnosť, že Netflix uskutoční paralelnú distribučnú premiéru 16. októbra pre platených používateľov tejto domény a tiež vo vybraných kinách. A to je kameň sváru. Reťazce veľkých amerických kín tento spôsob verejného uvedenia filmu odmietli, pretože podľa nich sa Netflix rozhodol zmeniť zaužívané pravidlá nasadiť film až po troch mesiacoch od kinopremiéry. Riaditeľ benátskeho festivalu má však jasný názor: „Netflix, a možno aj Amazon, sa v blízkej
budúcnosti stanú dôležitými hráčmi v produkcii a distribúcii filmov na celom svete. Tento fakt nemožno ignorovať.“ A dodáva: "Nie je možné ďalej pokračovať systémom z minulosti. Situácia sa mení ohromne rýchlo a my všetci by sme sa mali pričiniť o riešenie. Nemyslím si, že digitálne platformy zabijú kinodistribúciu. Naopak, mali by spolupôsobiť na zvyšovaní divákov a nájsť spôsob, ako vzájomne koexistovať.“
Temná stránka Johnnyho Deppa
Očakávaný najväčší mediálny ohlas a fanúšikovský boom spôsobil herec Johnny Depp, ktorý na Lide predstavil svoj najnovší film – remeselne uhrančivú gang sterku Čierna omša. Charizmatický herec exceluje v mrazivej perfekcionistickej štúdii skutočného bostonského mafiána Jamesa Bulgera, ktorý sa stal v polovici 70. rokov konfidentom FBI, čím si zabezpečil
kontrolu a neobmedzenú nadvládu nad tamojším podsvetím počas nasledujúcich dvadsiatich rokov. Známy herecký chameleón, ktorý je známy tým, že pre autentickosť svojej postavy je schopný akejkoľvek premeny, to tentoraz „riskol“ s dominantnou plešinou, hnedými vlasmi a modrými šošovkami. „Myslím si, že pre herca je dôležité, aby sa vždy nanovo otestoval a prijal akúkoľvek výzvu,“ zhodnotila 52-ročná megahviezda dôsledky svojej hereckej metódy. Na otázku, do akej miery bolo predsa len pre neho zložité pochopiť či akceptovať zlo v zosobňovanej postave neľútostného zabijaka, odpovedal: „Svoje zlo som našiel v sebe už dávno. Akceptujem ho, sme už starí priatelia. Aj k osobe Jamesa Bulgera je potrebné pristupovať v prvom rade tiež ako k ľudskej bytosti.“
Z Benátok Peter Nágel,
riaditeľ Art Film Festu