Poľská režisérka Agnieszka Holland natočila koprodukciu Cez kosti mŕtvych na poľsko-slovenskom pomedzí.Reuters/Michele Tantussi
StoryEditor

Príbehy silných žien. Aj o tom je Berlinale

14.02.2017, 09:15
Svoje hodnotenie filmov na filmovom festivale v Berlíne píše publicista Radovan Holub.

Európsky filmový trh, ktorý je súčasťou Medzinárodného filmového festivalu Berlinale, je pre mnohých návštevníkov dôležitejší než samotný festival. Ide vlastne o predajnú burzu so stánkami produkčných a distribučných spoločností, sales agentov a národných kinematografií. V stánkoch prebiehajú na dvoch až štyroch štvorcových metroch obchodné rokovania, týkajúce sa budúcnosti filmov.

Aj Slovensko má na Európskom filmovom trhu svoje zastúpenie. A po dlhej dobe sa môže pochváliť filmom natočeným na Slovensku a výhradne o slovenských záležitostiach. Je ním Piata loď režisérky Ivety Grófovej. Film rieši podobne ako mnoho iných filmov z celého sveta tému nefunkčných rodín a šance detí, ktoré rozpadnuté rodiny negatívne ovplyvnili.

Európsky filmový trh sa na osem dní stáva domovom predovšetkým pre tých, ktorí chcú predať svoje filmy, dostať ich do medzinárodného povedomia alebo nadviazať koprodukčné kontakty pre ešte nenatočené filmové projekty. Celkom je tento rok na Európskom filmovom trhu zastúpených 540 filmových spoločností zo 66 krajín sveta. V rámci trhu sa premieta úctyhodných 729 filmov a 20 televíznych seriálov, prichádza sem celkom 9400 účastníkov, ktorí sa na trhu akreditujú a predávajú alebo nakupujú filmy a hľadajú partnerov pre filmové projekty.

Na filmovom trhu sa okrem toho vedú rozhovory o filmoch, ktoré môžu mať cenu 10-tisíc a niekedy až 15 miliónov eur. Najväčšiu cenu majú žánrové filmy s medzinárodnými hviezdami a prekvapivo hore idú aj televízne dramatické seriály, ktoré podľa riaditeľa filmového trhu Matthijsa Woutera Knola majú dnes kvalitu porovnateľnú s kinematografickými dielami.

Trh preto po novom zaviedol tzv. Drama Series Days, ktoré sú zaujímavé predovšetkým pre spoločnosti ako je Netflix a Amazon, ale aj pre televíznych nákupcov najmä z Európy. O tom, aké budú mať súťažné filmy Berlinale šance na trhu, naznačuje ich prijatie počas festivalu.

Najžiadanejší Rukojemník

Zatiaľ najžiadanejší je film gruzínskeho režiséra Reza Giginejšviliho Rukojemník v programovej sekcii Panoráma podľa skutočnej udalosti o únose sovietskeho lietadla skupinou Gruzíncov v roku 1983.

Slováci a Česi s napätím sledujú prijatie súťažnej poľsko-slovensko-česko-nemecko-švédskej koprodukcie Cez kosti mŕtvych, ktorú poľská režisérka filmu Horiaci ker Agnieszka Holland natočila na poľsko-slovenskom pomedzí. Niekoľko dní natáčanie prebehlo tiež v českom pohraničí v Broumovsku. Konkrétne záverečná scéna filmu alebo scéna svätohubertskej omše v kostole Sv. Petra a Pavla v Broumove.

Trailer k filmu Cez kosti mŕtvych

Filmová utópia Agnieszky Holland rozpráva o amatérskej ekoaktivistke a učiteľke Janine Duszejko (Agnieszka Mandat), ktorá verí v astrológiu a na spolupôsobenie planét a zo všetkých síl bojuje proti poľovníkom, lovcom, lesníkom a mäsiarom a dokonca aj proti patrónovi poľovníkov svätému Hubertovi a proti miestnemu farárovi, ktorý tvrdí, že zvieratá nemajú dušu. Poľskí poľovníci v pohraničných lesoch organizujú divoké hony, zabíjajú zvieratá a jeden z nich dokonca prevádzkuje ilegálnu líščiu farmu a kasíno spojené s nevestincom. Janina je presvedčená, že zvieratá sa zabíjať nemajú. Podľa jej názoru je vtáčia chrípka boží trest za to, že berieme zvieratám život. V jej zámeroch ju podporuje entomológ z olomouckej univerzity (Miroslav Krobot), ktorý je práve na terénnom výskume v Poľsku. Janina s ním pozoruje chrobáčiky. Nakoniec sa sama rozhodne proti nepriateľom prírody razantne zasiahnuť.

Riešenie neprístojného konzumizmu západnej civilizácie film nerieši, naznačuje však, že by sme mali jesť skôr zeleninu zo záhradiek. Vo filme síce nepôsobia ekologické organizácie, avšak Janina Duszejko dokáže identifikovať a zničiť temné siete poľovníkov a lovcov ešte lepšie ako Hnutie Dúha.

Poľská režisérka Agnieszka Holland natočila koprodukciu Cez kosti mŕtvych na poľsko-slovenskom pomedzí. Poľská režisérka Agnieszka Holland natočila koprodukciu Cez kosti mŕtvych na poľsko-slovenskom pomedzí. Reuters/Michele Tantussi

Poľská režisérka Agnieszka Holland na fotografii.

Portrét transsexuálnej ženy

K vrcholu doterajšej medzinárodnej súťaže patrí čilský-španielsko-nemecký film Fantastická žena v réžii Sebastiána Lelia. Ide o precízny filmový portrét transsexuálnej mladej ženy menom Marina. Tú hrá čilská transsexuálna herečka a operná speváčka Daniela Vega, ktorá si zmenila pohlavie z muža na ženu.

Marina má hlboký milostný pomer so starnúcim bohatým mužom Orlandom (Francisco Reyes) a plánuje s ním výlet k vodopádom Igaz. To sa však nestane. Mužovi sa po milostnom akte urobí zle a spadne zo schodov, Marina ho dopraví do nemocnice, Orlando však zomrie. A Marina, ktorá má kľúče od jeho bytu a auta, by si zrejme rada ponechala časť jeho majetku, pretože bola jedinou Orlandovou partnerkou po jeho rozvode. Ale stretne sa s tvrdým odporom jeho bývalej manželky a syna. Dokonca jej zakážu ísť na pohreb, pripravia ju o Orlandov majetok, aj o to, čo jej venoval. Dievča sa zároveň musí brániť obvineniam, že zavinila mužovu smrť. K tomu všetkému musí absolvovať ponižujúce sexuálne vyšetrovanie na polícii a na úrade pre sexuálne násilie. Policajt ťažko chápe, že jej občiansky preukaz znie na meno Daniel a vidí v tom niečo neprístojné.

Trailer k filmu Fantastická žena

Film sa odohráva v Santiagu de Chile, obsahuje krásne pohľady na mesto, ktoré hrdinke akoby ležalo pri nohách. Film je natočený s podobným majstrovstvom ako mysteriózna dráma Pedra Almodóvara a odhaľuje skrytú ženskú identitu a city, o ktorých bežne nehovoríme. Ukazuje, že väčšina spoločností, či už v Európe alebo Amerike, má problémy s prijatím transsexuálov, aj keď ich západná popkultúra často až nekriticky oslavuje.

Vega na tlačovej konferencii v Berlíne povedala, že nemôže žiť v Santiagu tak, ako by si predstavovala, ale že aj ona našla priestor, ako "rozprestrieť krídla a letieť". Pôsobivý, zábavný, desivý až surreálny film o sile ženy je obohatený o elektronickú hudbu britského hudobníka a DJ Matthewa Herberta. Výhodou filmu je, že nejde o nudnú sociálnu sondu, ale o múdru a rýchlo ubiehajúcu štúdiu s momentami pripomínajúcimi filmy Alfreda Hitchcocka. V Berlíne ho kúpila spoločnosť Sony Pictures Classics a bude to snímka, o ktorej iste ešte budeme počuť.

01 - Modified: 2017-02-14 08:50:18 - Feat.: 0 - Title: Berlinale prináša slovenské filmy a nový Trainspotting
01 - Modified: 2024-02-15 22:28:49 - Feat.: - Title: Festival Berlinale sa začal protestom proti pravicovému extrémizmu 02 - Modified: 2023-03-25 06:45:20 - Feat.: - Title: Festival Berlinale uviedol film o genocídnej minulosti Nemecka v Namibii. Berlín sa v roku 2021 ospravedlnil 03 - Modified: 2023-02-25 22:46:45 - Feat.: - Title: Zlatého medveďa za najlepší film získal na Berlinale francúzsko-japonský dokument Na Adamante 04 - Modified: 2023-02-25 19:14:37 - Feat.: - Title: Na festivale Berlinale ocenili film Mimy slovenskej režisérky Miry Fornay, natáčal sa pri Bratislave 05 - Modified: 2023-01-23 15:11:56 - Feat.: - Title: Na Berlinale bude mať premiéru dokument Seana Penna o Ukrajine
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. november 2024 22:15