StoryEditor

Skok z lietadla, padák a zážitok na celý život

06.07.2010, 00:00
"Povedala som si, že vyskúšam skočiť a neľutujem, je to jednoznačne zážitok na celý život," hovorí o svojej skúsenosti so tandemovým zoskokom z výšky tritisíc metrov Ivka z Bratislavy.

„Najskôr som sa veľmi tešila, no tesne pred zoskokom mi už nebolo všetko jedno.“

Inštruktor vás nemôže nútiť, musíte sa odhodlať sami. Inak vás lietadlo odvezie naspäť. „Dvere sa otvorili, sadli sme si na kraj a v tej chvíli som bola presvedčená o tom, že zomriem. No odpočítala som si to a urobila krok do prázdna. Nasledovalo niečo, na čo nikdy nezabudnem. Voľný pád 1 500 metrov, počas ktorého sme urobili asi päť kotrmelcov a mala som pocit, že sa zadusím, lebo sa mi v tej rýchlosti nedalo dýchať,“ opisuje Ivka. To trvalo asi 20 sekúnd. „Potom sa už otvoril padák, vznášali sme sa nad krajinou a ja som pritom ešte chvíľami jačala od šťastia. Ešte asi pol dňa som mala pocit, že sa vznášam a odporúčam to všetkými desiatimi.“

Pád do prázdna
Zážitok z prežitia voľného pádu ponúka na Slovensku viacero firiem, jednou z nich je Shockjump. „Naším hlavným produktom je tandemový zoskok, čiže voľný pád z výšky viac ako 4 000 metrov počas niekoľkých desiatok sekúnd, s rýchlosťou vyše 200 kilometrov za hodinu, bez nutnosti akéhokoľvek predošlého výcviku pasažiera,“ hovorí konateľka spoločnosti Romana Olexová. Základná cena je 150 eur, ako doplnková služba je napríklad vyhotovenie videozáznamu a fotografií profesionálom. Kúpiť sa dajú aj darčekové poukazy.
„Zoskok môže absolvovať takmer ktokoľvek. Nie je potrebná lekárska prehliadka a obmedzenia sa týkajú veku, výšky a hmotnosti pasažiera.“ Záujemca musí mať viac než osem rokov, nad 1,2 metra a maximálne 120 kilogramov. Objednať sa dá jednoducho cez internet.

„Po príchode na letisko dostane záujemca potrebnú výstroj a dostane asi 15-minútové školenie, kde mu vysvetlíme priebeh zoskoku, nacvičí si polohu pri výskoku a pristátí,“ hovorí Olexová. Potom už prichádza niekoľkominútové stúpanie v lietadle do zoskokovej výšky. „Tam tandemový pilot pripúta pasažiera k svojmu postroju, dá posledné inštrukcie a vojde do dverí. Nasleduje výskok z lietadla a voľný pád v trvaní niekoľkých desiatok sekúnd. Padák sa otvorí vo výške 1 500 metrov a pád sa zmení na klesanie. Ak chce, môže si pasažier vyskúšať riadenie padáka.“

Mnohí o tom nevedia
Najväčším lákadlom tejto aktivity je podľa Olexovej prekonať samého seba, zažiť hraničnú situáciu, posunúť vlastné limity. „Postaviť sa do otvorených dverí lietadla 4 000 metrov nad zemou a absolvovať voľný pád chce rozhodne odvahu. Je to extrémny adrenalínový zážitok, pracujú endorfíny, človeka to nabije energiou a, samozrejme, aj zdravo nakopne sebavedomie. Bonusom je krásny výhľad, vtáčia perspektíva, možnosť pilotovať otvorený padák a celkovo dobrý pocit. Dá sa povedať, že ide o zážitok z kategórie životná skúsenosť.“

Podľa jej slov záujem o zoskoky u ľudí narastá, a to aj napriek tomu, že hospodársku krízu pocítili aj tu. „Záujem je do značnej miery ovplyvnený aj informovanosťou verejnosti o existencii tohto adrenalínového produktu, pričom tá je najmä vďaka internetu vyššia ako v minulosti. Stále však veľa ľudí vôbec nevie, že existuje niečo ako tandemový zoskok a že takáto služba sa dokonca v pomerne veľkej miere poskytuje aj na Slovensku,“ hovorí Olexová.

Pri takejto práci sa nevyhnete ani úsmevným zážitkom. „Mali sme pasažiera, ktorý si čakanie a predzoskokovú nervozitu kompenzoval tým, že si priniesol kresadlo a upokojoval sa zapaľovaním papierových vreckoviek.“ Inej pasažierke sa vraj zoskok zapáčil tak, že si hneď doplatila druhé kolo a skákala v jeden deň dvakrát. „Ďalšia zas s nami po zoskoku dokonca ostala už druhý rok ako členka tímu Shockjump. A posledný na záver: Keď sme tento rok uskutočňovali zoskoky na letisku v Trenčíne, kvôli chybnému vysadeniu pristál tandemový pilot s pasažierom na záložnú plochu asi päť kilometrov od letiska, ktorou bol futbalový štadión. A pretože bola nedeľa, práve sa tam hral futbalový zápas,“ dodáva s úsmevom.

menuLevel = 2, menuRoute = style/leto-s-hn, menuAlias = leto-s-hn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 23:48