StoryEditor

Slováci bažia po nových dizajnéroch,tvrdí víťazná návrhárka

01.10.2012, 00:00
Inšpirujú ju ulice a ich prach. To preniesla aj do svojich modelov, s ktorými vyhrala návrhársku súťaž. Michaela Mazalánová.

Vo štvrtok ste vyhrali návrhársku súťaž Schwarzkopf Fashion Talent, pre ktorú ste mali vytvoriť podoby mestských anjelov. Akých anjelov stvárňovali vaše modely?
Chcela som, aby boli modely uvoľnené. Aby ľudia, ktorí sa na to budú pozerať, nemali pocit, že vidia niečo závažné, uťahané a zošnurované, ale práve naopak. Inšpirovala ma hlavne mestská atmosféra a móda. Je to skrátka streetwear, to, čo mám rada a čo sa mi páči. S mojimi modelmi boli na prehliadke prezentované aj šperky, ktoré dizajnovala Eva Reháková.

Pracuje sa vám dobre, keď dostanete tému, alebo keď máte úplnú voľnosť?
S týmto som mala kedysi problém. Počas mojich študentských čias ma obťažovali témy, ktoré mi podsúvali niektorí profesori, ale teraz som už v tomto uvoľnená. Mám pocit, že všetky témy sú mi blízke a viem si v nich nájsť to svoje.

Máte niečo, čo je pre vás nevyčerpateľný zdroj inšpirácie?
Sú to v podstate tie isté veci, len záleží, o akú životnú periódu ide. V každej som na niečo iné zameraná. Teraz je to najmä ulica, prach, špina a prchavý okamih.

Na súťaži ste sa zúčastnili druhýkrát. Majú pre vás ocenenia nejakú váhu?
Nechcem, aby to vyznelo ako falošná skromnosť, ale mám pocit, že súťaže a všetky konkurzy sú skôr o šťastí a o náhode. Vždy tam je hŕstka ľudí, ktorá to hodnotí skôr subjektívne. Tieto trofeje a vyznamenania v životopise sú skôr mylné vnímanie meradla úspechu. Takže si na tom veľmi „neulietavam“. Ale, samozrejme, je to príjemné.

Čo je teda pre vás meradlom úspechu?
Hlavne robiť to, čo ma baví a pri tom prichádzať k ďalším skúsenostiam. A tiež vnútorná spokojnosť.

Ako na vás pôsobili modely ďalších súťažiacich?
Bohužiaľ, nemohla som to vidieť, pretože som bola v backstage. Ale pri tom, čo som videla v zákulisí, som mala pocit, že to je celkom silná konkurencia.

K vašej výhre patrí aj vlastná autorská prehliadka.
Rada by som zostala pri mužskej línii. Mám už aj predstavu, ale tá sa, zrejme, ešte bude kryštalizovať. Kebyže som tie peniaze, ktoré som vyhrala, už mala na účte, tak sa do nej pustím hneď.

Tvoríte pre mužov aj ženy. Radíte sa so svojím okolím, čo by ste mali vytvoriť?
Určite áno. Ľudia sú veľmi inšpiratívni a ja mám okolo seba všelijakých beťárskych a kreatívnych vynálezcov, ktorí mi stále do toho hovoria, že tu daj tajný vačok a tu daj zips. To je dobré.

Takže vaša móda je nositeľná.
K tomu smerujem. Bola by som rada, keby boli nositeľné. Nechcela by som, aby to boli len objekty určené na fotenie a na móla. Chcela by som, aby tie odevy žili, aby ich ľudia spotili, zničili. Jednoducho, nech to žije a nech je to úžitkový predmet. Priznám sa, že táto kolekcia mi trochu ušla, že je naozaj určená na to mólo. Chcela som experimentovať a potom to v dôsledku časového stresu dopadlo tak, že tieto modely ani nie sú pre slovenské ulice. Ale viem si predstaviť, že niekde, kde sú pochabejší zákazníci, by to bolo nositeľné.

Keď ste spomenuli slovenské ulice, myslíte si, že sú Slováci pripravení na extravagantnejšie modely?
Mám pocit, že slovenské publikum rastie a stále baží po nových dizajnéroch. Ale dnes asi najväčší úlet, ktorý sa dá vidieť v uliciach, je len ďalšia hipsterská uniforma. Takže z uniformity do uniformity. No nič to, všetko potrebuje čas.

Čo sa vám páči, keď ľudia nosia na ulici?
Vždy ma poteší, keď je niekto prirodzene nevšedný a ležérne oblečený. To je, bohužiaľ, čo sa týka ženskej populácie na Slovensku, dosť smutné.

Myslíte si, že časom budú naši dizajnéri schopní odlákať ľudí od bežných konfekcií a naučia ich aj na dizajnérske kúsky?
Počula som aj také vizionárske predpovede. Ťažko povedať, to závisí aj od individualít a dizajnérov, ktorí prídu. Myslím, že teraz vyrástla dosť silná vlna dizajnérov, ktorí sú jedineční, a teším sa, že tu vzniká zaujímavé podhubie. 

Svoju značku máte už štyri roky. Je to o pretĺkaní sa na trhu?
Keďže som sa rozhodla pre niečo, čo ma baví, tak to bola dobrá voľba. S tým už potom súvisí pretĺkanie sa a iné problémy. Ale keď vás niečo baví, tak tie polená nahádzané pod nohy sa ľahšie prekračujú.

Kto je vaším zákazníkom?
Ešte stále sa profiluje, ale sú to ľudia približne od 35 a 40 rokov, ktorí zarábajú a sú buď kultúrne alebo umelecky zameraní.

Kto je Michaela Mazalánová
Narodila sa v roku 1984 v Bratislave. Vyštudovala odbor intermédiá a multimédiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Študovala maľbu a iné médiá v Poznani, grafiku a nové médiá a textilný dizajn na VŠVU. Už štyri roky má svoju značku. Pred dvoma rokmi sa zúčastnila na súťaži Brillance Fasion Talent, teraz túto súťaž s pozmeneným názvom Schwarzkopf Fashion Talent vyhrala.

menuLevel = 2, menuRoute = style/moda, menuAlias = moda, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 08:04