Jeden z butikov Hermés v Indii.
Je to jedna z najväčších záhad sveta luxusu 21. storočia. Davy ľudí do butikov Hermès priťahuje nenápadný luxus, dokonalé spracovanie a nadčasový dizajn. Okolo tohto ostrova hojnosti ale nebezpečne krúži jeden hladný žralok, ktorý by si z neho rád urval svoj kus.
Očaril aj kráľovnú
Kúzlo módneho domu Hermès priťahuje rôzne druhy ľudí. Britská kráľovná Alžbeta II. sa už desiatky rokov nezaobíde bez jemných hodvábnych šatiek a pre rozprávkovo bohatých hráčov konského póla je hlavným dodávateľom konských sediel. Hviezdy typu Victorie Beckham či Madonny majú doma zbierku legendárnych kabeliek „birkiniek“ a mladé dievčatá trávia celé leto na brigáde, aby si za zárobok mohli kúpiť aspoň malú drobnosť.
Skupinu LVMH, spoločnosť vlastniacu luxusné značky, ako je Louis Vuitton, výrobcu šampanského Moët Hennesy a desiatky ďalších vrátane Guerlain, Kenzo alebo Givenchy, ale Hermès priťahuje z úplne iného dôvodu. Je to totiž jedna z najúspešnejších značiek na trhu, a to aj napriek ekonomickej kríze, ktorá ostatné módne domy valcuje.
Hermès sa podarilo za prvú polovicu minulého roka zarobiť 1,5 násobne viac ako v predchádzajúcom roku.
Polovicu všetkých peňazí pritom zákazníci utratia za kožený tovar vrátane obľúbených kabeliek, na ktoré sa vypisujú aj čakacie listiny, a pýši sa neuveriteľne vysokým počtom mužských zákazníkov. Tí tvoria rovných päťdesiat percent, čo je vo svete luxusných značiek a prakticky zmýšľajúcich mužov anomália.
Z prehliadky značky na ostatnom fashion weeku v Paríži, kde Hermés opäť zaznamenal úspech.
Hon na zlatú rybku
Pre Bernarda Arnaulta, šéfa LVMH, je tak Hermès dráždivou červenou šatkou. V dobe, keď je luxusné pole rozdelené medzi jeho skupinu a konkurenčnú spoločnosť PPR, je Hermès nápadný už len tým, že je jednou z posledných rodinných firiem. LVMH je v akváriu módnych firiem mrštným žralokom, ktorý dokáže vycítiť príležitosť na kilometre ďaleko. Hermès je potom príslovečnou zlatou rybkou.
A tak v októbri roku 2010 zdvihol Bernard Arnault telefón a zavolal šéfovi Hermès Patrickovi Thomasovi. Stroho mu oznámil, že práve získal kontrolu nad 17-percentným podielom spoločnosti. Vraj sa ale rodina nemá čoho obávať, Arnault bude priateľský a dlhodobý akcionár. O pár týždňov neskôr ale skúpil ďalšie akcie a zvýšil svoj podiel na pätinu.
V Hermès zavládlo zdesenie. „Keď sa budete snažiť zviesť krásnu ženu, nezačnete tým, že ju znásilníte,“ reagoval znechutene Patrick Thomas, a hoci je sám prvým šéfom firmy, ktorý nepochádza priamo z rodiny zakladateľov, začal Hermès brániť vlastným telom. Požiadal parížsku burzu, aby zabránila LVMH skupovať ďalšie akcie od drobných investorov, a začal predaj podielu v značke Jean Paul Gaultier. Arnault medzitým urobil ďalší kruh a priblížil sa ešte bližšie, na 21,4 percenta.
Rodina, ktorú tvorí zhruba 72 ľudí pod Thomasovým vedením medzitým uprosila francúzske finančné úrady, aby jej dovolili vytvoriť holdingovú spoločnosť, získať tým tak nadpolovičný podiel a ubrániť ju pred nepriateľským prevzatím. Než sa francúzske úrady rozhodli, vzrástol podiel LVMH tesne pred práve uplynutými Vianocami na 22,3 percenta.
Záver parížskej prehliadky.
My a oni
Prečo by sa vlastne Hermès nechcel stať súčasťou prosperujúceho Arnaultovho impéria? „Sú dve kategórie luxusu.
Tá prvá sa rovná nadbytku, pozlátku, predvádzaniu sa. Tá druhá je synonymom kvality, vycibrenosti a diskrétnosti. My patríme do tej druhej kategórie, “ odpovedal Thomas v rozhovore pre denník New York Times.
Na Bernarda Arnaulta ale príkre slová neplatia. Do jeho skupiny patrí napokon aj značka Céline, ktorú mohutnou finančnou injekciou prebudil z umelého spánku, a ktorá vyznáva podobnú filozofiu nenápadného luxusu ako Hermès.
Arnault si navyše vie počkať na vhodnú príležitosť. Rovnako ako sa mu to minulý rok podarilo, keď pod svoje krídla postupne prevzal rodinnú šperkársku firmu Bulgari. Na jej prevzatie čakal dobrých desať rokov. A jeho kúzlu môžu podľahnúť najmä členovia najmladšej, šiestej generácie rodiny Hermès. Prvé akcie bude môcť tretina členov rodiny predať až v roku 2031.
Zomknutá rodina tak zatiaľ vylámala žralokovi zuby. Každému takému tvorovi ale podľa zákonov prírody narastú rýchlo nové a oveľa ostrejšie.
Francúzsky návrhár Christophe Lemaire, ktorý tvorí práve pre značku Hermés.
