Na svete teraz existuje jeden operný umelec schopný do posledného miesta zaplniť hľadisko Metropolitnej opery v New Yorku. Je to žena, nesmierne obdivovaná žena, ruská operná primadona Anna Netrebko. Teda – bola toho schopná.
Kým s ňou začiatkom marca nerozviazal spoluprácu riaditeľ Peter Gelb, ktorému Netrebko vypredala bezmála dve stovky predstavení. Zatiaľ čo v Európe operu podporuje štát, v Amerike sa peniaze musia horko-ťažko vydolovať z bohatých priaznivcov.
A problém s operou je ten, že je azda tým posledným, čo sa v tomto storočí nepodarilo osekať, zredukovať. Operné predstavenie je plné spevákov, muzikantov, drahých kostýmov a kulís – rovnako ako pred sto rokmi. A hoci ide o finančne natoľko citlivú záležitosť, legendárna Met zrušila zmluvu so svojou najúspešnejšou umelkyňou.
A po nej európske operné domy, jeden za druhým vypovedali svoje záväzky voči Anne Netrebko a jej niekdajšiemu mentorovi, legendárnemu ruskému dirigentovi. Nemecká spoločnosť Deutsche Grammophon ju tiež pustila – speváčku, ktorá jej predávala najviac nahrávok.
Sopranistka v nemilosti
„Som proti tejto vojne, chcem, aby sa skončila a aby ľudia mohli žiť v mieri,“ napísala na Facebooku Netrebko, keď Rusi vtrhli na Ukrajinu. Začiatkom marca Met aj tak oznámila, že stiahli pani Netrebko z programu po tom, čo odmietla zavrhnúť svoju podporu Vladimirovi Putinovi.
Peter Gelb, šéf Metropolitnej opery, povedal denníku New York Times, že ruské umenie a jeho umelci sú previazaní s politikou. Vyhlásil, že on osobne si nevie predstaviť, že by sa Anna Netrebko niekedy do Met vrátila, a to ani v prípade, že sa vojna skončí a Putinov režim skolabuje.
Rad komentátorov ho obvinil z totalitných praktík, niektorí hneď upozornili, že ak by tak urobila, hrozilo by jej v jej vlasti až pätnásťročné väzenie. Mohla by byť odsúdená v neprítomnosti a zatknutá po návrate.
Zostáva vám 80% na dočítanie.