Povedzte nám niečo o vašich začiatkoch. Kde a ako sa zrodil nápad založiť značku udržateľného oblečenia?
Myšlienka sa zrodila v roku 2018 ako odpoveď na už vtedy zvyšujúci sa počet oblečenia s rôznou potlačou generických dizajnov za „lacný peniaz“ a vo všeobecných veľkostiach. Toto oblečenie bolo aj mnohokrát vyrobené nekvalitne. Mojím životným štýlom je vizuálne aj hodnotovo minimalizmus. Mnoho rokov sa venujem vizuálnemu dizajnu, bolo pre mňa o to jednoduchšie spadnúť do náručia biznisu a vytvoriť dizajnovú značku.
Pri jej zakladaní som si nelámal hlavu s tým, ako sa budú produkty vyrábať. Porovnal by som to so stavbou domu, ktorý postavíme z tehál, obrazy rámujeme do rámov z dreva, tak tričká vyrobíme z látky. Nemalo pre mňa význam nakupovať tony už vyrobených tričiek, ktoré sa iba potlačia a zabalia do krabíc s naším logom. Chcel som, aby bola značka unikátna v každom kroku výrobného procesu a aby vynikla hodnota remesla, ktoré je v dnešnej dobe ešte stále nedocenené.
V čom sú jej zásadné rozdiely udržateľnej módy v porovnaní s fast fashion?
Podstatou fast fashion je vyrobiť čo najviac oblečenia, každý druhý týždeň vydať novú kolekciu tisícok kusov niekde v Bangladéši, kde robotník dostane menej, ako je minimálna mzda. Oblečenie sa následne ponúka v zľavách, ktoré majú zákazníka presvedčiť, že je výhodné si ho kúpiť, aj keď ho nepotrebuje. Slow fashion je pravý opak. Ide o pomaly produkované oblečenie s ohľadom na každý krok vo výrobnom procese. Od návrhu a výberu organických alebo udržateľných materiálov, cez dôstojne zaplatených robotníkov až po „správanie sa“ k produktu. Je to o uvedomelom vytváraní produktov a hodnôt a dôstojného správania k ľuďom a planéte.
Ako s týmto vedomím vnímate súčasnú situáciu: nákupy oblečenia, akcie, likvidačné zľavy a najmä nákupy v aktuálnom období, keďže boli sviatky a teraz môžeme očakávať výpredaje?
Tento trend, bohužiaľ, „funguje“ u väčšiny obyvateľstva. Niekedy je desivé, keď si človek predstaví, že určitý druh oblečenia vie kúpiť vo výpredajoch za smiešnu sumu a reťazec na tom aj tak stále vynikajúco zarobí. V tom sa odráža prístup k textilnému priemyslu. Mnohí si kvôli financiám nemôžu dovoliť kvalitnejšie a udržateľnejšie oblečenie, iných zas zaujíma len cena a už sa nezamyslia nad výrobným procesom.
To znie skepticky.
Zostáva vám 57% na dočítanie.