Ako nakupujú Slováci?
Nakupovanie z druhej ruky nie je pre Slovákov vôbec cudzie. Každý druhý respondent v prieskume antikvariátu Knihobot uviedol, že v second hande nakupuje cca raz za mesiac, 45 % raz za štvrť roka. Hoci so second handom sa nám spravidla spája oblečenie, prieskum ukázal, že knihy z druhej ruky si už niekedy kúpilo až 99 % respondentov, kým oblečenie „iba“ 70 %.
Tento segment však nie je len o „bežných nákupoch“ – Slováci čoraz častejšie vnímajú knihy z druhej ruky ako plnohodnotné a originálne darčeky. Hoci dvaja z desiatich opýtaných uviedli, že darčeky by mali byť len nové veci, každý druhý respondent už darček z druhej ruky daroval.
V knižnom second hande nájdete aj skutočné skvosty
Ekonomická situácia zohráva u Slovákov významnú úlohu: tretina dopytovaných plánuje na darčeky minúť 100 – 200 eur, druhá tretina do 100 eur. V tomto kontexte sú knihy z druhej ruky dostupnou alternatívou, ktorá šetrí peniaze, ale neuberá na hodnote darčeka, o čom svedčí aj fakt, že v minulom roku darovalo knihu z druhej ruky až 43 % opýtaných.
„Slováci začínajú chápať, že darček z druhej ruky má svoju hodnotu a pri knihách to platí dvojnásobne. Viete tu nájsť tituly, ktoré už nie sú dostupné v kníhkupectvách alebo unikátne vydania,“ hovorí Lívia Čadová, marketingová manažérka Knihobotu a dodáva: „U nás zároveň dbáme na kvalitu – zákazníci dostanú knihy vo výbornom stave, ktoré sú skvelým darčekom, prípadne hneď vidia, v akom stave kniha je a môžu sa rozhodnúť, či si ju kúpia. V každom prípade nekupujú ´mačku vo vreci´.“
Ako tiež vyplynulo z prieskumu, takmer polovica respondentov plánuje nakupovať knihy na Vianoce práve v tomto online knižnom second hande. Oceňujú nielen kvalitu, ale aj dostupnosť, transparentnosť a tiež udržateľnosť. „Ľudia zistili, že takýto nákup je jednoduchý, spoľahlivý a fakt, že čo si vyberú, bude naozaj spĺňať ich očakávania. Preto kladieme dôraz na kvalitné fotografie a popisy, ktoré odrážajú skutočný stav knihy,“ vysvetľuje L. Čadová
Knihy z druhej ruky – udržateľný trend budúcnosti
Trend nákupov z druhej ruky, najmä v oblasti kníh, má pred sebou silný rast. Knihobot odhaduje, že v najbližších rokoch bude tento segment rásť dvojciferným tempom. Záujem o udržateľnosť, zvyšujúca sa cena nových kníh a popularita jedinečných darčekov vytvárajú kombináciu, ktorá zaujme široké spektrum zákazníkov.
Ako ukazuje aktuálny prieskum, Slováci sú pripravení prijať nové koncepty a prehodnotiť svoje nákupné návyky. A práve knihy z druhej ruky môžu byť ideálnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú originálne darčeky bez zbytočného zaťaženia rozpočtu.