StoryEditor

Ako sme zrazili kapra...

27.11.2009, 06:00
"Bítlsáci" už v roku 1966 poznali Range Rover Sport, určite by nespievali "We all live in Yellow Submarine"...

... a ja by som mal možno lepší vzťah k terénnym autám. No odmietnuť najnovší nabúchaný RR-Sport obutý v nízkoprofilových dvacinách, s ospevovaným zázračným trojlitrovým turbodieselom, by tiež nebolo s božím poriadkom!



BÁDATEĽ EDO

Dilemu mi pomohol vyriešiť starý priateľ, prieskumník, fotograf a trochu dobrodruh, skvelý právnik a výborný jazdec, Edko Pekarovič. Zúčastnil sa na mnohých off-road podujatiach, mnohé sám organizoval. Nechýbal na exotických 4x4 expedíciách v zaujímavých krajinách na rôznych kontinentoch. Navrhuje prestavby, úpravy terénnych vozidiel... a najnovšie píše články za kamarátov.
Na moderné vozidlá kategórie SUV sa tradične díva s veľkou dávkou dešpektu. Je hard-core zástanca starej školy. Má úplne jasno v otázke, pravých terénnych áut. Dobre vie, čo má off-road mať, čo nie. Aj na dnešné testovanie sa dostavil na jeho obľúbenom obludnom „obrnenom bojovom vozidle“ Nissan Patrol v plnej, ťažkej, off-road modifikácii. Priatelia ho nazývajú Supertraktor.
„Zbežne som si prehliadol RR. Moju pozornosť ihneď upútali pneumatiky. Vysokorýchlostné, nízko profilové Continentalky s čisto cestným vzorom?! OH BOY! Celú noc pršalo a ja dobre viem, čo dokáže narobiť rozbahnený terén so špeciálnymi gumami triedy MT. Prebehol mi mráz po chrbte! Niekto sa rozhodol zveriť práve do mojich rúk toto krásne, úplne nové auto? Niekto odo mňa očakáva, že vezmem RR Sport do rozmočeného terénu, aby som tam posúdil jeho vlastnosti a schopnosti? Ste si istí? Na týchto pneumatikách? To bude asi zlý žart. Testovanie v teréne bude iba formalita, ktorá skončí tak rýchlo, ako sa začala...

LUXUSNÝ NEZMYSEL?
Rýchlo som sa oboznámil s povahou testovaného vozidla. Všetky systémy sa dali ovládať intuitívne, bez potreby študovať návod, alebo rýchlo absolvovať VŠ. A verte mi, systémov je vo vozidle veľa. Myslel som si, že sedím vo vysoko výkonnej luxusnej topmanažérskej limuzíne, prezlečenej do SUV kabáta. Že by ďalší, ťažko odôvodniteľný nezmysel, ktorý si vynucuje kompromisy a okrem atraktívnych marketingových zbytočností a zvýšeného umiestnenia cestujúcich neprináša v porovnaní s normálnymi autami, žiadne výhody, skôr naopak?

TUČNÉ STABILIZÁTORY

Vyrazili sme. Motor má ohromujúci ťah! Vozidlo sa ani trošku nenakláňa v zákrutách, náhon na všetky štyri kolesá poskytuje nevídanú stabilitu a aktívnu bezpečnosť aj na klzkých jesenných cestách. Jazda je príjemná, tichá. Podvozok pevný, tuhý. Prevodovka skvelo harmonizuje s motorom, nechá sa poslušne ovládať aj ručne. Auto sa dá krásne ovládať v šmyku, a to aj v rýchlostiach, ktoré dokáže bezpečne skrotiť iba prítomný vyspelý (vypínateľný) stabilizačný program. Hneď mi bolo všetko jasné! Tvrdé a silno utlmené pruženie, priečne torzné stabilizátory s priemerom mužského predlaktia. Tvrdé uloženia. Na cestách paráda, v meste alebo na poľných cestách otrava, v teréne absolútne nepoužiteľné. Takto by to všetko muselo byť, ak by sa na stredovom paneli nenachádzal volič nastavenia výšky podvozku! Testovaný RR je zrejme sériovo vybavený vzduchovým pružením! Bude teda všetko úplne inak? Som zvedavý, či je jeho softvér adaptabilný na jazdné podmienky. Bude sa riadiť podľa rýchlosti? Prispôsobí sa pruženie a tlmenie kvalite povrchu? Verte mi, málokedy som išiel do terénu s takými neistými očakávaniami, zvedavý a nervózny. Ako sa vyrovná stabilizačný systém s cestnými pneumatikami na rozbahnených jesenných poliach?

VŠETKO JE INAK!
Medzi povinné cviky pri vjazde do terénu patrí výrazné zníženie tlaku v kolách. Nárast trakcie na klzkom povrchu je taký veľký, že tento trik v istej miere využívam aj pri bežnej jazde po zasnežených vozovkách. Vyskočil som z RR, pozrel som sa znovu na gumu, ale s ohľadom na nízku bočnicu som len pokrčil plecia. Mohlo by to viesť k poškodeniu pneumatík či tých krásnych diskov z ľahkej zliatiny. Začali sa mi potiť ruky. Veľmi opatrne som sa s vozidlom pohol. Vedomý si plnej zodpovednosti za klenot zverený možno do nevhodných rúk a do úplne nevhodného prostredia, opatrne som hľadal hranice jeho schopností v teréne.

SKRÁŤME TO!
Hranice som ani po hodine ťažkého boja nenašiel! Myslím to vážne. Samozrejme, každé auto má isté racionálne, obmedzujúce parametre, určené pneumatikami, tvarom a veľkosťou karosérie, hmotnosťou, svetlou výškou, dĺžkou previsov, rázvorom, výškou otvoru sania vzduchu a podobne. RR Sport je však doslovne prešpikovaný elektronikou. Jednotlivé systémy sú spriahnuté, dajú sa voliť rôzne režimy jazdy, ktoré adaptujú nastavenie jednotlivých systémov, prevodovky, vzduchového pruženia, trakcie. To všetko, ale  s využitím skutočne pomalej redukčnej prevodovky a meniteľnej výšky podvozku, posúva schopnosti tohto auta až ďaleko za tieto objektívne hranice! Elektronika sa hravo vyrovná aj s prípadnou stratou trakcie jedného alebo dokonca diagonálne dvoch kolies, po prekročení možnosti skríženia náprav. Cielené a rýchle zásahy trakčného systému brzdným účinkom na tom-ktorom kolese efektívne nahrádzajú mechanické uzamykanie diferenciálov. Na moje veľké prekvapenie, práve ten istý stabilizačný systém, ktorý dokázal skrotiť toto dvaapoltonové delo pri jazde po klzkom asfalte „dverami napred“, dokázal v úplne odlišnom prostredí v slimačom tempe redukovaných prevodov, v ťažkom teréne spoľahlivo zabezpečiť pohyb vpred! To celé vďaka centrálnemu voliču jazdných režimov, umiestnenom na stredovom paneli, ktorým vodič „prezradí“ robotizovanému vozidlu, na akom povrchu sa nachádza. O ostatné sa postarajú výkonné počítače ukryté niekde v krásnych útrobách tohto ušľachtilého a všestranného umelca pohybu. Skutočné auto tretieho tisícročia.

 
Eduard Pekarovič krátko pred začatím testu...
 
... a Dick Kvetňanský počas naozaj dôkladného testu.


ZAČAL TO RUDOLF DIESEL

Je úžasné, ako dokázal tradičný výrobca terénnych vozidiel skonštruovať tento samohybný multimediálny polyfunkčný superpočítač. Postavený je na desaťročiami overených princípoch spaľovacieho motora. Pohyb pochádza niekde od kľukového hriadeľa, rovnako, ako to ešte v predminulom storočí vymyslel  Dr. Rudolf Diesel. Tam sa však história končí. Všetko ostatné prebieha v jednotkách a nulách. A to takým ohromným spôsobom, že jazda týmto moderným, elegantným a luxusným off-roadom otvára v akomkoľvek prostredí možnosti, ktoré zostávajú majiteľom vozidiel triedy SUV vzdialené asi ako sen o pokojných Vianociach.
Testovanie RR Sport v teréne sa skončilo šťastne a úspešne. A to aj napriek cestným pneumatikám, napriek podmienkam a napriek povestnému medzikusu medzi volantom a pedálmi! Back-up vo forme blízkeho vyslobodzovacieho supertraktora, sa ukázal nadbytočný. RR Sport navzdory mojej veľkej snahe ani raz neuviazol! Na cestu sme sa vrátili bez jediného škrabanca, aj keď silne znečistení.
Azda jediný šrám utrpelo moje presvedčenie, že viem, čo všetko má skutočný off-road mať a čo radšej nie. Ďakujem páni, RR SPORT má oddnes môj plný rešpekt!“

OKOM DIZAJNÉRA - JURAJA MITRA
Istota, že každý ďalší Range Rover bude disciplinovane držať líniu dizajnu, priam hraničí s platnosťou fyzikálneho zákona. Je konzervatívnejší než anglická kráľovná a pritom taký aktuálne súčasný – geniálne! Dokazuje, že to ide aj bez módnych výstrelkov, a to si v dnešnej dobe zaslúži uznanie. Zákazníci Range Roveru presne vedia, čo chcú a šéfovia si to, zdá sa, „sakra“ uvedomujú. Umiernená elegancia, suchá ako anglický humor, je kombinovaná so škatuľovým funkcionalistickým dizajnom, ktorý sa nepotrebuje na nič hrať. Je to pravý konzervatívny džentlmen, ktorý si sebavedome so cťou vystačí bez agresívnych gest svojich nemeckých konkurentov. Hrubosť istého amerického buldozéra distingvovane opláca robustnosťou, ktorá je zároveň v kontraste s plastovou krehkosťou luxusných divízií japonských značiek. Že tvar nasleduje funkciu, platí aj v interiéri, ktorý rozmaznáva posádku nielen materiálmi, ale aj poslednými vychytávkami. „Hnidopichovia“ by možno mohli namietať, že nevýrazná štruktúra kože pôsobí trochu synteticky. Naproti tomu sa do plastov už neobujú, lebo vlastne ani nie je do akých. Jednoduchá strohosť má až neuveriteľnú harmóniou tvarov a materiálov, pocit kvality a suverénnosti sa azda ani nedá lepšie zhmotniť. Keby mi niekto tvrdil, že drevené obklady v interiéri sú vyrobené zo starých sudov, v ktorých zrela whisky, lebo práve vtedy je to very British, tak mu to zhltnem, tak jednoznačne a presvedčivo na mňa všetko pôsobí.

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 15:37