Neznášam slovo „univerzálny“. Je pokrytecké a alibistické! Čistiaci prípravok, ktorý vôbec nečistí mastné packy na palubovke, fľaky na kožených sedadlách akoby obzvlášť zvýrazňoval, bude s istotou - univerzálny čistič na plasty aj kožu!
Suzuki Vitara je vraj univerzálne vozidlo na dlhé cesty, aj do terénu. Podľa mňa je to sprostá limuzína aj hlúpy džíp... Hranica medzi všestranným autom a hlúpym bastardom je občas nekompromisne tenká.
Sonický tresk
A zrazu sedíte v prekrásnom supermodernom roadsteri, vôňa novučkej jemnej kože akoby patrila do bio scenára nádhernej prírody, ktorá vás obklopuje vďaka doširoka odklopenej streche, a užívate si jemne bublajúcu harmóniu zvuku, zapadajúceho slnka a kľukatých cestičiek obopínajúcich Navarské kopce. Cítite sa ako James Bond, farmárske dedinky pod kopcami tušia vašu návštevu, veď testovanie trvá už pár dní. Deti kričia a bežia popri ceste, starci mávajú, dedina ožíva a policajt s radarom sa otáča do poľa. Priletelo UFO! Dobrosrdečná slovanská povaha neodoprie domácim trošku lascívnej zábavy... dupne na podlahu, klapka brutálne ladeného výfuku prepne Vivaldiho sláčiky na deštrukčný Ramstein a priateľské oblé retro línie komfortného F-Typu sa zmenia na stádo rozzúrených býkov rútiacich sa ulicami neďalekej Pamplony. Život sa na chvíľu zastavil, cyklista na križovatke definitívne ohluchol... Začínam uvažovať o reinkarnácii tradičného britského dedičstva a ikonickej zábave. Je nehynúca legenda E-Typu naozaj späť? Je to „univerzálne“ závodný aj luxusný špeciál?
Dick Kvetňanský bol jedným z desiatky vybraných, ktorí si v Španielsku po prvýkrát sadli do nového Jaguaru F-type a podrobili ho testu aj na pretekárskom okruhu.
Zveste Monu Lisu!
Jaguar F-Type je „nabúchaný“ absolútne špičkovou technikou, jeho hliníkové ušľachtilé telo je zvárané kozmickou technológiu, interiér by mal byť zakonzervovaný v Louvri ako odkaz ľudského dôvtipu a výkon motora by po napojení na generátor mohol osvietiť Las Vegas. Každý z tvorcov tohto exkluzívneho diela sa trasie oduševnením, keď s pýchou obhajuje svoje dielo. Chlapci obrandovaní písmenom F sú posadnutí optimalizáciou zaťaženia, znižovaním ťažiska a úsporou hmotnosti. Dokonalosť predvádzajú aj aktívne kľučky dverí či výsuvný centrálny panel s vetrákom klimatizácie. F-Type nie je robotom zmontovaná bezduchá konštrukcia, je to športovec vychovaný v dobrej rodine. Málokto pochybuje o úspechu. Napokon, svet čakal 52 rokov, čo príde po E-Type. Dnes je však konkurencia podstatne ťažšia ako pri debute jeho predchodcu, kde jediným konkurentom bolo Ferrari 250GT a Aston Martin DB5. Dnešným rivalom bude zrejme Porsche 911 Cabrio, Audi R8, možno aj Boxter. Kto chce však exkluzivitu s históriou, výkon s noblesou, siahne po tradičnej značke a nebude robiť kompromisy.
Jaguar F-1
Dnešný tím Jaguara vie, čo robí. Po komfortnom výlete a návykovom luxuse v otvorenom kočiari prišiel na rad aj očakávaný masaker! Pretekársky a tréningový okruh Navarra v americkom štýle „in the middle of nowhere“ a k tomu päťlitrové osemvalcové eFká, zaparkované ako nevinné káčatká v rade pred boxmi! Štvorsekundová akcelerácia, 500 koní, 300 km za hodinu a 8-stupňová prevodovka už znie ako pozvánka na traumatológiu, nie? Napriek tomu, že produkčný F-Type nedisponuje, samozrejme, takmer žiadnym aerodynamickým prítlakom, hoci elegantný vysúvací zadný spojler je vítaným doplnkom, auto vykazuje neopísateľný mechanický prítlak! Inými slovami – drží ako pribité. Inžinieri Jaguara musel čerpať z dlhoročných skúseností z formuly jeden, inak sa tento efekt nedá vysvetliť. Precízne naladenie podvozku začína extrémne tuhým šasi, zvareným technológiu roztápaných hliníkových nitov, pokračuje revolučnou kinematikou viacprvkových náprav, extrémne nízkym ťažiskom a končí sa spoluprácou s vývojármi pneumatík.
Sekvenčný manuál!
Riadenie je ostré, veľmi ostré, a tak to má byť! Volant citlivo reaguje na každý povel, mám pocit, že do zákrut skáče samo a vyžíva sa v tom. Piskot pneumatík nepočuť – eFko sa proste nešmýka! Brzdy sú fenomenálne, ABS zasahuje neskôr, dáva priestor pilotovi na vlastný štýl a odvahu. Nechce sa mi veriť, že sedím v aute s motorom na prednej náprave a so zadným náhonom. Bočné preťaženie dosahuje 1,2 G, to je vo svete sériových áut neslýchané! Motor má v celom rozsahu značný prebytok výkonu a pri výjazde zo šikany máte tendenciu skĺznuť do driftu. Ak práve nemáte náladu zosadiť z trónu Kena Blocka, stačí malý dotyk volantu a kontra vás kopne naspäť do stopy. Každý bývalý či súčasný pilot bude však s úctou bozkávať pádla pod volantom! Už v lietadle sme dostali tablety s kvalitnou a detailnou prezentáciu, no tomuto som neveril: F-Type prepnete do prvého skutočného manuálneho režimu! Je jedno, že motor pretočíte, je jedno, či počítač chápe váš úmysel, pilot sa rozhodol podradiť či preradiť, eFko poslúchne! Toto som v sériovom aute ešte nevidel!
Jaguar Dynamic Mode režim si zaslúži samostatnú pozornosť. Zmena farby budíkov na červenú, prepnutie výfukov do režimu REVEM NAPLNO, je po stlačení tejto páčky príjemným spestrením, no fakt, že si môžete nastaviť citlivosť riadenia, tuhosť tlmičov, charakteristiku výkonu motora a preradenia prevodových stupňov... je šialený. Jaguar tak dáva do rúk bežného spotrebiteľa skutočné pretekárske náradie! Že auto meria časy na okruhu, zapisuje bočné preťaženie, tiež údaje o intenzite brzdenia a akcelerácie, už tým pádom zrejme nikoho neprekvapí..
Záverečný verdikt: Na divoké práskanie do koní na okruhu, či len tak, na bohapustú nedeľnú frajerinu, vám pokojne postačí nami testovaný šesťvalcový F-Type „S“. Je veľmi rýchly, veľmi silný a zo všetkých stránok extravagantný! Ak však rodinná rada povolí 500-koňový osemvalec, zavolajte mi, máte najlepšieho kamaráta na víkendy!
A ja zatiaľ po štyridsiatich rokoch prehodnotím opäť význam slova univerzálny.
Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete v 52-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN. A navyše - v čísle nájdete 20-stranový golfový špeciál. |