StoryEditor

Vyskúšali sme slovenské lietadlo, ktoré upútalo svet

27.06.2013, 00:00
Hviezdne vojny po slovensky. Alebo ako Dick Kvetňanský testoval malé lietadlo pre magazín prečo nie?!.

Je to Viper, je to superšport, má brutálnu aerodynamiku, ostrý zvuk a je ukrutne návykový! A napriek tomu nie je reč o legendárnom americkom trhačovi asfaltu Dodge Viper, ale o slovenskom trhačovi oblakov Tomark Viper, ktorý vám dopraje zábavu či pot na tvári v dávkach, o ktorých môže tučný americký atlét navždy len snívať! A legendou sa stáva rýchlo. Stačí sa raz previezť! Neviem nič o drogách, no konečne začínam chápať význam slovného spojenia „hlboká závislosť“. Za jedno slnečné popoludnie vo Viperi SD-4 by ste predali vlastnú matku či strčili nohy do vane s piraňami!

  
Vzduch či zem?
Zrejme sa pýtate, prečo sme presadli z asfaltu do vzduchu? Prečo máte s nami prežívať nadšenie pre niečo také nedostupné, ako je lietadlo? Tiež som si to myslel. No keď som zistil, že v Prešove si môžem objednať ručne vyrobený luxusný stroj s výbavou najmodernejšieho dopravného lietadla za cenu prémiového auta, pochopil som, že sa začína nová éra. Nová filozofia, nová dimenzia lacnej osobnej prepravy spojenej s adrenalínom a so zábavou, ktorú vám na zemi dožičia len šialene drahé superšporty. A ak pritom na priechode nezrazíte penzistu či neskončíte na traumatológii, tak vás vzápätí skasíruje policajt. Tu sa šou skončila, no vo vzduchu je aj bežné cestovanie nádherný endorfínmi popretkávaný zážitok. Nenáročná SD-4 vám zožerie asi 16 litrov pri rýchlosti 230 km/h, čo je asi polovica spotreby auta. A keďže u nás je športové letisko pri každom väčšom meste, začnete si klásť zaujímavé otázky.



Kovový je lepší
Viper SD-4 je dvojmiestne, veľmi moderné a naozaj nádherné malé ľahké lietadlo. Jeho hladučké línie sú doslova stvorené pre rýchlosť, aerodynamicky je skvele ovládateľné a interiér predstavuje luxusnú kombináciu ergonómie a pohodlia. Dielenské spracovanie stroja je na veľmi vysokej úrovni, lietadlo je tvarované náročnou technológiou z ľahkého hliníka, desaťročiami overeného leteckého materiálu. Laminátový či karbónový stroj trpí nebezpečným praskaním živice, ktorá je citlivá na slnečné žiarenie. Bezpečnosť je tu absolútnou prioritou. Supermoderné prístroje integrované v obrovských obrazovkách Skyview poskytujú pilotovi aj pasažierovi jasný prehľad o stave techniky či dynamike lietadla. Najdôležitejšie údaje sú poistené klasickými analógovými budíkmi. Riadenie môže kedykoľvek prebrať druhý z posádky, všetky ovládače aj prístroje sú zdvojené. Za príplatok si dokúpite množstvo užitočných doplnkov, autopilota, navigáciu, antikolízny systém s radarom, väčšie nádrže či vlečné zariadenie na ťahanie reklamných banerov alebo vetroňov.



Žiadna panika
Výhľad z kabíny je jeden z argumentov, ktorý stavia Viper do boja vo svetovej konkurencii. Máloktorý stroj poskytuje taký dokonalý výhľad na zem bez toho, aby ste museli vykonať otočku a lietadlo tak nahnúť cez krídlo. Príjemným prekvapením je tiež krátky vzlet, od zeme sme sa odlepili asi po 100 metroch a po pár sekundách som obdivoval Spišský hrad zo 600-metrovej výšky. Riadenie je také jednoduché, že si ho „v lufte“ môže vyskúšať aj laik. Viper reaguje rozvážne, klesá aj stúpa bez stresujúcich skokov, do otočiek ho vediete bez zakolísania s presnosťou skúseného pilota. Smerová stabilita takého krátkeho lietadla je neuveriteľná, žiadne výkyvy či zaváhania, žiadne vytreštené oči ani zadýchané sklo. Motor má dvojité zapaľovanie, no keby teoreticky vysadil, lietadlo je schopné kĺzať kilometre, akoby sa nič nedialo, kým hľadáte miesto na pristátie. Pokiaľ by ste sa napriek všetkému dostali do situácie, kde zažijete obávané „bleskové premietnutie života“, nepodliehajte panike, medzi nohami máte červené ťahadlo, ktoré odpáli raketu s padákom a vy si maximálne tak zašpiníte lakovky od blata na poli.



Ako v 747- ičke
Inžinieri v Tomarku navrhli a vybavili svoju mašinu tak, aby bol začiatočník lietajúci na Viperi pripravený pilotovať akékoľvek moderné aj veľké lietadlo. V štandardnej výbave sú napríklad trojpolohové elektricky ovládané klapky krídel alebo elektronické vyváženie trimu riadenia, čo je v tejto triede doslova frajerina. Autopilot si sám poradí s výškou, kurzom či turbulenciami, dokonca berie do úvahy rozdiel hmotnosti posádky či paliva z krídel. Lietadlo bolo ocenené mnohými významnými odborníkmi v zahraničí, každoročne je zlepšená verzia predstavená na aerosalóne v nemeckom Friedrichshavene, doma získalo cenu Strojársky výrobok roka 2011 a mnohé iné. My však vieme, že Tomark chystá aj nové modely lietadiel, nedávno predstavili vlastný vrtuľník a na náročné záťažové testy pripravujú aj veľmi efektívne, na objednávku vyrobené motory vlastnej série TomCraft.



Na čo čakáte?
Ak práve čítate Autoview v prečo nie?! znamená to, že nie ste bežný bulvárny konzument, no človek, ktorý má jasno. Čo zároveň aj znamená, že ak náhodou už nelietate, skôr či neskôr sa touto témou budete chcieť zaoberať. A o pár rokov sa proste budete musieť. A preto sme radi, že sme pre vás mohli tohto slovenského krásavca v predstihu predstaviť práve my. 

Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete v 52-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN.
01 - Modified: 2004-11-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Lesy živicou nevoňajú 02 - Modified: 2004-11-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rozprávka, čo sa nekonala 03 - Modified: 2004-11-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zlatá éra recyklácie
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. november 2024 22:17