StoryEditor

Vlasy Harryho Pottera sú zo Slovenska

25.04.2013, 00:00
Magazín prečo nie?! hľadá šťastné biznis príbehy. A najmä tie, ktoré majú slovenské mená v titulkoch.



...a najmä tie, ktoré majú slovenské mená v titulkoch. Tento sa začal možno až šablónovito – na začiatku boli traja mladí Slováci a jeden nápad. Ten nápad dostal meno Blue Faces a... aj vďaka nemu vejú Harrymu Potterovi, Hermione a Ronnovi v pokračovaní slávnej čarodejníckej série vlasy. Dokonca v 3D.




Firma Mareka Ježa a Michala Šefara sa dostáva do povedomia Hollywoodu. Snímka: HN/Peter Mayer.

Firma Mareka Ježa, Michala Šefara a Petra Mešťaníka sa totiž venuje postprodukcii videa. Ak teda natočíte video a chcete v ňom niečo zlepšiť, doplniť, tak zavoláte jednému z týchto troch mladíkov. Ak nebudú pracovať na ďalšom hollywoodskom trháku, možno sa dohodnete.
Ale pekne od začiatku...



Trik sem, trik tam
Marek Ježo bol podľa vlastných slov typickým študentom techniky. No vo voľnom čase nevysedával len v internátnych krčmách, ale skúšal točiť, strihať a... čítať si o efektoch a trikoch. Čoskoro sa od čítania dostal až k experimentovaniu a neskôr rovno k cenným skúsenostiam. Takže traja chalani na intráku a jedno hoby. Tomu sa hovorí hviezdny začiatok, nemyslíte? Naši hlavní hrdinovia začali od nuly. Doslova. Na začiatku boli traja samoukovia a chuť založiť si štúdio. Tak dali 27-roční mladíci dokopy úspory a nakúpili techniku a softvér. „Nemali sme žiadne kontakty ani skúsenosti, len nadšenie,“ spomína Marek. „A tiež len odhodlanie – nemali sme o čo prísť, lebo sme nič nemali,“ smeje sa. Hneď im však bolo jasné, že musia ísť von. A najlepšie smerom na Hollywood. Na Slovensku je totiž možné v tejto oblasti zarobiť len v reklame.



E-mailový nálet na Spojené štáty
A tak začali naši hlavní hrdinovia oslovovať ľudí. „Odoslali sme stovky e-mailov do spoločností, telefonovali sme im, doslova sme im otravovali život,“ spomína. Potom prišlo to, čo vo väčšine úspešných príbehov – šťastie. „Narazili sme totiž na takých, ktorí potrebovali outsourcovať robotu, lebo nestíhali.“ A to bola príležitosť pre mladých Bratislavčanov. Samozrejme, keď niekto chce outsourcovať prácu, nedá vám robiť tie najjednoduchšie veci, ale tie, ktoré sú prácne, robia sa dlho a chce sa ich zbaviť. Práve na týchto veciach sme sa učili,“ objasňuje druhý z mladíkov Michal.
A dnes už aj s dobrou náladou priznávajú, že občas prijali aj zákazky, na ktoré netušili riešenia. „No riskovali sme,“ smejú sa.

Tak sa začali dni bez nocí a noci bez dní, pretože to riešenie sa jednoducho MUSELO nájsť. A... aj sa našlo. Tiež vám po rozume chodí fráza o tom, že najlepšia škola života je práve realita?
„Nikdy sa nám nestalo, že by sme nedodržali to, čo sľúbime, aj preto nás partneri za oceánom začali rešpektovať,“ odhaľujú tajomstvo úspechu.



Snímka z fimu Kazateľ.

Kazateľ
Zlom prišiel s Kazateľom. Ale nehľadajte v tom Božiu prozreteľnosť. Je to akýsi breaking point pre túto partiu: prvý hollywoodsky film, ktorý nesie ich pečať. „Vtedy sme si povedali - wau, tak toto by sme chceli robiť aj zadarmo.“ Išlo o sekvenciu záberov, kde hlavný hrdina uháňa na motorke cez púšť – a keďže museli túto scénu natočiť viackrát, púšť už nebola taká „panenská“, ako si režisér predstavoval. „Tak sme ju čistili v počítači...“ Úspešne.
Nešlo však hneď všetko ako po masle. Ako to v správnych príbehoch býva, aj naši hlavní hrdinovia sa „utli“. Napríklad v cenotvorbe. „Zobrali sme zákazku, mysleli sme si, že nám to bude trvať tri dni, nacenili sme ju a nakoniec sme nad ňou maturovali týždeň a pracovali zadarmo,“ vysvetľuje Michal.
Dnes už si dávajú pri cene lepší pozor. „Vtedy sme strácali hlavne náš čas a boli sme plní nadšenia. Teraz nadšenie nestačí, živíme ďalších dvadsať ľudí.“



Ako vyrobiť sneh. Na počkanie
Zo začiatku sa dokonca stávalo, že telefón zazvonil v piatok večer: Chcete šancu? Tu je robota a nech je do pondelka späť. Tak napríklad strávili mladí podnikatelia víkend nad tým, ako zladiť dva zábery: na jednom lyžiar a okolo neho zasnežené svahy a na druhom (o dva týždne neskôr natočenom) lyžiar a okolo neho zelené ihličie. Vo Vrakuni sa teda cez jeden víkend vyrábal aj sneh. Na počkanie. Ako ilúzia.
„V piatok sme to celé skúmali, v soboru večer sme prichádzali, ako na to a v pondelok už v záberoch všetko sedelo.“ No, cesta za úspechom je neraz tŕnistá. Referencie sa však rozrastali a z malého grafického štúdia sa stávala uznávaná značka.

Pred úpravou

 

Po úprave

 

Samoukovia
Zaujímavosťou je, že keď títo mladí ľudia začínali, neexistovala žiadna škola pre to, čo robili. Pred rokom na VŠMU vznikol odbor vizuálne efekty a hádajte, koho si zavolali na vyučovanie jedného predmetu? Presne. Nášho hlavného hrdinu. Takže vlastne oficiálne vzniká prvá generácia, ktorá bude mať na takého niečo aj papier. Im stačil internet a starý dobrý systém: pokus/omyl. Alebo skôr: pokus/úspech!

A potom ako prišli prvé úspechy, bolo potrebné rozšíriť aj osadenstvo, pretože sa nestíhalo. A keďže sa u nás nič podobné neučilo, začali si mladých šikovných kolegov vychovávať v Blue Faces sami. Lanárili animátorov a ľudí, ktorí mali k týmto procesom blízko. Tí, ktorí už chytili základné grify, sa stali supervízormi pre tých mladších. Takže sa vlastne vytvorilo malé tréningové stredisko.



Šmolkovia i Hermiona
Okrem šťastia hrala do karát našim hlavným hrdinom aj nová vlna 3D ošiaľu. Vďaka nej sa im pod prsty a myšky dostávali kúsky hollywoodskych kasových trhákov. Vďaka nim napríklad Harrymu Potterovi, Hermione i Ronnovi viali trojrozmerne vlasy na útese. Aj vďaka nim vyzerali modrí milí šmolkovia na záberoch realistickejšie.
Okrem toho, že sa vám títo chalani postarajú o postprodukciu, pracujú aj na vlastných „nástrojoch“ – vyvíjajú vlastné aplikácie aj pracovné postupy. Aj preto patria medzi stredoeurópsku špičku.

Pred úpravou

 

Po úprave

 

Konkurencia je z Indie
Aj vy si myslíte, že stačí zobrať film, zadať ho firme a čakať, že vám o pár týždňov príde 3D výstup? Chyba. Na jednom filme pracujú tisíce ľudí celé mesiace. Preto sa často filmy rozkrájajú a prerozdeľujú po svete. Dobrá správa je, že časť z tohto koláča smeruje aj do bratislavskej Vrakune. A väčšina? Do Indie. Pretože práve tam vznikajú postprodukčné molochy. Matematika nepustí – v Indii z jedného európskeho platu zaplatíte aj desať usilovných ľudí.



Ešte jedna pikoška: Blue Faces má čiastočne na konte aj cenu MTV za špeciálne efekty vo videoklipe. Chalani spolupracovali aj na víťaznom videoklipe Kate Perry E.T. „Ešte nám Kate nevolala a neďakovala,“ smeje sa Michal.
Takže by sa patrilo, aby pomaly zazvonil zvonec, však? Sklamem vás, tento príbeh má koniec ešte v nedohľadne. Našťastie.

https://www.youtube.com/embed/t5Sd5c4o9UM

 

 

Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete v 52-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN.
A navyše - v čísle nájdete 20 stranový autošpeciál.
01 - Modified: 2004-10-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Žilina pohrdla prvým miestom 02 - Modified: 2004-10-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Proti "belasým" superútok Zvolena 03 - Modified: 2004-10-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kulturisti chcú na MS prekvapiť
01 - Modified: 2024-10-04 10:09:48 - Feat.: - Title: Čuchajú a známkujú. Aj tak vyzerá kontrola vozidiel špecialistami na pach v bratislavskom Volkswagene (+video) 02 - Modified: 2024-09-03 08:00:00 - Feat.: - Title: Dvaja študenti prespávajú v nehnuteľnostiach, aby dokázali majiteľom, že v nich nestraší. Samozrejme si za to nechávajp platiť 03 - Modified: 2024-08-22 05:56:55 - Feat.: - Title: Podnikateľka vlastnila Janukovyčovu plochu pre vrtuľníky. Teraz jej dali naše úrady zelenú na veľkú investíciu 04 - Modified: 2024-08-17 10:00:00 - Feat.: - Title: Bezmäsité mäso malo zachrániť svet, realita vyzerá inak. Firmy doň naliali vyše miliardy, ľudia oň nemajú záujem 05 - Modified: 2024-08-11 07:30:00 - Feat.: - Title: Názvy legendárnych spoločností vznikali náhodou ale aj veľmi premyslene. Ako sa narodili IKEA, Spotify či LEGO?
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. november 2024 14:45