Domáce vzdelávanie funguje u našich západných susedov už desať rokov, ak počítame aj päťročné obdobie experimentálneho overovania. V minulom školskom roku absolvovalo výučbu v domácom prostredí podľa Heleny Müllerovej z odboru vonkajších vzťahov a komunikácie Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy ČR 376 detí. Rezort školstva nepredpokladá, že počty detí vzdelávaných doma sa budú nejako zásadne meniť.
Pravidlá pre "otvorenie“ domácej "školy“ sú u našich západných susedov voľnejšie ako na Slovensku. Učiť dieťa v domácom prostredí môžu rodičia so strednou školou. Individuálne vzdelávanie je možné aj na druhom stupni základných škôl. S výučbou doma musí súhlasiť riaditeľ školy, na ktorej je dieťa oficiálne zapísané. Ak rodičia neuspejú, môžu sa obrátiť na inú školu. Podmienkou je predloženie správy z pedagogicko-psychologickej poradne. Minimálne každý polrok dieťa absolvuje skúšky, hodnotenie dostáva na vysvedčení. Pri prechode na druhý stupeň či do klasickej školy nie sú potrebné žiadne rozdielové skúšky. Štatistikami o tom, koľko detí na polročných skúškach "prepadlo“, rezort školstva nedisponuje.
Obavy zo zneužívania domáceho vzdelávania sa však podľa Judity Kapicovej z Asociácie pre domáce vzdelávanie nepotvrdili. "Pre domácu školu sa väčšinou rozhodujú aktívni ľudia, ktorí majú jasnú predstavu o vzdelávaní svojich ratolestí,“ zdôrazňuje Kapicová, ktorá doma učila svojich troch synov. Vzdelanie rodičov pritom nie je v prípade detí na prvom stupni rozhodujúce. Najímanie si profesionálnych učiteľov je podľa jej slov skôr ojedinelým javom, cena výsledkom dohody zainteresovaných strán. Aj preto nemá prehľad o prípadných "honorároch“ pre domácich učiteľov.
Najťažšie sú podľa Kapicovej začiatky - mnohí z rodičov si naštudujú príslušnú literatúru a učia tak, ako sú zvyknutí zo školy. "Začnú ráno v presne stanovenú hodinu, idú predmet po predmete, a opäť skončia v stanovený čas,“ približuje Kapicová. Neskôr začnú uplatňovať moderné metódy, prispôsobovať sa záujmom dieťaťa s cieľom rozvíjať jeho danosti. Doba učenia a hrania sa prelínajú a navzájom dopĺňajú, pričom vzdelávanie sa stane záležitosťou celej rodiny. "Domáce vzdelávanie je totiž životný štýl,“ zdôrazňuje Judita Kapicová. Za najdôležitejšiu v celom procese považuje jasnú dohodu medzi rodičmi a školou, kde sa budú konať skúšky. "Dôležitá je voľnosť, pretože mať doma klasickú školu nemá zmysel,“ uzatvára Kapicová.
Za a proti domáceho vzdelávania
Pozitíva
+ rozvoj talentu a eliminácia hendikepov
+ priestor a čas pre tvorivé aktivity
+ možnosť rozvíjať individuálne záujmy a schopnosti dieťaťa
+ vyššia efektivita vzdelávania
+ kladný prístup detí k učeniu
+ schopnosť detí vnímať veci v súvislostiach
+ upevnenie rodiny
Negatíva
- ťažkosti v prvých týždňoch výučby
- časová, finančná a organizačná náročnosť
- zmena životného štýlu rodiny
- menej kontaktov s vrstovníkmi
- izolované rodiny na dedinách a v malých obciach sú pod väčším drobnohľadom spoločnosti
Zdroj: Ministerstvo školstva, mládeže a telovýchovy ČR, Asociácia pre domáce vzdelávanie ČR
Ako na to? Ako to zrušiť? Pre koho to je? Výhody a nevýhody domáceho vzdelávania Janka Pajgerová, Spoločnosť priateľov domácej školy na Slovensku Ľudovít Hajduk, Štátny pedagogický ústav Ľubomír Pajtinka, poradca ministra školstva pre obsahovú reformu |
Prečítajte si aj: |
Domáce vzdelávanie je životný štýl Domáce vzdelávanie funguje u našich západných susedov už desať rokov, ak počítame aj päťročné obdobie experimentálneho overovania. V minulom školskom roku absolvovalo výučbu v domácom prostredí podľa Heleny Müllerovej z odboru vonkajších vzťahov a komunikácie Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy ČR 376 detí. Rezort školstva nepredpokladá, že počty detí vzdelávaných doma sa budú nejako zásadne meniť. Celý článok >> |
Prečítajte si aj: |
Úspech závisí od majstrovstva učiteľa Rozhovor. Externý poradca ministra školstva Miron Zelina pre HN: Deti sa budú môcť od nastávajúceho školského roka vzdelávať doma. V čom sú hlavné pozitíva domáceho vzdelávania? Hlavnou pedagogickou výhodou je, že učiteľ pracuje s jedným, respektíve s niekoľkými žiakmi. Vďaka tomu má čas dôkladne dieťa spoznať a prispôsobiť tempo, spôsob výučby či skúšanie jeho potrebám. Zároveň môže dôslednejšie kontrolovať postup osvojenia si učiva, na mieru "naordinovať“ doučovanie, viac času venovať tomu, na čo má žiak nadanie. Pri domácom vzdelávaní je tiež lepšia disciplína žiaka - učiteľ bezprostredne organizuje a kontroluje ich prácu žiaka/žiakov. Kladom je i možnosť lepšie a častejšie spolupracovať s rodičmi dieťaťa nielen pri výučbe či učení sa, ale aj pri riešení problémov v správaní. Celý článok >> |
Prečítajte si aj: |
Hlavný cieľ: inšpirovať k poznávaniu Výučba v anglickom jazyku od materskej školy po maturitu. Učitelia, ktorých rodným jazykom je angličtina. Medzinárodne akceptované cambridgeské testy. Slovenčina na plnohodnotnej úrovni. To je iba časť z „ponuky“ medzinárodnej školy Forel International School v bratislavskej mestskej časti Devín, ktorá je v rámci základného a stredného vzdelávania medzinárodným centrom University of Cambridge. Celý článok >> |