Najnovší prieskum ukazuje, že pre tri štvrtiny Slovákov je dôležité, aby sa partneri poznali z intímnej stránky už pred svadbou. Pritom väčšina z nás sa hlási ku katolíckej viere, ktorá je proti tomu...
To, že niekto sa v sčítaní ľudu prihlásil ku katolíckej cirkvi, ešte neznamená, že sa v praktickom živote riadi tým, čo učí. Môžeme konštatovať v mnohých oblastiach, nielen v oblastiach viery, že človek chce byť vo svojom myslení a konaní úplne nezávislý od akýchkoľvek oficiálnych štruktúr. Treba to teda vnímať ako prejav problému celospoločenského, nielen náboženského.
Začína byť sex pre veriacich podstatnejší?
Byť schopný sexuálneho života patrí k podstatným stránkam manželstva. Je to súčasť katolíckej náuky od nepamäti. Ak sa pýtate, prečo ľudia dávajú viac než predtým dôraz na sex, ide o celkový trend spoločnosti. A v tej istej spoločnosti žijú veriaci i neveriaci, ktorých tento trend ovplyvňuje.
Väčšina Slovákov považuje dobrý sex za jeden z predpokladov dobrého manželstva. Je preto dôležité, aby sa partneri poznali sexuálne aj pred svadbou, či nie?
Obávam sa, že slovné spojenie "dobrý sex" je veľmi široké a ťažko definovateľné, a môže mať viacero rôznych interpretácií. Pre každého, kto žije v manželstve, ktorého súčasťou je sexuálny život, môže byť dôležité niečo iné. Viacero serióznych výskumov viac ako sexuálnu stránku vyzdvihuje stabilitu vzťahu, vzájomnú dôveru, porozumenie, rešpekt, úctu a podobné hodnoty. Ak tam chýbajú tieto, tak tzv. dobrý sex to určite nezachráni.
Ale môže pomôcť...
Vydvihnúť sex na úroveň hodnoty, na ktorej všetko stojí a padá, sa mi nezdá objektívne. Samozrejme, že sexuálny život je v manželstve dôležitý, ale určite nie najdôležitejší. To podstatné, čo človek potrebuje poznať o svojom budúcom životnom partnerovi, aby s ním mohol vybudovať pekný a dlhotrvajúci vzťah, sa môže dozvedieť aj bez predmanželského sexuálneho života.
No často sa stáva, že vzťahy stroskotajú práve na sexe. Aký má cirkev "recept" na problémy v sexuálnom živote partnerov po svadbe?
Sexuálny život je v prvom rade otázka hlbokého, definitívneho a výlučného vzťahu, a to sa ani zďaleka nevyčerpáva iba v používaní pohlavných orgánov. Cirkev sa netvári, že má "recept" na všetko. V rámci sexuality sa vyjadruje k otázkam, ktoré majú medziosobný, a teda morálny rozmer. Interpretuje pravdy o živote, ktoré poznáva hlavne z Biblie, čiže z Božieho slova a snaží sa ich aktualizovať v dobe, v ktorej žije. Tieto pravdy sú väčšinou nadčasové, a preto platné vždy.
Sú kňazi ako osoby prísne dodržiavajúce celibát, ktoré nemajú vyštudovanú sexuológiu, gynekológiu ani podobný odbor, schopní dávať veriacim fundované rady v oblasti sexuálneho života?
Vyjadrovať sa k otázkam, ktoré sú z oblasti sexuológie, gynekológie a podobných odborov, nepatrí do kompetencie kňazov. Môžu niekedy byť nápomocné k hlbšiemu poznaniu problematiky, ale nie je to vyslovene naša parketa. To, k čomu sa cirkev vyjadruje, je hodnotová, čiže morálna stránka veci, a na to človek nepotrebuje žiť sexuálnym životom. Bolo by tragické dávať rady iba z vlastnej skúsenosti. Zdrojom univerzálnych morálnych princípov musí byť niečo vyššie, než bežná ľudská skúsenosť.
Svet sa mení. Mení sa aj postoj cirkvi k sexuálnym otázkam?
Sú určité princípy, k poznaniu ktorých cirkev dospela a ktoré považuje za nemenné. Môže sa meniť hĺbka poznania, spôsob interpretácie, prezentácie alebo aktualizácie určitých problémov. Cirkev nemá právo meniť pravdu, pretože pravdu netvorí, ale iba spoznáva a vysvetľuje. Dnes sa často tvrdí, že pravda je to, čo si myslí väčšina. Potom je otázka, koľko tých právd existuje?
Pápež nedávno uviedol, že používanie prezervatívov nemusí byť nutne hriechom, ak sa používajú napríklad ako ochrana pred AIDS. Myslíte, že cirkev v oblasti antikoncepcie a ochrany "ustúpi" v budúcnosti viac?
Zaujímavé, že z celej knihy, ktorá pojednáva o množstve rôznych otázok, najviac zaujala práve táto čiastková informácia. Pápež nemení učenie cirkvi. Dáva ho do súvislosti s hodnotami a dôstojnosťou ľudskej sexuality ako vyjadrením lásky a zodpovednosti. Zároveň pápež berie ohľad na výnimočné okolnosti, pri ktorých môže sexualita znamenať ohrozenie iného ľudského života. Cirkev považuje náuku, na ktorej stojí aj postoj k antikoncepcii, za nemennú.
Mládež začína sexuálne žiť v čoraz útlejšom veku, ako sa s tým cirkev vyrovnáva?
Cirkev, to nie sú iba kňazi, ale aj laici žijúci v manželstve, otcovia a matky. Hodnoty týkajúce sa sexuality sa deťom odovzdávajú predovšetkým v rodine. Ak rodina zlyhá, ťažko ju nahradí nejaký kňaz alebo ktokoľvek iný. Cirkev sa snaží, keďže má k mladým ľuďom prístup, ponúknuť alternatívu čistého predmanželského života. Je to ponuka, ktorá, som presvedčený, vedie k životu v skutočnej a nefalšovanej radosti.
Ste teda za alebo proti sexuálnej výchove na školách?
Sexuálna výchova založená na hodnotách úcty, rešpektu, vernosti a poznaní pravdy o človeku by mala bezpochyby veľký význam.
StoryEditor
