Spam v súčasnosti tvorí až 80 % elektronickej pošty. Málokedy si však uvedomujeme, že okrem strácania nášho času predstavuje aj ekonomickú a celospoločenskú hrozbu. Firmy a jednotlivci tak musia na riešenie tohto problému vynakladať nemalé prostriedky. Spomaľuje sa tak rast nielen digitálnej ekonomiky. Keďže na boj proti spamu zatiaľ nebolo predstavené efektívne riešenie, ešte stále musíme vynakladať množstvo prostriedkov na hardvér, softvér a technickú podporu. Okrem toho do značnej miery zaťažuje administrátorov, ktorí sa snažia tento problém riešiť. Na svetlé časy nám možno začne svitať už na tohtoročnom CeBITe, na ktorom slovenská firma COMDOM Software predstaví v hale 6 v stánku K19 svoj produkt, ktorý má ambíciu byť prvým efektívnym riešením na boj proti spamu.
Niekoľko faktov o spame
V poslednom čase sa väčšina z nás začala častejšie sťažovať na plnú schránku spamu. Ten väčšinou skončí tak, že ho vymažeme, a ďalej sa ním netrápime. Keď nám však začne denne do e-mailovej schránky pribúdať 50 či 100 spamov, začína to byť nepríjemné. Našťastie však zväčša uviazne v špeciálnej zložke, takže stačí kliknúť na jedno tlačidlo a všetok je vymazaný a náš problém zažehnaný. Aspoň do chvíle, keď nám príde ďalší. Málokedy nám však napadne, že spam (okrem toho, že je otravný) spôsobuje aj značné ekonomické škody.
Čo je spam?
Spam je nevyžiadaná správa, ktorá sa k vám môže dostať najmä prostredníctvom e-mailu. Zväčša ide o ponúkanie rôznych produktov -- napríklad farmaceutických alebo aj falošných švajčiarskych hodiniek. Vzhľadom na to, že bez lekárskeho predpisu môžete získať okrem iného aj antidepresíva, predstavuje vážnu celospoločenskú hrozbu.
Dôležité je povedať, že ľudia, ktorí sa spamom živia (tzv. spammeri), získavajú e-mailové adresy pomocou "robotov", ktorí ich vyhľadávajú na internete (v diskusných fórach, na stránkach zväčša s ilegálnym obsahom, ktoré vyžadujú registráciu, a pod.), ale aj známymi reťazovými mailami. Bohužiaľ, neexistuje spôsob, akým by sa jednotlivec dokázal úplne ubrániť proti "strate" e-mailovej adresy. Preto je rozhodujúca úloha na poskytovateľoch internetových pripojení, telekomunikačných operátoroch a veľkých organizáciách, cez ktoré "preteká" veľké množstvo elektronickej pošty.
Lacná viagra je len začiatok
Rozšírený je aj tzv. phishing, pri ktorom sa správa tvári ako oznam od banky alebo iného dôveryhodného subjektu a žiada od vás zadanie osobných údajov, ktoré sú následne zneužívané rôznymi spôsobmi.
Okrem klasického internetového spamu je veľmi pravdepodobný vzostup mobilného spamu. Umožní to pokročilejšia technológia mobilných telefónov, ktoré sa vďaka lepšej integrácii s počítačmi stanú novým terčom útokov. Istou komplikáciou je podľa časopisu Virus Bulletin aj nástup obrázkového spamu, ktorý sú antispamové programy, schopné "prečítať" a odlíšiť od normálnej pošty len do určitej miery. Spam sa tak stáva najhorúcejším problémom internetového sveta a jeho rozsah a závažnosť bude v najbližšom období len narastať.
Spam ako ekonomický problém
Podľa výskumov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) tvorí spam až 80 % všetkých e-mailov. To spôsobuje veľké škody jednotlivcom a najmä firmám, ktoré musia vynakladať viac času a finančných prostriedkov na to, aby sa proti spamu bránili. Okrem upchávania sietí spam podkopáva aj dôveryhodnosť internetu ako média a spomaľuje rast digitálnej ekonomiky.
(Ne)dostupnosť riešenia
Napriek vysokej účinnosti Bayesovho filtra, ktorý je schopný odchytiť takmer 100 % spamu, je jeho najväčšou slabinou rýchlosť, resp. pomalosť filtrácie. Odchytávanie spamu sa tak stáva časovo i hardvérovo náročnou záležitosťou. Jednoducho povedané, nerozhoduje ani tak účinnosť filtrácie, ktorá je pri väčšine produktov relatívne vysoká, ale rýchlosť a hardvérová náročnosť. Tieto parametre sú práve najväčšími slabinami súčasných antispamových riešení. Hardvérová náročnosť sa logicky odrazí aj na celkových nákladoch -- rýchlejšia filtrácia veľkých množstiev pošty si žiada viac rýchlejších, a teda drahších serverov. Najmä pre veľké firmy je preto rozhodujúcim parametrom výška celkových nákladov na vlastníctvo (Total Cost of Ownership -- TCO), ktoré okrem nákladov na samotný softvér a hardvér zahŕňajú aj ďalšie nezanedbateľné výdavky na čas a prácu administrátorov, podporu produktu a pod.
Špičkové riešenie zo Slovenska
Nádej nám v súčasnosti dáva fakt, že už na tohtoročnom CeBITe predstavila slovenská firma COMDOM Software prvé skutočné výkonné a efektívne riešenie v boji proti spamu. Program je určený najmä pre poskytovateľov internetového pripojenia, telekomunikačných operátorov a veľké organizácie, ktorí denne spracúvajú veľké množstvo e-mailov, a teda aj spamu.
StoryEditor