StoryEditor

Ako bojujeme proti spamu

19.09.2006, 00:00

Roman Začka, riaditeľ Public Relations, Tatra banka: V súčasnosti využívame súbor rôznych blacklistov a inteligentný antispamový filter, ktorý je schopný učiť sa. Úspešnosť máme asi okolo 95 percent.

Mgr. Marek Hyčko, PhD., spolusprávca počítačového systému Matematického ústavu SAV: Základom nášho boja so spamom je filtrácia na strane servera. Presnejšie, náš MTA (Postfix) v spolupráci s AMAVIS antivírusom a spamovými filtrami SPAMASSASIN a RAZOR2 (Vipul`s Razor) filtruje nevyžiadanú poštu a poštu obsahujúcu vírusy. Táto filtrácia zachytí v prvom návale dosť veľa nevyžiadanej pošty. Napriek tomu ešte nejaká prejde, lebo v poslednom čase došlo k zdokonaleniu spamovacích techník (posielanie obrázkov s reklamou namiesto čistého textu). Zostávajúcu nevyžiadanú poštu si už musia prefiltrovať užívatelia sami. V istej výhode sú užívatelia mailových klientov, ktoré majú priamo v sebe vstavanú funkciu nevyžiadanej pošty, napríklad MS Outlook či Mozilla-based mailových klientov (Netscape, Mozilla, Mozilla Thunderbird), ktorí majú možnosť používať druhý stupeň filtrácie nevyžiadanej pošty. Nie vždy je však táto možnosť aktivovaná automaticky. V princípe po jej aktivovaní sa dajú nastaviť akcie, ktoré sa majú vykonať s podozrivou poštou označenou priamo mailovým klientom alebo poštou, ktorú označil sám užívateľ ako nevyžiadanú/spam. Väčšinou sa ponúkajú dve možnosti, buď priamo zmazať alebo presunúť túto poštu do špeciálneho priečinku. Druhá možnosť je bezpečnejšia v prípade falošného poplachu či prekliknutia sa užívateľa. Čím dlhšie sa tento filter používa, tým by sa mala zlepšovať jeho schopnosť identifikovať nevyžiadanú poštu. Z technického hľadiska sa používa niektorá verzia Bayesovského filtrovania, ktorá sa zvykne používať pri identifikácii spamu.

MUDr. Marián Kondáš, lekár: Lekár sa dnes bez počítača, internetu a mailu nezaobíde, takže sa neustále stretáva aj so spamami. Denne dostávam asi 10 až 15 spamov na adresy, ktoré boli uverejnené niekde na webových stránkach a odkiaľ si ich odchytili roboty. Preto je lepšie uvádzať adresu napríklad v tvare marian@kondas, aby ju neodchytili. Dobrý provider sa o spamy postará, je však riziko, že zlikviduje aj pracovný mail, ak ho považuje za spam. Asi 90 percent spamov sa týka ponuky na Viagru, Cialis, Levitru a pod. Odosielateľ spamu mení nielen meno odosielateľa, ale aj názov výrobku, napr. Via-a-graa a pod. Možnosť označiť materiál za spam je tak značne komplikovaná. Neželaných odosielateľov si možno zablokovať aj v Outlook Expresse, potrebných je však viac možností, ako napríklad IP odosielateľa a pod. Spamy preto odstraňujem najmä ručne, lebo mám istotu, že vyhodím len to, čo treba. Najlepšie skúsenosti mám so svojou mailovou adresou na gmail.com, kde mi zatiaľ žiadny spam neprišiel.
(mb)

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
04. máj 2024 19:29