StoryEditor

Prónay: Vieme, že prežijú iba tí najlepší

16.04.2003, 00:00
Rozhovor HN s Petrom Prónayom, výkonným riaditeľom Siemens Business Services o tom, aký trend vo vývoji a implementácii moderných info-komunikačných systémov a riešení očakáva na trhu a ako SBS je pripravený ich aplikovať na slovenskom trhu.
Siemens Business Services patrí medzi popredných systémových integrátorov na Slovensku. Ponúka riešenia a služby zamerané na optimalizáciu procesov, zvyšovanie efektivity, znižovanie nákladov a skracovanie času potrebného na návratnosť investícií. Pri súčasnej ekonomickej situácii a situácii na trhu majú však užívatelia na dodávateľov oveľa vyššie požiadavky a ich hlavným záujmom je znižovanie nákladov. Očakávajú rýchlu návratnosť investícií do informačných technológií. Kým ešte prednedávnom sa investície vracali za tri až štyri roky, momentálne sa čas návratnosti skrátil až o polovicu. Imperatívom dneška je: kto nevie znížiť náklady, nepredá. V tejto súvislosti sme oslovili Petra Prónaya, výkonného riaditeľa Siemens Business Services (SBS) s otázkou, aký trend vo vývoji a implementácii moderných info-komunikačných systémov a riešení očakáva na trhu a ako SBS je pripravený ich aplikovať na slovenskom trhu.
-- Siemens Business Services celosvetovo konsoliduje svoje portfólio, a preto sa zmienim iba o niektorých trendoch, pre nás relevantných. Z tých, ktoré pokladáme za signifikantné spomeniem potrebu slovenskej administratívy prispôsobiť svoje procesy procesom EÚ -- na tento vývoj budeme reagovať uceleným portfóliom riešení pre oblasť e-Government. Okrem vertikálnych prinesieme horizontálne riešenia najmä pre skvalitnenie komunikácie občanov a podnikov s inštitúciami vlády a verejnej správy. Je evidentné, že sa na Slovensku zvyšuje počet zahraničných investorov. Ponúkneme im naše rozsiahle skúsenosti z medzinárodných roll-out projektov v oblasti ERP. Dokážeme byť efektívnym partnerom medzinárodných expandujúcich firiem v krajine sídla ich centrály ako aj v cieľových krajinách -- všade s rovnakou kvalitou a s primeranou lokálnou cenou. Naše riešenia budú podporovať cezhraničné logistické a finančné procesy našich zákazníkov.
Nemožno tiež nevidieť čoraz vyspelejší pohľad podnikov na Slovensku na problematiku outsourcingu. Sme pripravení na všetky formy sourcingu IT služieb. Naša krajina sa postupne vyvíja od výrobnej bázy k vyspelému trhu. Na tento vývoj budeme reagovať čoraz špecializovanejšími riešeniami v oblasti CRM a riadenia kontaktov.
Užívatelia už dali viacerými veľkým celosvetovým dodávateľom riešení a produktov najavo, že sa teraz zamerajú na lepšie zhodnocovanie investícií, ich vyššiu návratnosť a preukázateľné efekty. A že podľa takýchto prísnejších kritérií budú posudzovať každý väčší projekt. Ako SBS celosvetovo či celoeurópsky zachytila tento trend z pohľadu riešení a infraštruktúry, ktoré povzbudia užívateľov zmysluplne investovať do IT.
-- Siemens Business Services je pripravené samostatne alebo v spolupráci s nezávislými konzultačnými firmami zhodnotiť vopred prínos každej investície zákazníka do IT. Okrem toho sa pokladáme za veľmi skúseného poskytovateľa outsourcingových služieb, ktoré umožňujú priamu investíciu zákazníka nahradiť postupným odoberaním služby pri garantovanej úrovni jej kvality. Outsourcing umožňuje súčasne udržať krok s technologickým vývojom pri koncentrácii na vlastný core business.
Spomenuli ste outsourcing, ktorý je dnes modernou cestou k vyššej vnútropodnikovej efektívnosti, sústredenia sa na core biznis. Ako vnímate tento trend a pripravenosť slovenských zákazníkov využívať outsourcing.
-- Outsourcingové služby orientujeme na správu IT infraštruktúry, prevádzku štandardných aj neštandardných aplikácií a tiež na outsourcing IT -- intenzívnych business procesov. Máme s tým skúsenosti aj priamo na Slovensku. Očakávam, že zostrená konkurencia "zobudí" celý rad slovenských manažérov, ktorí doposiaľ venovali príliš veľa času operatíve IT, a to spravidla bez adekvátnych výsledkov. Tí, ktorí sa nedokážu sústrediť na hlavné procesy, neobstoja v konkurencii.
V oblasti podnikových informačných systémov ERP vidieť ich novú funkcionalitu v prepojení na e-biznis. V SR sa formuje čoraz väčšina skupina malých a stredných prevažne súkromných firiem, ktoré používajú štandardizované informačné systémy, avšak dopyt po e-biznis riešeniach je ešte slabý. Ako povzbudiť ERP trh na Slovensku, aby sa zvýšila jeho dynamika?
-- Myslíme si, že e-biznis sa presadí nepriamo. Portálové riešenia prinesú možnosť integrovať roztrieštené podnikové aplikácie. Riešenia pre e-nákup a e-predaj zasa zjednodušia a zvýšia transparentnosť nákupných a predajných procesov, ktoré najmä v silne integrovaných odvetviach, medzi ktoré patrí napr. aj automobilový priemysel, zaberajú výrobcom zbytočne veľa kapacít. Schopnosť ponúknuť takéto riešenia v prepojení na bázové ERP systémy bude vážnym selekčným kritériom. Väčší medzinárodní subdodávatelia automobiliek to už dávno pochopili, alebo práve v súčasnosti vyvodzujú príslušné konzekvencie.
Je zrejme, že sa bude zosilňovať fokus dodávateľov na zákazníka. Existujú systémy SCM, CRM, Business Intelligence, ktoré pomáhajú v sofistikovanej orientácii na zákazníka, dodávateľa. Aj v SR máme zopár takýchto úspešných aplikácií (v telekome, bankách), no takéto systémy riadenia vzťahov so zákazníkmi či dodávateľmi náš trh zatiaľ výraznejšie nezasiahli. Čo bráni ich masovejšiemu nasadeniu -- je to nepripravenosť užívateľov, nedocenenie nových možností týchto systémov, cena, absencia stratégie v orientácii na zákazníka, alebo niečo iné....
-- Je to najskôr absencia orientácie na zákazníka a schopnosť podriadiť významnú časť podnikových procesov tejto stratégii. Napriek tomu svitá na lepšie časy. Naša skúsenosť je, že cesta k CRM vedie často cez budovanie kontaktných centier (call centier). Potom nasleduje konsolidácia zákazníckych databáz, integrácia s back-office aplikáciami, a to všetko je doplnené v niektorých prípadoch nasadením špecializovaného CRM softvéru. CRM však obsahuje všetky uvedené kroky -- a nielen zakúpenie nejakých licencií. CRM je o veľkej sebadisciplíne, ktorú dokážu prejaviť len tie najlepšie firmy. No, ako je známe, prežijú len tí najlepší...
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 19:07