V odvetví informačných a komunikačných technológií je globálnym trendom orientácia na služby zákazníkom, čo je z hľadiska každého dodávateľa vyššia pridaná hodnota. Adekvátne tomu veľké nadnárodné IT spoločnosti, z ktorých mnohí majú pobočky aj na Slovensku, začali hľadať nové ľudské zdroje na pokrytie nových potrieb. Nové diagnostické, technologické a komunikačné prostriedky umožňujú technickú podporu zákazníka, ba aj vývoj na diaľku, z ktoréhokoľvek kúta sveta. Lacnejšie a efektívnejšie -- to bol hlavný motív. Preto začali vznikať vo vzdialenejších regiónoch sveta tzv. off-shore centrá vývoja a technickej podpory -- predovšetkým v Indii, Číne a juhovýchodnej Ázii. Tu, na tomto trhu, našli globálne IT firmy kvalifikovanú a zároveň lacnejšiu pracovnú silu. Nový potenciál vzdelanej a lacnejšej pracovnej sily ako v západnej Európe či Amerike objavili globálne IT spoločnosti aj bližšie, v krajinách strednej a východnej Európy, a tak sa začal udomácňovať nový pojem: near-shore centrá.
Tri typy centier
Na Slovensku sa začali etablovať tri typy centier. Call centrá poskytujú vzdialenú informačnú a marketingovú podporu zákazníkom materskej firmy v rozličných teritóriách, najmä cez telefón. Zamestnávajú predovšetkým mladých ľudí, ktorí bezpodmienečne nemusia mať vysokoškolské vzdelanie, avšak požadovaná je znalosť cudzieho jazyka. Typickým predstaviteľom je call centrum výrobcu počítačov, spoločnosti Dell. Druhým typom sú medzinárodné operačné centrá, ktoré zamestnávajú predovšetkým vysokokvalifikovaných IT špecialistov, ako sú softvéroví inžinieri, projektoví manažéri, konzultanti a iní. Títo odborníci riešia technické problémy zákazníkov na diaľku cez počítač, napríklad formou vzdialenej administrácie. Takto sú orientované centrá HP, IBM, T-Systems a ďalších. Tretím typom sú softvérové domy, ktoré sa sústreďujú na čistý vývoj softvéru. Násilnejšie je na trhu etablovaný Siemens Program and System Engineering.
Trh sa transformuje na odvetvie
Týmto novým smerovaním sa začal do určitej miery meniť aj charakter odvetvia informačných a komunikačných technológií (ICT). Keďže väčšina aktivít, a teda aj obratu týchto centier smerujú mimo trhu Slovenska, trh ICT sa transformuje na odvetvie ICT, ktoré sa po odvetví automobilového priemyslu stáva druhým najrýchlejšie rastúcim odvetvím v našej krajine. Zákonite vzniká otázka, máme, či presnejšie budeme mať dostatok kvalifikovanej pracovnej sily? Podľa kvalifikovaných odhadov vysoké školy na Slovensku by mali pripravovať ročne aspoň šesťsto až sedemsto špecialistov na informačné a komunikačné technológie. Aká je dnešná realita v zamestnávaní IT špecialistov a aké sú najbližšie potreby takejto kvalifikovanej pracovnej sily? S troma otázkami sme sa obrátili na predstaviteľov najvýznamnejších centier zamestnanosti IT odborníkov:
1. Koľko a akých špecialistov zamestnávate na Slovensku?
2. Ako predikujete potrebu IT špecialistov na najbližšie roky a s akým odborným profilom?
3. Ktoré vlastnosti novo prijímaných zamestnancov najviac oceňujete a čo slovenským IT špecialistom -- vzhľadom na vaše potreby -- najviac v ich odbornom profile chýba, na čo by sa mali vysoké školy predovšetkým zamerať?
Soňa Budjačová, personálna riaditeľka IBM Slovensko:
1. V medzinárodných centrách sa špecializujeme na účtovníčke a administrátorské činnosti. IT špecialistov zamestnávame predovšetkým v oblasti poskytovania IT služieb a konzultingu, kde máme momentálne viac než 100 skúsených odborníkov. Títo zamestnanci sú zameraní na produkty a služby z portfólia IBM, sú medzi nimi analytici, projektoví manažéri, IT architekti, konzultanti a pod.
2. Keďže naším cieľom je rast v oblasti služieb a konzultingu, hľadáme IT špecialistov so znalosťou aplikácií a trhových segmentov. Sme pripravení taktiež investovať do ďalšieho vzdelávania a rozvoja konzultantov a IT špecialistov, aby sme držali krok s rozvojom trhu a boli prípadne vždy o kúsok vpredu. Mame záujem nielen o hotových ľudí, ale aj o absolventov pre programy orientované na mladé technické talenty.
3. U odborníkov z praxe oceňujeme najmä ich praktické skúsenosti a znalosti, ktoré nadobudli mnoho ráz aj samoštúdiom a učia sa rýchlo. Majú záujem o ďalší rozvoj v oblasti technológií, chcú sa špecializovať. Čo nám najviac chýba, tak to sú potenciálni zamestnanci, ktorí vedia zladiť zanietenie pre technické a technologické novinky so zákaznícky orientovaným prístupom, komunikačnými a prezentačnými schopnosťami. Väčšina našich ľudí je často v kontakte so zákazníkom, hoci nie sú obchodníci. Zákazník očakáva profesionálov, ktorí svoje schopnosti a riešenia vedia dobre prezentovať a taktiež "predať". Pri dnešnom rýchlom vývoji sú kladené vysoké nároky aj na flexibilitu a širší zaber. Výhodou je, keď sa do študijných plánov vysokých škôl zaraďuje výučba aplikácií, ktoré sa používajú v praxi. Taktiež spolupráca firiem a vysokých škôl pomáha mladým ľuďom získať pracovné skúsenosti vo svojom odbore ešte počas štúdia. Školy by mali viesť študentov aj k tomu, že svoju prácu treba vedieť predať zákazníkovi prostredníctvom vhodnej komunikácie a prezentácie.
Eva Rošková, personálna riaditeľka Siemens Program and System Engineering
1. Siemens Program and System Engineering (Siemens PSE) momentálne na štyroch slovenských pracoviskách v Bratislave, Žiline, Košiciach a Piešťanoch zamestnáva takmer 1 200 IT špecialistov v oblasti vývoja softvéru pre medicínsku techniku, automatizačné systémy, telekomunikačné technológie a energetiku.
2. Do konca roku 2010 plánujeme na Slovensku zamestnávať okolo 1 500 IT špecialistov v oblasti čistého vývoja. V priebehu najbližších troch rokov to predstavuje nárast až o 300 nových pracovníkov, a to hlavne na regionálnych pracoviskách. Okrem vývojárov Siemens PSE hľadá ľudí so skúsenosťami v oblasti projektového manažmentu, integrácie softvérových produktov a riešení a profesionálnych služieb.
3. Oceňujeme, keď u uchádzača o zamestnanie vidíme pozitívny prístup k práci a snahu učiť sa a zlepšovať sa. Takisto si ceníme schopnosť pomerne rýchleho zapracovania sa do prostredia a pracovného tímu. Najväčším nedostatkom v prípade väčšiny uchádzačov je slabá znalosť cudzieho jazyka a schopnosť v ňom komunikovať. Ako spoločnosť, ktorá je súčasťou globálneho koncernu a jej zamestnanci pracujú v medzinárodných tímoch, schopnosť aktívnej komunikácie v anglickom alebo nemeckom jazyku je jedna z primárnych podmienok na prácu v Siemens PSE. Z odborných nedostatkov je to niekedy slabší prehľad o procesoch v softvérovom vývoji alebo chýbajúce hlbšie znalosti a návyky profesionálneho softvérového inžiniera (schopnosť štruktúrovať, dokumentovať a vytvárať čitateľný kód). Nedostatkom uchádzačov bývajú aj slabšie prezentačné schopnosti pri komunikácii seba samého a svojich riešení alebo nízka úroveň asertivity. Pri obsadzovaní vyšších manažérskych pozícii vnímame hlavne absenciu zručností a skúseností z oblasti projektového manažmentu a vedenia ľudí v tímoch.
Jozef Ondáš, generálny riaditeľ T-Systems Slovakia
1. T-Systems Slovakia zamestnáva momentálne v Košiciach okolo 240 IT špecialistov hlavne v oblasti administrácie SAP bazy, systémov Windows, Linux, IBM AIX, SUN Solaris, HP Unix, rôznych middleware, ako napr. Tivoli, Service Center, Patrol a ďalších, tiež v oblasti správy špeciálnych zákazníckych aplikácií a databáz DB/2, Oracle či SQL. Tieto služby poskytujeme pre veľkých medzinárodných zákazníkov formou vzdialenej administrácie, čo poskytuje našim špecialistom možnosť pracovať na naozaj zaujímavých úlohách. Počas uplynulého leta sme tiež rozbehli sériu projektov zastrešených pod T-Systems IT Academy. Dávame príležitosť ľuďom, ktorí neštudovali priamo informatiku, ale majú k tejto oblasti vzťah a záujem pracovať v IT. Nádejných nových IT profesionálov zamestnáme ako "trainees" a počas niekoľkých mesiacov im poskytneme nevyhnutné školenia. Následné im otvoríme dvere do ich ďalšieho profesionálneho pôsobenia a rozvoja na niektorom z našich oddelení.
2. Pre svoju potrebu T-Systems predikuje na rok 2007 potrebu ďalších 310 špecialistov s profilmi podobnými z predchádzajúceho bodu.
3. Oceňujeme schopnosť učenia sa, motiváciu, inteligenciu, rýchlosť, flexibilitu, entuziazmus. IT je veľmi dynamický sektor, a takéto kvality sú pre úspešných IT špecialistov cenné, priam nevyhnutné. Najviac chyba znalosť komplexného reálneho prostredia info-komunikačných technológií u vyspelých zákazníkov alebo dodávateľov ICT, a to hlavne v oblastiach operačných systémov, sieti, middleware produktov, databáz, ITIL procesov. V niektorých situáciách sa prejavuje aj nedostatočný rozvoj tzv. soft skills. Nestačí byť dobrým odborníkom, treba vedieť aj komunikovať, spolupracovať.
No a samostatnou kapitolou je jazyková príprava -- obzvlášť tá by nemala mať hranice. Je to vec nielen vzdelávacieho systému, ale aj dostatočnej a skorej motivácie študentov rozvíjať si jazykové schopnosti pre budúcu kariéru.
Zuzana Kurucová, HR Manager Accenture
1. V súčasnosti zamestnávame vyše 500 špecialistov v oblasti IT -- pričom sme schopní pokryť všetky aktuálne žiadané aplikácie/programovacie jazyky.
2. IT špecialisti sú stále mimoriadne žiadaní a očakávame, že aj naďalej budú, pričom Slovensko má veľmi dobré meno z hľadiska odbornosti našich škôl. Celosvetovo je veľmi žiadaná špecializácia na systém SAP, ale aj oblasti CRM a billing, EAI a Netcentric.
3. Naši noví zamestnanci majú, čo sa tyká takzvaných soft skills, mimoriadnu vôľu učiť sa nové veci, ďalej sa rozvíjať, sú tímovo orientovaní. Z odborného hľadiska majú veľmi dobré technické vzdelanie, pričom sme schopní ich na ďalšie aplikácie alebo jazyky vyškoliť. IT špecialisti na Slovensku sa však poväčšine orientujú len okrajovo a obvykle len na jeden cudzí jazyk, ktorým býva angličtina, pričom jeden zo žiadaných jazykov zo strany klientov je v súčasnosti napríklad nemčina. Vzhľadom na to, že Slovensko je žiadaným trhom pre zahraničné firmy, pozitívny trend pre IT špecialistov by bolo orientovať sa okrem technického vzdelania aj na vzdelávanie v cudzích jazykoch.
Karol Wicklein, manažér ľudských zdrojov, Hewlett-Packard Slovakia
1. V súčasnosti pre operačné centrá spoločnosti HP pracuje vyše 1 000 pracovníkov zameraných prevažne na oblasti ako SAP, UNIX, Windows, Security, Middleware atď.
2. Potreba bude rásť, a tým sa budú zvyšovať aj nároky tohto sektora na naše vysoké školstvo. Najmä spoločnosti, ktoré na Slovensku prevádzkujú svoje centrá, budú neustále hľadať absolventov s vyhovujúcim profilom. Ich prípadný nedostatok môže negatívne ovplyvniť rozvoj tejto perspektívnej hospodárskej oblasti.
3. Našou hlavnou cieľovou skupinou sú najmä vysokokvalifikovaní odborníci s praxou z rôznych segmentov IT, ale uplatnenie nájdu aj absolventi VŠ technického zamerania. Vysokoškolské vzdelanie však nie je podmienkou, uplatniť sa môžu aj talentovaní jedinci so stredoškolským vzdelaním, ktorí svoju odbornosť získali praxou. Samozrejmosťou je plynulé ovládanie anglického jazyka, prípadne ďalšieho európskeho jazyka. Záujemca, ktorý spĺňa uvedené podmienky, má veľkú šancu sa zamestnať v HP. Tento segment bude do budúcnosti vyžadovať pružnejšie reagovanie vysokého školstva na aktuálne trendy a požiadavky trhu. Tu sa otvára aj priestor pre súkromný sektor, aby pomohol vytvoriť spoločnú platformu, na ktorej by tieto požiadavky mohli byť aktívnejšie riešené v rámci spoločných iniciatív. Najmä na prvom stupni vysokoškolského štúdia by bolo vhodné zaradiť viac predmetov zameraných na získanie praktických zručností a znalostí vrátane rozvoja tzv. soft skills.
Čo na nových zamestnancoch zamestnávatelia najviac oceňujú:
* chuť a ochotu učiť sa nové veci
* ochotu špecializovať sa
Predpoklady presadenia sa v zamestnaní v medzinárodných IT centrách:
* zladiť zanietenie pre technické a technologické novinky so zákaznícky orientovaným prístupom, komunikačnými a prezentačnými schopnosťami, tzv. soft-skills
* práca v tíme
* aktívne ovládať viac ako jeden cudzí jazyk
Ktoré špecializácie sú najžiadanejšie:
* SAP konzultanti, analytici, projektoví manažéri, IT architekti
* IT špecialisti hlavne v oblasti administrácie SAP bazy, systémov Windows, Linux, IBM AIX, SUN Solaris, HP Unix, rôznych middleware, ako napr. Tivoli, Service Center, Patrol a ďalších, tiež v oblasti správy špeciálnych zákazníckych aplikácií a databáz DB/2, Oracle či SQL.