Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa pilotnú prevádzku nového predajného systému a mobilnej aplikácie Ideme vlakom. Oboje však zatiaľ testujú zamestnanci ZSSK. Cieľom je zjednodušiť cestujúcim nákup cestovných dokladov. V tejto fáze sa dolaďujú v ostrej prevádzke prípadné nedostatky.
„Zákazník bude mať k dispozícii plnú funkcionalitu nákupu pri prístupe z akéhokoľvek zariadenia v zrozumiteľnom a intuitívnom užívateľskom rozhraní,“ prezradil Patrik Horný, podpredseda predstavenstva ZSSK.
Aké novinky pribudli?
„Zásadnou zmenou prešlo celé užívateľské rozhranie. Po novom si napríklad cestujúci svoj zľavnený lístok zakúpi v menšom počte krokov a systém redukuje komplikácie pri výbere zliav jednoznačným zaradením do príslušnej vekovej kategórie a výberom preukazu na zľavu,“ doplnil P. Horný.
Plánované plné spustenie responzívneho internetového obchodu národného dorpavcu a mobilnej aplikácie pre verejnosť je začiatkom jesene tohto roka.
Cestujúci si môže zvoliť miesto na sedenie priamo v schéme vozňov pri vybraných rýchlikoch. Doteraz sa tak dalo spraviť len pri vlakoch InterCity.
„Na rozšírení grafického výberu miesta vo vlakoch ZSSK intenzívne pracujeme, pričom prvá etapa nového e-shopu a mobilnej aplikácie je len základom pre rozvoj ďalších funkcionalít samoobslužných predajných systémov do budúcnosti.
Vo finálnej fáze chceme zákazníkovi ponúknuť okrem možnosti nákupu aj komplexný informačný servis pri ceste vlakom vrátane doplnkových lifestyle služieb, na ktoré je dnešná generácia zvyknutá,“ spresnil Milan Hric, riaditeľ sekcie digitalizácie a rozvoja systémov.
Vývoj novej aplikácie prebiehal už od roku 2014. Neúspešne
Vývoj mobilnej aplikácie a nového responzívneho e-shopu neprebiehal samostatne, len v rámci systémov ZSSK. Bola to komplexná príprava všetkých systémov, ktoré sú do procesu predaja lístkov zapojené.
„Tvorba nového e-shopu si vyžiadala rozsiahle architektonické zmeny a nastavenie procesov s tým spojených. Vnímame to ako dôležitú investíciu, nakoľko API nám v budúcnosti umožní prepojiť náš predajný systém s ďalšími aplikáciami a zákazníkom tak ponúkneme moderný vernostný program, ktorý bude priamo integrovaný do nákupného procesu.
Zároveň treba povedať, že proces vývoja novej aplikácie neúspešne prebiehal už od roku 2014. My sme ho znova „reštartovali“, no aj napriek tomu nám to trvalo rok a pol. V tomto smere sme ale obmedzení nedokonalou konštrukciou systémov v ZSSK ešte z minulého storočia. V blízkej budúcnosti však plánujeme ďalšie významné zmeny,” doplnil Richard Kujan, riaditeľ sekcie informačných technológií.
Výhody inovovaného responzívneho predajného systému:
- plná funkcionalita e-shopu pri nákupe cez všetky zariadenia (doteraz mala zjednodušená mobilná verzia k dispozícii iba obmedzené portfólio produktov)
- intuitívna voľba typov cestujúcich na základe zadania veku a preukazu na zľavu (doteraz bola voľba cez konkrétne typy cestujúcich – skratky používané pokladníkmi)
- nákup rôznych typov produktov v jednom kroku (doteraz nutnosť deliť nákup pri potrebe dvoch typov – napr. lístka pre dospelého a miestenky pre dieťa)
- grafická rezervácia miesta aj na vybrané rýchliky (doteraz iba pri vlakoch InterCity)
- zrozumiteľnejšie používateľské rozhranie a responzívny dizajn e-shopu
- natívna mobilná aplikácia pre operačný systém Android
Zdroj: Tlačová správa