Veľmi často sa môžeme stretnúť s názorom, že "deti sa s tabletom už narodili". Naráža sa na skutočnosť, že deti vedia častokrát intuitívne pracovať s technikou. Zabúda sa však pritom na jednu podstatnú vec.
Deti sa s mobilom či tabletom zvyčajne len hrajú a trávia čas na sociálnych sieťach. Keď príde čas na to, aby riešili školský projekt, vypracovali tabuľku, prezentáciu - môže nastať problém.
Nadácia Pontis navyše upozorňuje, že markantné rozdiely sú aj medzi deťmi z chudobnejších a "bežných" domácností, či dokonca z rómskych domácností. Len 45 % detí z chudobných domácností si vie hľadať informácie pre školský projekt. Len dvadsať percent rómskych detí zvládne dobre menej sofistikované úlohy.
Z prieskumu, ktorý realizovala agentúra Focus, tiež vyplýva, že skoro polovica detí z chudobných domácností nezvláda informačné technológie preto, že k nám nemá prístup. Celkovo sa dá povedať, že čím horší prospech má dieťa, tým má i slabšie digitálne zručnosti.
Veľmi dôležitým momentom je, že deti zo sociálne znevýhodneného prostredia sa nemôžu v tejto oblasti zlepšovať, kým nemajú prístup k IT technológiám. Podľa prieskumu deti zo sociálne slabých domácností zápasia s nedostatkom u takmer všetkých technológií.
Pre približne 95 % detí je prístup k smartfónu pomerne bežnou vecou, no len 55 % rómskych detí má k nemu prístup. Na to nadväzuje, že nemajú už tým dupľom k dispozícii tlačiareň, skener a podobné vybavenie.
"Deti sa stávajú rukojemníkmi vzdelávacieho systému. Aj napriek tomu, že v škole majú informatiku. Učivo je pre nich zložité, zaostávajú a navyše im nemá kto pomôcť, keďže ani rodičia to často sami nezvládajú," vysvetľuje Marián Velšic z Inštitútu pre verejné otázky.
Riešenie? Budúcnosť INAK
Na túto zdanlivo neriešiteľnú situáciu reaguje program Nadácie Pontis s názvom Budúcnosť INAK. Ide o mimoškolský vzdelávací program.
Podstatou je preniknúť do komunít a regiónov a riešiť spomínané problémy. Jeho ambíciou je zvýšiť šancu na lepšiu budúcnosť detí vo veku 11 - 15 rokov. Deti dostanú príjemné zázemie, bezproblémový prístup k IT a mali by sa tak posilniť ich digitálne zručnosti.
"V rámci 3-ročného programu budú deti pracovať pod dohľadom mentorov na vlastnom nápade, ktorý rieši sociálny problém v ich okolí," vysvetľuje Martina Kolesárová, programová riaditeľka Nadácie Pontis.
Sľubuje, že deti zažijú zábavu, spoznajú ďalších ľudí, dostanú sa k špičkovým technológiám a naučia sa veľa nových vecí zábavným spôsobom.
Treba si uvedomiť, že tieto veci nemôžeme brať na ľahkú váhu. Počet pracovných miest, ktoré vyžadujú digitálne zručnosti neustále narastá. Po roku 2020 to bude podľa prieskumov až 90 % zamestnaní. Pre deti je teda fatálne, keď nemajú prístup k technológiám a správne digitálne vzdelanie.
Už vieme dosť...
Dôvody nízkej digitálnej gramotnosti očami detí: Značné množstvo detí z bežných domácností si myslí, že nemusí ďalej rozvíjať svoje digitálne zručnosti, pretože “už im stačí to, čo vedia a ovládajú”.
Deti z chudobných domácností však vidia svoje zaostávanie najmä v tom, že nemajú možnosti používať danú technológiu či sa s ňou nejakým spôsobom zoznámiť. Deti z rómskych domácností zase prevažne tvrdia, že učivo je zložité a nemajú príliš chuť sa ho učiť.
Treba si ešte počkať
Odbornými garantami a partnermi projektu sú zvučné organizácie v podobe Mini Tech MBA, Maxman Consultants či Nadačný Fond Telekomu. Pilotné centrum otvoria v Trnave na Základnej škole Maxima Gorkého v školskom roku 2019/2020. Následne sú v pláne centrá vo Zvolene a zrejme v Žiline, no kompetentní to vidia až v horizonte troch rokov.