Prieskum realizovali študenti 1. ročníka magisterského štúdia v študijnom programe Marketingová komunikácia v rámci predmetu Globálny marketing. „Sme generácia, ktorá o sebe tvrdí, že bez mobilného telefónu nevieme existovať a pokiaľ tento komunikačný nástroj nie je v našej blízkosti, strácame nielen pojem o čase, ale aj o sebe samom. Vďaka vypracovaniu semestrálneho projektu na túto problematiku sme si mnohí uvedomili, do akej miery je zdravé využívanie mobilného zariadenia, rovnako aj to, aká tenká hranica vedie k digitálnej závislosti, ktorá z nás robí častokrát jej sluhov,“ zhodnotili študenti.
Prostredníctvom prieskumu chceli súčasne upozorniť na čoraz viac narastajúci problém, ktorí si mnohí neuvedomujú a nepripisujú mu veľkú dôležitosť.
Prieskum realizovali počas zimného semestra a zapojilo sa do neho 267 respondentov. Údaje získavali prostredníctvom anonymného dotazníka a aplikácie Screen time.
Telefónu venujeme až štyri hodiny denne
„V prieskume sme využili snímky obrazovky respondentov s celkovým stráveným časom na mobilnom telefóne za týždeň. Zároveň sme zbierali aj snímky obrazovky konkrétnych aplikácií v mobilnom zariadení užívateľov a presný čas, ktorý im respondenti počas celého týždňa venovali,“ spresňuje Margaréta Styková, študentka FMK UCM v Trnave.
Z výsledkov vyplynulo, že užívatelia strávili používaním mobilných zariadení v priemere štyri hodiny a šesť minút denne. Za týždeň predstavoval tento čas 28 hodín a 46 minút. Najviac času pritom respondenti trávili na mobilných zariadeniach v stredu. Na druhom mieste to bola nedeľa a na treťom pondelok. Naopak, najmenej času trávili respondenti na mobilných zariadeniach v utorok a sobotu.
Najpoužívanejšími aplikáciami, ktoré respondenti využívali na svojich mobilných zariadeniach, boli Instagram (v priemere 26 minút denne), nasledoval Messenger (21 minút denne) a YouTube (20 minút denne). Celkovo strávili respondenti na sociálnych sieťach denne dve hodiny a tri minúty. 42 minút venovali sledovaniu filmov, seriálov alebo počúvaním hudby.
Na mobile visia najmä mladí a nezamestnaní
Najviac času trávili na mobilných zariadeniach respondenti vo veku do 19 rokov. V priemere to bolo päť hodín a 15 minút denne. Rozdiel medzi touto vekovou skupinou a respondentmi vo vekovej kategórii nad 40 rokov bol viac ako dve hodiny. Zaujímavým zistením je, že priemerný študent strednej školy strávil používaním svojho smartfónu približne o desať minút viac ako študent vysokej školy.
Približne rovnaký čas ako študenti, trávili na mobilných zariadeniach nezamestnaní, priemere štyri hodiny denne. Táto skupina respondentov však najviac času trávila na sociálnych sieťach. Najmenej času trávili na mobiloch zamestnaní respondenti (v priemere 3 hodiny a 44 minút).
Naopak najmenej času trávili aj na sociálnych sieťach, prípade hrania hier to však bolo opačne. Na mobiloch sa zabávali viac ako študenti stredných škôl. Hraním hier najviac času trávili vysokoškoláci.
Muži vedú
Viac času na mobilných zariadeniach prekvapivo trávili muži. Oproti ženám to bolo za týždeň v priemere o 13 minút viac. Ženy trávili najviac času na sociálnych sieťach Instagram, Messenger a YouTube. U mužov viedol Instagram, potom YouTube a nakoniec Messenger). Zaujímavým zistením je, že muži viac preferovali herné aplikácie na rozdiel od žien, ktoré viac využívali aplikácie zamerané na kreativitu a produktivitu.
Najpoužívanejšou aplikáciou medzi študentami stredných škôl a zamestnanými bol YouTube. Za ním nasledoval Instagram a Messenger. Vysokoškoláci najviac používali Instagram, viedol u nich však aj Facebook a Messenger.
Zdroj: Tlačová správa