Americká technologická spoločnosť Apple dnes vydala novú verziu operačného systému pre svoje telefóny iPhone. Tá poskytuje užívateľom väčšiu kontrolu nad tým, ako aplikácie sledujú ich aktivity na marketingové účely.
Novinka od Apple
Prísnejšie pravidlá pre ochranu súkromia v novom systéme iOS 14.5 pred časom vyvolali kritiku zo strany podnikov pôsobiacich v mediálnom a reklamnom priemysle.
Nový systém vyžaduje, aby aplikácie získali od užívateľov súhlas na sledovanie ich digitálnych aktivít. V súvislosti s tým, vyjadrila veľké znepokojenie aj internetová spoločnosť Facebook.
Nové pravidlá by podľa portálu CNBC mohli obmedziť jej schopnosť zameriavať reklamu na vhodného užívateľa, čo by mohlo znížiť jej príjmy.
Kritika z viacerých strán
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg firmu Apple obvinil, že novými pravidlami sleduje vlastné obchodné záujmy. V Apple sa podľa neho snažia potlačiť bezplatné aplikácie financované prostredníctvom reklamy, aby si tak zaistili väčšie zisky z predaja platených aplikácií prostredníctvom svojho obchodu App Store.
Krátko pred vydaním systému iOS 14.5 podala v Nemecku skupina zväzov zastupujúcich podniky z mediálneho a reklamného priemyslu sťažnosť na nové pravidlá pre ochranu súkromia spolkovému kartelovému úradu.
Táto skupina tvrdí, že pravidlá narušujú hospodársku súťaž. Spoločnosť Apple v reakcii na sťažnosť uviedla, že dáta patria užívateľom, ktorí by mali mať možnosť sami rozhodnúť, kto a ako s nimi bude zaobchádzať.