StoryEditor

Zaostrené na boom herných konzol

27.08.2007, 22:56
Najlepšie sa predávajúcou next-gen konzolou v USA v uplynulom mesiaci bola Nintendo Wii. Jej predaj sa podľa prieskumov spoločnosti NPD Group vyšplhal na šesťmesačné maximum -- 425 tisíc kusov. Dariť sa začalo i PS3, najviac zastúpenou next-gen konzolou medzi užívateľmi je však i naďalej Xbox 360.
Nintendo, Microsoft, Sony

Xbox 360 je však už na trhu takmer 20 mesiacov. Od tej doby sa ho podľa odhadov predalo celosvetovo cca 11,1 miliónov kusov. V uplynulých mesiacoch ale jej predaj kvôli zisteným problémom s prehrievaním a z toho plynúcimi poruchami a následnými masovými reklamáciami mierne poklesol. V júli sa v USA predalo 170 000 kusov Xboxov 360. Pre Micorosft tak bol tento mesiac z hľadiska predajných čísel druhý najhorší v tomto roku.

To herné konzoly z Japonska – Nintendo Wii a Sony Playstation 3 okupujú trhy len od konca minulého roka. Wii sa stretla s veľkým ohlasom najmä v Japonsku, rovnako však i v USA, kde v tomto roku s prehľadom velí predajným rebríčkom herných konzol. Júl bol pre Nintendo v USA jedným z najsilnejších mesiacov, predaj v krajine sa priblížil januárovému maximu, kedy si nových majiteľov našlo 436 tisíc kusov herných konzol. Celosvetový predaj Nintendo Wii sa odhaduje na 10,2 milióna kusov – v najbližších mesiacoch tak môžeme očakávať zmenu na prvej priečke rebríčka.

Pozíciu lídra nemôže ani zďaleka ohroziť tretia next-gen konzola Sony Playstation 3, ktorej predaj bol v uplynulých mesiacoch skôr sklamaním. Môže zato vysoká cena, ktorá sa v USA pohybovala na úrovni 600 USD. Minulý mesiac Sony konzolu zlacnila o 100 USD, čo sa priaznivo prejavilo v náraste predaja. Oproti júnu stúpol predaj v USA o 62%, z 98 500 na 159 000 predaných kusov PS3. Od času uvedenia na trh sa celosvetovo predalo cca 4,3 milióna kusov PS3.

Microsoft ma technologický náskok

Aké sú dôvody momentálneho rozloženia síl na trhu? Najširšie portfólio hier majú na výber majitelia Xboxov 360. Logicky, na trhu je najdlhšie, a tak má širokú základňu podporovateľov z radov herných vývojárov. Microsoft chrlí jednu hru pre Xbox 360 za druhou, snaží sa pokryť celú paletu herných žánrov a každý z nich obohatiť aspoň jedným špičkovým herným titulom (priemerný počet hier zakúpených k jednému Xbox 360 je podľa Microsoftu 5,5). Najmä grafickým, hardvérové možnosti ju k tomu predurčujú. Svoju cenu si udržal aj s príchodom elitnej, najlepšej a najdrahšej verzie Elite, ktorej cena je nastavená pod úroveň Playstation 3. Nedávno, pri príležitosti uvedenia verzie Elite v Európe, znižoval Microsoft na starom kontinente ceny verzii Core a Premium o 20, respektíve 50 EUR. Potenciál pre ďalšie znižovanie existuje i do budúcna, už čoskoro prejde Microsoft na 65 nm výrobu grafického čipu a procesora Xbox 360, čo priaznivo ovplyvní výšku produkčných nákladov. Výroba sa stane lacnejšou.

PS3 málo exkluzívna

PS3 na výrobe hernej konzoly PS3 dosiaľ viac stráca než získava. Problémy sprevádzali konzolu ešte pred jej oficiálnym uvedením do predaja. Sony a výrobcovia (montéri) hernej konzoly pre spoločnosť zápasili okrem iného s nedostatkom modrých laserov pre Blu-ray mechaniku, ktorá je štandardnou súčasťou každej PS3. Prítomnosť Blu-ray a vysoké produkčné náklady vystrelili jej cenu k šesťstodolárovej méte, za ktorú sa predáva v Európe dodnes. Na Slovensku sa jej cena pohybuje na úrovni 22 000 korún. Cena je teda prvým z dôvodov horšej predajnosti. Ďalším dôvodom by mohla byť prítomnosť o šesť rokov staršieho bračeka na pultoch obchodov. PS2 dodnes nestratilo vitalitu a sympatie verejnosti. V decembri 2006, v čase, keď bola na trhu PS3, Xbox 360 i Nintendo Wii, jej predaj v USA dosiahol 1,4 milióna kusov. Iste, vysoké číslo súvisí s vianočným obdobím, nič to však nemení na skutočnosti, že ani jedna z next-gen konzol sa nepredávala lepšie (druhou najpredávanejšou bola v uvedenom období Xbox 360 – 1 132 tisíc kusov). V uplynulom mesiaci bola v USA stále druhou najpredávanejšou (klasickou) hernou konzolou (222 tisíc predaných kusov; k marcu 2007 bolo do obchodov celosvetovo vyexpedovaných takmer 118 miliónov kusov PS2).

V najbližšej dobe sa pre PS3 na trhu objavia tituly ako Killzone 2, Ratchet & Clank Future, Warhawk, Lair – všetko hry akčné, a v tom môže tkvieť ďalší zo zakopaných psov problematického predaja PS3. Prílišné zameranie sa na hráčov uprednostňujúcich akčné žánre. Ale aj údajná nevtieravá politika spoločnosti, podľa ktorej Sony nemá na rozdiel od svojej konkurencie záujem na exkluzivite. Preto podľa slov prezidenta Sony, Jacka Trettona nefinancuje vývoj ani nikoho neupláca, len preto, aby daný titul vyšiel len na PS3 a nikde inde. Z toho vyplýva nižší počet hier pre platformu a neskorší release očakávaných titulov, ktoré najskôr vyjdú na konkurenčných platformách. V uplynulých deviatich mesiacoch len tri tituly v niektorom z mesiacov figurovali v každomesačných rebríčkoch TOP10 najpredávanejších titulov pre konzoly. Pre porovnanie: na Xbox 360 z celkového počtu 90 titulov pripadalo 27, na PS2 25 a na Wii 18 hier.

Na Slovensku, v predajniach Brloh, je to s predajnosťou PS3 a Xbox 360 zhruba rovnako. Informoval nás Miroslav Lakatoš z oddelenia predaja hier v spomínanej obchodnej sieti. Najlepšie sa však podľa jeho slov predáva i naďalej Sony Playstation 2.

Konzervatívne Nintendo

Nintendo Wii je na základe uvedených predajných čísel v súčasnosti jednou z najúspešnejších konzol na trhu. Úspech žne nielen v rodnom Japonsku, ale i na americkom trhu, ktorý kedysi nebol doménou Nintenda. Herná konzola Wii sa svojim výkonom, grafickými možnosťami (údajne horšími ako má prvý Xbox) nemôže porovnávať so špičkou v tomto smere, ktorú predstavujú konzoly od Sony a Microsoftu. Úspech Wii totiž tkvie nie v hardvérových možnostiach, ale v nízkej cene a zameraní sa na začiatočníkov v oblasti herných konzol. Nintento Wii sa stáva pre mnohých „prvokonzolou“, zariadením, na ktorom sa zoznamujú s týmto novým svetom. Je taktiež viac rodinnou, povedali by sme, konzervatívnejšou konzolou. Medzi titulmi pre Wii dominujú najmä rýdzo japonské tituly, akými je napríklad nesmrteľný inštalatér Mário, ktorý sa objavuje stále v nových a nových verziách, stal sa maskotom Nintenda a neskutočne dobre sa predáva. Zatiaľ čo pre Xbox 360 a PS3 je charakteristická akcia a lineárnosť, pre Nintendo Wii sú charakteristické epickejšie herné žánre.

Nákupná horúčka sa blíži

Blíži sa najdôležitejšie obdobie roka všetkých predajcov, elektronický trh nevnímajúc – predvianočné obdobie, kedy sa predaj herných konzol, na základe čísel z minulého roka, dokáže vystúpiť až štvornásobne. Všetky spoločnosti si to samozrejme uvedomujú a už teraz uvádzajú a ohlasujú novinky, ktoré by tomu mali napomôcť.

Sony pripravuje na jeseň uvedenie 80 GB verzie PS3, ktorá, zdá sa, do Európy nezamieri. Na začiatok budúceho roka bol pre konzolu ohlásený i TV Tuner, ktorý rozšíri možnosti konzoly o sledovanie televízie a dokonca i nahrávanie jednotlivých programov.

Microsoft už v tomto roku cenu Xbox 360 znižoval, v Európe nedávno, 24. augusta 2007. Poznáme už aj nové, Microsoftom odporúčané maloobchodné ceny pre Slovensko. Cena štandardnej verzie Premium s 20 GB pevným diskom bola stanovená na 12 990 Sk (pokles o 2000 korún), základná Core (bez pevného disku) na 8990 Sk (pokles o 3000 korún). Na Slovensko prišla i nová verzia Elite so 120 GB pevným diskom, HDMI portom a bezšnúrovým ovládačom, s cenou 16 990 Sk. V niektorých obchodoch na Slovensku sa však konzola predáva za ceny nižšie ako tie odporúčané. Tie podľa Miroslava Lakatoša z Brlohu skoro nikto nedodržiava. Platí to aj pre uvedený obchodný reťazec, kde si je možné kúpiť základnú verziu za 7990 Sk, štandardnú verziu za 11 990 Sk, verziu Elite za 16 990 Sk. Spoločnosť uviedla nové ceny ešte začiatkom augusta čo súvisí so skutočnosťou, že Microsoft dopredáva súčasné verzie konzol. Na jeseň tohto roka by mal Microsoft inovovať svoj produktový rad Xboxov 360, ktoré bude predávať pod málinko odlišným označením – verziu Elite s dodatkom „Go Big“, z názvu štandardnej verzie vypadne slovíčko Premium, predávať sa bude pod názvom „Go Pro“. Xbox 360 sa premenuje na Xbox 360 Arcade, s dodatkom „Just Play!“. Všetky verzie konzoly by mali byť dodávané s bezšnúrovým ovládačom, verzia Arcade i s päticou hier grátis.

Pre Xbox 360 sa už čoskoro chystajú dve dlho očakávané akčné herné pecky – najskôr Bioshock a neskôr rýdzo xboxová fajnšmekrovina Halo 3, ktorá by sa mohla stať dôvodom kúpy nového Xboxu. Rodinnými titulmi Scene It či Viva Pinata sa zas pokúsi prilákať tých, ktorí zvažujú kúpu konzoly Wii.

Nintendo chystá do konca roka uvedenie dvoch prídavkov pre Wii, ktoré boli prezentované na hernej výstave E3 v Los Angeles. Wii Zapper, umelohmotnú pištoľ s troma tlačidlami, ktorou bude možné ovládať niektoré z plánovaných FPSiek pre túto konzolu. Predávať by sa mala s hrami, ale i samostatne za približne 20 USD. Zaujímavejšie vyzerá Wii Fitness vyvinutý pre hry, pri ktorých si bude môcť ich majiteľ zacvičiť či zatancovať. Win Fit je podložka v tvare osobnej váhy, na ktorej sú umiestnené senzory snímajúce vyvinutý tlak či intenzitu pohybov. Jedná sa viac-menej o okopírovaný EyeToy z PS2. Vyzerá to rozhodne zaujímavo, preto odporúčame nasledujúci trailer. Dodávať by sa mal s podporovanými hrami. Ich cena by sa tak mala zvýšiť o približne 20 USD.

A ako sa bude predaj konzol vyvíjať do konca tohto roka? Wii si s najväčšou pravdepodobnosťou udrží svoju pozíciu najpredávanejšej konzoly na trhu. Predurčuje ju k tomu priaznivá cena (na Slovensku okolo 9000 Sk) a celková orientácia. Xbox 360 síce v uplynulých mesiacoch kvôli odhaleným technickým problémom stratil na popularite, nové konzoly postavené na 65 nanometrovej technológií by však už podobné chyby súvisiace s prehrievaním obsahovať nemali. Prichádzajú hity v podobe Halo 3, Bioshock, Call of Duty 4 či Project Gotham Racing 4 v spojení s nižšou cenou konzoly budú dostatočným lákadlom pre jej kúpu. Sony Playstation 3 zostáva i naďalej drahou hračkou. Najmä v Európe. Prítomnosť Blu-ray mechaniky je síce lákadlom a možnosťou ako sa pomerne lacno dostať k prehrávaču Blu-ray diskov. Ako sme vás však minule informovali, „vojna“ o to, ktorý z nových optických formátov sa nakoniec presadí stále trvá a nevedno, kto z nej odíde ako víťaz. Ako sa bude predaj PS3 v budúcnosti vyvíjať závisí aj od tohto súboja. Chýbajúca exkluzivita herných titulov pre konzolu pri je vyššej cene k jej kúpe neláka.

Videoherný priemysel je najmä vyššie spomínaným hráčom na vzostupe, tržby v júli tohto roka vzrástli oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 37 percent a dosiahli sumu 925,5 milióna USD.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 16:59