Medzi najobľúbenejšie lanovky v Alpách patrí už pätnásť rokov stará unikátna kyvadlová lanovka Rotair s vrcholovou stanicou tesne pod vrcholkom 3 239 m vysokého Titlisu, nadväzujúca z údolnej stanice Stand na reťazec lanoviek smerujúcich z prekrásneho údolia od Trübsee a Engelbergu.
Je totiž prvou veľkou lanovkou vybavenou otáčajúcim sa dnom, ktoré sa počas 5 minút trvajúcej jazdy rýchlosti 10 m/s (36 km/h) až s 80 turistami dvakrát otočí okolo zvislej osi závesu. Tí pri pomalom otáčaní z panoramatických okien môžu bez strkania fotografovať, filmovať alebo sa len tak kochať nádherou štítov a ľadovcov zo všetkých uhlov. Podlahu otáča elektromotor napájaný akumulátormi, dobýjanými automaticky na konečných staniciach. Projektanti švajčiarskej Garaventy a spoločnosti CWA Olten však pamätali aj na cestujúcich trpiacimi závratmi, ktorým vyhradili uprostred kabíny miesta na sedenie na neotáčajúcej sa podeste.
Ďalšou zvláštnosťou je pod oknom nenápadne umiestnená nádrž na 5 m3 vody, ktorú kabíny Rotair prepravujú pre reštauráciu na hornej stanici. Vodná záťaž a aerodynamicky riešený guľovitý tvar kabíny majú priaznivý vplyv na stabilitu jazdy aj za silného vetra, takže nápis „Kvôli silnému vetru prevádzka zastavená!“ na rozdiel od iných vysokohorských lanoviek sa nad pokladňami objavuje len výnimočne.
Rovných 15 t váži obsadená kabína Rotair-Titlis s otáčavou podlahou a vodná nádrž pod ňou. Rýchlosť 36 km/h znižuje len pri prechádzaní jedinej podpery uprostred trate. FOTO: archív autora
Ako všetky väčšie kyvadlové lanovky prechádza Rotair svojimi behúňmi, opatrenými bezpečnostnou brzdou, po dvojici nosných lán ako po vzdušných koľajach s jedinou podperou na dráhe dlhej 1 493 m a zdolávajú pritom sklon až 72 %. Za hodinu prepraví na Kleintitlis až 910 osôb.
Pred desiatimi rokmi dostal Rotair o niečo menšiu "sestričku" na južnom cípe Afriky. Vzhľadom i prevedením zhodný výrobok Garaventy vyváža kabínami s otáčavou podlahou hore i dole až 65 turistov z Kapského mesta na vrchol legendárnej Stolovej hory (Table Mountain) v Juhoafrickej republike. Kratšia dráha (1 203 m) sa zaobišla bez medzipodpery a tak trvá jazda len 3,4 minúty. Pre Rotair sa africký prevádzkovateľ rozhodol predovšetkým preto, že okolo hory sa často preháňajú arktické vetry s rýchlosťou až 140 km/h. Vodná záťaž i aerodynamický tvar kabíny lepšie zaručujú možnosť dopraviť cestujúcich bezpečne dole - vrcholová stanica nie je inými prostriedkami dostupná.
Roku 2005 sa Švajčiari rozhodli pre otáčanie cestujúcich znovu, tentokrát ale vo farebných gondolách na obežnej lanovke Stuckli-Rondo z romantického alpského podhorie Sattel (800 m n. m.) na 1 200 m vysokú planinu Mostelberg pod zasneženými štítmi. Dvadsať farebných kabínok sa počas jazdy otočí dvakrát okolo zvislej osi.
Dvakrát počas jazdy na Mostelberg sa farebné gondoly Stuckli-Rondo otočia okolo osi, aby cestujúcim otvorili výhľad na údolie švajčiarskeho Sattelu. FOTO: archív autora
Prevádzkovateľ zvyšuje zisk taktiež usporadúvaním večerných „kulinárskych jázd“, kedy nasadí špeciálne gondoly s jedálenským stolom pre štyri, v kreslách sediace osoby, na ktoré čašníci v údolnej stanici neservírujú vybrané menu. Spomalená jazda niekoľkých gondol nahor a dole pri západe slnka umožňuje VIP hosťom vychutnať romantiku pohľadu na dedinky v údolí i zasnežené štíty Álp pri konzumácií gurmánskych špecialít a miestnych vín.
Reklama, že ide o prvú lanovku s rotujucími kabínami na svete, ktorou prevádzkovateľ láka záujemcov, však zastiera pravdu. Otáčajúcimi sa kabínami pre 15 cestujúcich sa totiž na obežnej lanovke nad halami svetovej výstavy EXPO 1970 v japonskej Osake vozilo denne niekoľko tisíc návštevníkov.
Článok bol pôvodne publikovaný na DigiWeb.cz.
