StoryEditor

Internet banking v mobile? Poznáme výhody aj riziká (foto)

22.02.2012, 23:00
Nemusíte chodiť do banky, aby ste uskutočnili finančné prevody. Mobilné aplikácie umožňujú pohyb na účte z ktoréhokoľvek miesta.

V 21. storočí nie je nič nezvyčajné, že svoj bankový účet môžete pohodlne ovládať odkiaľkoľvek, dokonca z mobilného telefónu. Potrebujete zaplatiť faktúru za telefón? Spokojne to môžete spraviť cestou v autobuse. Potrebujete si overiť, či vám prišla platba? Ľahko to spravíte z pohodlia pohovky. Mobilné aplikácie a stránky bánk sú bezpečné tak, ako by ste používali klasický internet banking. Povieme vám však, ako byť aj v tomto smere opatrní, čoho sa vyvarovať. Ukážeme, čo všetko „banka v mobile“ dokáže a aké sú jej možnosti.

Dva rozdielne prístupy
Slovenské banky pristupujú k svojim klientom dvomi odlišnými spôsobmi, ktoré reprezentujú dve možnosti, ako mať plnohodnotnú banku v mobile. Niektoré banky sa rozhodli pre tvorbu natívnych aplikácií pre mobilné telefóny – tieto je potrebné do telefónu nainštalovať a následne pomocou aplikácie pristupujete k internet bankingu. Tieto aplikácie sú väčšinou dostupné pre vybrané, masovo rozšírené platformy chytrých telefónov (iOS pre iPhone, Android, miestami BlackBerry). Takto vznikli na Slovensku prvé mobilné aplikácie bánk umožňujúce spravovať vaše bankové konto.

Druhým prístupom, ktorý je však univerzálnejší, je špecializovaná webová stránka internet bankingu optimalizovaná na veľkosť displeja vášho mobilného telefónu. V tomto prípade stačí zadať vo webovom prehliadači adresu mobilného internet bankingu vašej banky a „aplikácia“ sa načíta ako bežná webová stránka, takže fungujete obdobným spôsobom, ako by ste si otvorili internet banking v počítači. Oba tieto prístupy (natívna aplikácia, optimalizovaná webová stránka) majú svoje drobné za a proti. Natívna aplikácia môže byť bezpečnejšia a ponúkať viac funkcií, optimalizovaná stránka však nevyžaduje inštaláciu aplikácie a funguje na väčšine mobilných telefónov, teda nie je „oklieštená“ iba na tú-ktorú platformu.



Zastaraný SIM Toolkit
Niektoré slovenské banky poskytujú ešte tzv. GSM banking (prístup k vybraným funkciám cez SIM Toolkit). Ak by ste chceli využívať mobilný banking touto cestou, museli byť ste navštíviť pobočku banky a požiadať o vydanie špecializovanej SIM karty vášho operátora. Túto službu ponúkajú zväčša iba dvaja z troch veľkých operátorov. Vyžaduje si špeciálnu SIM kartu a používanie SIM Toolkit menu v telefóne je technológia stará 15 rokov. Nehovoríme o tom, že funkcionalita je veľmi obmedzená. Ak by vám pracovník vašej banky chcel ponúknuť práve GSM banking alebo SIM Toolkit, iba sa na neho usmejte a jeho ponuku spokojne odignorujte.



Ktoré banky majú svoju „pobočku v mobile“?
Ide o banky, ktoré majú na Slovensku väčšinu klientov. Ide o ČSOB, Tatra banku, Slovenskú sporiteľňu, UniCredit a internetové banky mBank a Zuno. V ďalšom odseku si ukážeme, ktoré banky ktoré tipy aplikácií používajú. Pre veľké banky je dôležité mať svoje mobilné verzie internet bankingu, pretože tak svoje služby otvárajú najmä mladšej a technologickejšie založenej generácii. Banky si zväčša za využívanie mobilných aplikácií neúčtujú žiadne poplatky, prípadne sú poplatky za účtovné položky a operácie totožné s poplatkami, ktoré by ste zaplatili, ak by ste používali klasický internet banking. Všeobecne však môžeme povedať, že využívanie „banky v mobile“ je bezplatné.



Mobilný internet banking ako aplikácia
Pri skúmaní trhu sme zistili, že prístup do internet bankingu v podobe aplikácie, ktorú je potrebné nainštalovať, ponúka celkovo päť známych bánk. ČSOB ponúka aplikáciu pre iOS (iPhone 3G a vyšší) a Android (2.1 a vyšší) a už aj pre iPad. Tatra banka ponúka rovnako svoju aplikáciu pre dva najrozšírenejšie operačné systémy chytrých telefónov (iOS, Android), navyše však svoju čítačku pre telefóny s podporou Javy, t. j. aj Nokia či BlackBerry. Slovenská sporiteľňa ponúka v podobe aplikácie skener poukážok pre iOS a Android.

UniCredit má svoju Java aplikáciu, ktorú podporuje vyše 800 typov mobilných telefónov, kvôli inštalácii však musíte navštíviť pobočku banky, aby vám ju pracovník nainštaloval. V prípade ostatných aplikácií iných bánk si ich nainštalujete cez virtuálne obchody v telefónoch – Apple AppStore či Android Market. Svoju natívnu aplikáciu ponúka aj mBank a dostupná je pre iPhone a iPad. Samozrejmosťou je vo všetkých prípadoch aktívny dátový prenos, keďže aplikácia s bankou komunikuje prostredníctvom internetového pripojenia.

Mobilný internet banking ako optimalizovaná stránka
Prístup, ktorý považujeme za flexibilnejší a dostupný pre omnoho väčšie portfólio zákazníkov, je optimalizovaná internetová stránka banky. Stačí si otvoriť webový prehliadač v telefóne, ktorý má dnes už každý telefón, a webová stránka banky sa sama prispôsobí na veľkosť displeja vášho telefónu. Takúto stránku poskytujú štyri banky na Slovensku – Slovenská sporiteľňa, Tatra banka, mBank a Zuno. Každá banka využíva zabezpečený prenos protokol SSL (predponu internetových stránok https), aby citlivé údaje, ktoré budete zadávať na stránke banky, boli prenášané vždy šifrovaným spôsobom.

Pri takejto mobilnej, optimalizovanej verzii internet bankingu vašej banky dodržujete bezpečnostné prvky podobne, ako by ste pristupovali do internet bankingu na vašom počítači. Neinštalujte si do telefónu softvér z neznámych zdrojov, odhláste sa po dokončení vašej práce (väčšina telefónov podporuje multitasking a necháva aplikácie vrátane webového prehliadača spustené na pozadí) a zamykajte si telefón pri zablokovaní obrazovky kódom, pokiaľ to dovoľuje. Pri práci s takouto verziou internet bankingu v mobile sa môžete vždy presvedčiť, či pracujete v zabezpečenom režime – v kolónke adresy stránky je vľavo hore práve spomínané https.

Čo všetko ponúka banka v mobile?
– máte k dispozícii prehľad účtu alebo účtov
– môžete si zistiť stav na účte, prezerať detaily účtu a kariet k nemu vydaných, prezerať obraty a detaily obratov, históriu a popis jednotlivých transakcií
– dôležitá je možnosť realizácie platieb
– väčšina mobilných aplikácií bánk ponúka iba domáce, a nie zahraničné platby
– môžete zadať budúcu či opakovanú platbu
– niektoré banky umožňujú prostredníctvom online aplikácie/stránky podať žiadosť o úver či novú platobnú kartu – cez mobil zväčša nemôžete spravovať vaše trvalé príkazy

Pripravené v spolupráci s PC REVUE

01 - Modified: 2004-07-22 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zmluva pomôže aj domácim podnikateľom
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. december 2025 23:21