Už dlho jeden obchod nevyvolal tak veľkú vlnu diskusií a názorov ako kúpa fotoslužby Instagram firmou Facebook. Za viac ako 30 miliónov užívateľov, ktorí používajú program firmy s iba 13 zamestnancami a ktorá má "len" polmiliardovú trhovú hodnotu, zaplatí prevádzkovateľ obrej sociálnej siete rovno miliardu dolárov.
Podľa niektorých ďalší dôkaz internetovej bubliny, podľa druhých rozumný obchod. Naozaj môže mať jedna aplikácia hodnotu miliardu dolárov? Odpovede k tejto otázke sa pokúsil nájsť vo svojej analýze server BBC aj ďalší odborníci.
Cumlík ide plátať diery
Produkt Instagramu je veľmi populárny, filtre fotografií, ktoré niektorí nazývajú cumlík, umožňujú užívateľom získať pre svoje snímky rôzne vzhľady, napríklad ako vyblednuté Polaroidy, ktoré majú rodičia uložené v skrini. Posúvajú skutočné fotky do nového alternatívneho sveta, kde vyzerajú dobre a navyše ako on-line služba umožňujú okamžité zdieľanie s priateľmi.
Podľa BBC je však jedným z nedostatkov Instagramu jeho biznisový model. Firma má síce milióny používateľov, ale tí negenerujú taký zisk, ktorý by stál za zmienku. "Možno bol tento biznis model práve postavený na tom, že Instagram kúpi iná silnejšia a bohatšia firma v sektore," zamýšľa sa server BBC a realita kúpy mu dáva čiastočne za pravdu. Alebo ide o panický nákup, ktorého obria čiastka je len dôsledkom ponukovej vojny s Googlom či ďalšími konkurentmi?
|
Facebook v obavách Za postupom Facebooku nie je snaha získať len 30 miliónov užívateľov k miliarde ľudí, ktorých už Facebook získal. Nepokračuje ani nábor nových zamestnancov formou akvizície malých startupov za pár miliónov. Facebook si chce kúpiť konkurenciu, ktorá mu nedá spávať. Fotografie na webe hrajú stále väčšiu úlohu a Facebook to s nimi veľmi nevie. Instagram je populárny aj preto, že v ňom nie sú reklamy a všetko funguje ľahko a rýchlo, na rozdiel od práce s fotografiami v mobilnej aplikácii Facebooku. |
Tri "zlaté vlasy"
Odborníci upozorňujú, že miliarda, ktorú Facebook za Instagram platí, ale nie je len za samotnú aplikáciu. Mark Zuckeberg si za ňou kupuje predovšetkým tri veci: potenciálneho rivala s rýchlo vzrastajúcou používateľskou základňou; zbraň proti ďalším možno ešte väčším konkurentom svojej sociálnej siete; a možno tú najdôležitejšiu - lepšiu väzbu do sveta mobilných technológií.
"Pre Facebook je toto kľúčové, pretože Instagram je mobilná aplikácia a užívatelia budú čím ďalej viac zdieľať fotky priamo z mobilu. A toto Facebook nemá úplne dobre poriešené a on potrebuje technológiu a službu, ktorá umožní zdieľať fotky priamo mobilov," potvrdzuje Ján Sedlák, redaktor Živě.cz pre Českú televíziu.
Jeden používateľ za 28 dolárov
Rozšírenie Instagramu medzi ľuďmi bolo naozaj impozantné. Aplikáciu si stiahlo na 30 miliónov vlastníkov mobilu iPhone. Pred pár dňami potom Instagram vypustil verziu pre googlovský operačný systém Android a počas šiestich dní si aplikáciu stiahlo ďalších 6 miliónov ľudí.
Ak to prepočítate, tak vám vyjde, že jedného užívateľa si Facebook cení na približne 28 dolárov. Lacné, dodáva BBC, keď si uvedomíte fakt, že trhová hodnota Facebooku sa odhaduje na 100 miliárd dolárov, teda 118 dolárov na používateľa.
Podľa expertov leží problém Facebooku inde, proti čomu má pomôcť akvizícia Instagramu. Dni rapídneho rastu sociálnej siete, ktorá má miliardu užívateľov, už zrejme končia a mnohí ho považujú za niečo, čo sa už ďalej vyvíjať nebude a patrí už len na "staromódne" stolové počítače.
Oproti Facebooku má podľa BBC Instagram výhodu. Sila jeho aplikácie, pre mobilné zariadenia, je práve Achilovou pätou Facebooku. Sociálna sieť jednoducho neťahá toľko na chytrých telefónoch ako na počítačoch. A tie už nie sú trendy, na rozdiel od mobilných hračiek.
Počet mobilných zariadení s prístupom na web už teraz celosvetovo prevyšuje počet počítačov a predaje tabletov v dohľadnom čase presiahnu predaje tradičných "PC".
Podobnosť s YouTube
Niektorí dokonca hovoria o tom, že táto transakcia je podobná ťahu Googlu, ktorý v roku 2006 kúpil videoportál YouTube za 1,65 miliardy dolárov, čo bolo ešte v čase, keď vôbec nebolo jasné, akým dôležitým prvkom internete sa video stane.
Práve fotky sú jedným zo základných kameňov úspechu Facebooku. Ich jednoduché zdieľanie medzu užívateľmi mu získalo veľký náskok pred konkurenciou. Dnes je sociálna sieť považovaná za najväčšiu webovú stránku pre zdieľanie fotiek. Kúpou Instagramu by navyše mohol Zuckerberg odraziť nových rivalov, ako je napríklad sociálna fotonástenka Pinterest, ktorej komunita teraz pravdepodobne narastá najrýchlejšie na svete. (Hoci počet jej užívateľov so zhruba 20 miliónmi je zatiaľ stále ešte ďaleko za Instagramom).
A kombinácia mobilného prístupu a úprav fotiek, ktoré ponúka Instagram, by pri opatrnej integrácii funkcií Facebooku (aby sa existujúci užívatelia príliš nenaštvali) mohla Markovi Zuckebergovi priniesť zlaté jablká.
Facebook však bude musieť byť opatrný. Užívatelia Instagramu sú veľmi zapálení a už teraz sa medzi nimi šíria obavy, že ich aplikáciu stretne rovnaký osud ako iné šikovné služby, ktoré "prehltli" technologickí giganti ako Google a Yahoo: rýchlo boli odsunuté na vedľajšiu koľaj, postupne sa na nich zabudlo a nakoniec ich prevádzka skončila.
Zuckerberg však sľubuje, že sa zachová inak a tvrdí, že sa bude snažiť o ďalšie budovanie a posilňovanie nezávislého Instagramu.
Víťazi transakcie
Kto teda na transakcii najviac zarobil? Podľa BBC aj ďalších reakcií iných médií sú to jednoznačne ľudia spojení s Instagramom. Zakladateľ a šéf firmy Kevin Systrom podľa agentúr získa 400 miliónov dolárov, jeho spoluzakladateľ Mike Krieger potom bude bohatší o 100 miliónov. Podľa ďalších informácií by si ďalších 100 miliónov malo rozdeliť zvyšných 11 pracovníkov Instagramu, z ktorých niektorí nastúpili do firmy len pred pár týždňami.
A BBC si potom všíma ešte niekoľkých investorov priamo zo Silicon Valley, medzi ktorých patrí aj hlavný technický šéf Facebooku.
Oslavuje tiež tri investičné firmy, ktoré len pár dní pred zverejnením transakcie investovali do Instagramu celkom 50 miliónov dolárov, čím vytiahol trhovú hodnotu firmy na pol miliardy dolárov. Za menej ako týždeň sa im ich investícia dvojnásobne vracia.
