Google sa nedávno dohodol s Európskou komisiou na náprave výsledkov vyhľadávania produktov, no teraz úprava zrejme vyvolá ďalšiu vlnu kritiky. Pri hľadaní hudobných skladieb dáva Google na prvé miesto výsledkov obrovský odkaz na prehranie hudobného videoklipu z YouTube.
Nová podoba vyhľadávania funguje pravdepodobne u stoviek tisíc skladieb, ktoré sú na YouTube, no nie u všetkých. U menej známych interpetov sa ukážu štandardné výsledky vyhľadávania.
Náhľad výsledku zaberá v podstate celú obrazovku počítača s najrozšírenejším notebookovým rozlíšením 1 366 x 768 bodov. Ide ale iba o statický obrázok, ktorý po kliknutí odvedie užívateľa na YouTube.
Odkazuje aj inam. Avšak málo
Google chce týmto spôsobom zvýšiť počet návštev na svojom video serveri, ktorý je podľa štatistík Alexa.com treťou najnavštevovanejšou stránkou na internete za Google.com a Facebook.com, medzi slovenskými používateľmi ide podľa rovnakého zdroja o štvrtý najobľúbenejšie web vôbec.
Google pri niektorých výsledkoch, na ktoré narazil server Search Engine Watch , zobrazí odkazy na prehrávanie na iných serveroch, ako je Vimeo, avšak ich podiel takých podľa pokusov veľmi malý.
Nový ťah Googlu sa môže stať terčom kritiky majiteľov autorských práv aj samotných hudobníkov, pretože ďalej posilňuje trend prechodu od kupovanie hudby k jej online počúvaniu. YouTube podľa niektorých údajov odvádza na autorských poplatkoch a podieloch z reklamy menej ako platené hudobné služby ako napríklad Spotify.
Podľa vyjadrenia Toma Picketta, viceprezidenta YouTube pre obsah, YouTube zaplatilo hudobnému priemyslu od svojho založenia cez miliardu dolárov. Spotify ale uvádza, že za milión prehraní zaplatí 6000 až 8400 dolárov, no YouTube zaplatí 3000 dolárov, on-line rádia 1 300 až 1 500 dolárov a klasická FM rádia v USA iba 41 dolárov. Spotify podľa oficiálnych údajov vyplatilo majiteľom práv tiež cez miliardu dolárov, z toho 500 miliónov iba za rok 2013.